Bloggar > Majjens blogg

Majjens blogg

Vinter-Sarek 2: Prolog Placerad på karta

Ha-ha! Jag fick en uppmaning i min gästbok - http://www.utsidan.se/guestbook/index.htm?ID=5360

Ibland behöver jag en spark i ändan. Tack Staffan.

Så småningom kommer detta att bli en artikel, men innan dess ska jag berätta lite mer kortfattat om vissa delar av turen.

Det var en livsdröm som gick i uppfyllelse.  Ända sedan min allra första vintertur - http://www.utsidan.se/cldoc/50-ars-fard-abisko-kebnekaise_13326.htm - har jag  verkligen längtat efter att få komma till Sarek på vintern. Jag har ju varit där ganska många gånger sommartid men verkade inte få någon möjlighet att komma dit på vintern. Sommartid har jag inget emot att vandra ensam, men på vintern... nä, jag känner mig helt enkelt inte tillräckligt kunnig och säker för en sådan utmaning - än. Men... jag hittade ingen som hade lust att följa med mig.

Så - helt otippat - hände följande: http://www.utsidan.se/blogs/majjens/10449.htm

Nu blev det inte 2009, utan i år - 2011.

Vädermässigt började färden i skitväder - snöblandat regn och en hel del blåst som övergick till snödrev, yrsnö och mycket dålig sikt - som efter några dagar klarnade och blev allt bättre.

Någon vecka innan avfärd hade jag ringt upp till fjällstationen i Ritsem och frågat efter skotertransport över sjön och kanske ända fram till Kutjaure. Jag fick då telefonnumret till Alexander. Jag ringde honom och bokade en transport. Några år tidigare hade jag och mina vandringskamrater åkt båt med honom över till Akkastugan. Om den vandringen kan man läsa här: http://www.utsidan.se/cldoc/med-syrran-i-sarek_15774.htm

Nu var det emellertid fråga om skotertransport. Med facit i hand skulle det visa sig att den här delen av Sarekturen blev den mest dramatiska - läskigt dramatisk faktiskt...

Positioneringen gäller Ritsem.

Postat 2011-04-29 22:18 | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Frippes fall - Diplomlista

B-diplom får de som har bildbevis på att de varit på plats.

A -diplom får de som visar upp en duschbild.

Här följer den kompletta listan. Årtalet anger när jag fick bildbevisen.

B1:   Barbro Fehrm-Friberg    2008

A8: Oscar Eriksson                  2011

Postat 2011-04-29 17:27 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Semesterduellen på TV3

I detta blogginlägg - http://www.utsidan.se/blogs/majjens/ar-jag-tillrackligt-hurtig.htm - berättade jag om att jag blivit tillfrågad om jag ville delta i en TV-produktion av JarowskiTV. Jag tackade nej.

När jag hörde talas om programmet Semesterduellen på TV3 så misstänkte jag att det var det programmet vi kunde varit med i.

Idag har jag sett ett avsnitt...

Suck.

Postat 2011-04-14 21:07 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Vinter-Sarek 1: Matplanering

Med knappt två veckor till avfärd är maten i stort sett planerad och delvis inköpt. Jag brukar bli grymt hungrig på vinterturerna, så jag lägger ner en del tid - och pengar - på maten.

Middagar

3 x tjälknöl, potatismos och lingonsylt (Tillagad hemma och fryst. Vi skär 3 rejäla skivor/portion)

2 x köttfärssås, taco- och örtkryddning, soltorkade tomater och ris (Köttfärsen är torkad hemma. Med en påse tacokryddor, lite örtkryddor och några soltorkade tomater smakar det kalas.)

2 x kassler med ostsås och pasta (Aldrig gjort tidigare. Kokar fullkornsmakaronerna med lite mindre vatten än vanligt. Blandar i 2 påsar Varma koppens ostsoppa. Reder med lite maizenamjöl. River en bit parmesan - eller kanske ännu hellre pecorino - över. Möjligen tar jag också med en bit blåmögelost.)

1 x tortellini, ölkorv och pesto (Peston är hemgjord. Mycket godare än "köpe".)

Luncher

Jag är som sagt en hungrig en och vill gärna äta 3 "luncher" (och kanske någon fika) innan jag slår läger.

Lunch1: ½ liter söt soppa - blåbär eller nypon. (Efter ett par timmars vandring brukar jag behöva fylla på med lite snabba kolhydrater. Soppan gör jag iordning på morgonen och förvarar den i en stor termos.)

Lunch2: Nudlar. (Jag älskar det salta. Om man smälter snö till matlagning och dryck är vattnet i det närmaste fritt från salt. Behovet av salt mat ökar. Jag har en termos med kokhett vatten som jag häller över nudlarna. Efter någon minut är det ätfärdigt. Många nudlar är grymt tråkiga i smaken. Det gäller att leta tills man hittar något man gillar. Jag kan varmt rekommendera "Daily". De är inte lätta att få tag på, men väl värda ansträngningen.)

Lunch3: Ölkorv

Frukostar

Till fjälls är jag en grötmänniska. Sommartid är standardfrukosten 1 ½ dl havregryn, lite salt och 3 dl vatten. Till detta torrmjölk och lite råsocker. Vintertid räcker det inte. Jag vill ha mer. Däremot så vill jag inte behöva hålla på med flera kastruller. Allt-i-ett! (Alltså ingen separat mjölk.) Till denna vandring har jag planerat två olika frukostar att alternera mellan. Recepten är för 2 personer.

Frukost1: 3 dl havregryn, 1 dl solrosfrön, 2 msk råsocker, 4 msk mjölkpulver, 2 msk linfrön, torkad ananas, torkade jordgubbar, salt, kanel (Jag gissar att 7 dl vatten räcker.)

Frukost2: cous-cous, 2 msk råsocker, 4 msk kokos, 4 msk solrosfrön, 2 msk linfrön, cashewnötter, valnötter, torkade äpplen, torkade tranbär, salt, kanel (Jag är fortfarande osäker på mängden cous-cous och mängden vatten. Jag tänker prova imorgon med 3 dl cous-cous och 4 dl vatten.)

Övrigt

Kaffe, chokladbit, 2 mackor/dag, bl a kaviar som pålägg (saltet, ni vet). Dessutom förstås något lite gott och drickbart till kvällen. Oftast blir det något rökigt, men jag har också en förkärlek för Xanté (päronkonjak). Kanske blir det en calvados i år. Om inte nu i Sarek så till sommarens tur.

Allt gott! (är väl en passande hälsning ikväll)