Vandring i Ålkatj (Oalgásj)

Jag håller på att planera en fjällvandring i Sarek, troligen i mitten av augusti. Har varit där några gånger tidigare då jag mest hållit mig i dalgångarna men nu tänkte jag försöka ta mig upp på höjderna lite.
Ett område som verkar intressant är Ålkatjmassivet.
Jag funderar på att gå upp från Alkavagge genom Akkavagge upp till sjön 1410 (eventuellt en avstickare upp på Axel Hambergs topp. Sedan mellan de stora glaciärerna Oarjep Oalgasjiegna och Jågåsjgaskajegna, runda den första av dessa och sedan gå mellan den och Nuortap Oalgasjiegna via toppen 1658 och ned mot Kuopervagge.
På kartan ser det ut att gå men är det någon som har gått där. Att gå på glaciärerna är uteslutet eftersom jag troligen går själv.

Några andra tips i Ålkatjmassivet? Jag kommer från Alkajaurehållet i Alkavagge och ska vidare över bron vid Skarja.
 
Det är fullt möjligt att gå hela vägen mellan glaciärerna men deras utbredning stämmer inte alls med fjällkartan. Jag gick över där 2010 och har ritat in vägen jag tog på bilden nedan. Blåstreckade områden är moräntäckt glaciär som ser rätt otäck ut - djupa hål och isportar här och där i gruset. Jag gick en rejäl omväg runt området som jag tyckte så riskfyllt ut. Ryggen från Jågåsjgaskatjåhkkå mot Axel Hambergs topp är dock isfri hela vägen. Vad jag förstår så kan glaciärjokkarna här vara rejält svårvadade ibland. Jag hade så kallt att all avsmältning i princip avstannat och de var bara små rännilar.

Lite bilder här:
http://parlindh.se/fjallvandring/?A=1008&B=100827
 

Bilagor

  • oalgasj.jpg
    oalgasj.jpg
    47 KB · Visningar: 1,131
Tack för svaret och framförallt bilden. Jag gör nog ett försök men får nog vara inställd på att ändra färdväg då jag kommer dit och eventuellt vända tillbaka om det ser för besvärligt ut för några risker kommer jag inte att när jag går själv.
Det skulle vara intressant att få veta hur det ser ut norr om Oarjep Oalgasjiegna. Går det att runda denna glaciär och komma ned mot Alkavagge igen. Ett alternativ är att gå ned mot övre Rapadalen och därifrån ta sig till norrut mot bron.
 
Att runda Oalgasjiegna och fortsätta upp mot 1658 bör inte vara några problem. Jag tog en sväng åt det hållet dagen efter att jag gått mellan glaciärerna och där såg ungefär likadant ut. Huruvida man sedan kommer ner i Alkavagge på ett någorlunda tryggt sätt vågar jag inte uttala mig om.

Vad gäller vägen jag gick så var den besvärligaste biten utan tvekan den storblockiga sluttningen upp mot 1410. Väl uppe på platån så är det lättvandrat.

Det är nog bra att vänta till sensommaren när snön är bortsmält innan man går runt däruppe så att man ser vad som är glaciär respektive inte.
 
Hejsan!

Sitter ocksa och planerar lite smatt infor sommaren fjallvandring, och den vagen ser ju riktigt haftig ut! Hade varit kul att komma upp pa Hambergs topp nar man anda ar i narheten. Gar det att talta vid sjon 1410? Tror det blir lite tight med tid om man skall hinna med toppbestigning och komma over platan pa en dag.
 
Det är inte omöjligt att tälta där med ett litet tält, men platserna är definitivt andra klassens - man har att välja på snöfält eller stenkross. Jag misstänker också att det kan blåsa mycket hårt runt sjön under vissa förhållanden eftersom den ligger precis i det trånga passet mellan AHT och Kanalberget.

Innan man ger sig upp med full packning på en sån här passage så bör man nog ha en god uppfattning om vilken terräng man har att vänta sig på den här höjden i Sarek. Det finns egentligen inget sätt att avbryta halvvägs om det blir för jobbigt, enda vattentillgången är just vid sjön 1410 och sluttningarna på båda sidor är minst sagt besvärliga. En dagstur upp i området kan vara minst lika givande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Bekvämast Vandring väster/nv om Kutjaure Fjällvandring 2

Liknande trådar