Runda Ålkatj

Om vi nu kommer upp på Axel Hambergs topp och ner, för att sedan gå söderut så undrar jag hur det är att gå på Ålkatj östra sidan och ner över Sarvesvagge?
Istället för tillbaka väster och ner Niejdariehpvagge?
Målet är någonstans Gaskavagge.
 
Jag gick tvärs igenom området i öst-västlig riktning för några år sedan. Finns en gammal tråd med lite svar här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69595

Som tillägg till vad som står där så kan det vara värt att veta att det ligger en hängdriva på norrsidan av den lilla sjön precis NO om AHT. Beroende på hur bortsmält den är så kan det nog vara svårt att passera där utan stegjärn.

Sjön 1410 går bra att passera på norra stranden.

Dessutom så har lantmäteriet ändrat på kartbilden över glaciärutbredningen på platån så att nya kartor stämmer lite bättre med verkligheten.

Jag har inte gått över Jågåsjgaskajiegna mot Tielma, men om man är beredd att ge sig ut på glaciär med allt vad det innebär, så är den relativt plan och sprickfri i sin övre del. Då jag var där i slutet på augusti så var den helt barsmält.
 
Ok det var ju lite äventyr :)
Hade nog tänkt en säkrare väg :) Som typ ner ifrån AHT och runt.
Vi kommer inte ha stegjärn och har heller ingen glaciervana, så vi skippar det.
På kartan till GPSen PRO v4 så ser det ut som att det skulle kunna gå ner utan att vara på glacierer, men det ser ju jädrans brant ut….
 
Det är ju också möjligt att gå väster om Kanalberget, men det innebär att man måste ut en bit på Áhkájiegna istället... Utifrån vad jag såg på håll så tror jag inte att det är möjligt att gå på fast mark i kanten ovanför glaciären där.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.