Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna

Hej
På sommarens Sarekäventyr i början av augusti funderar vi på att runda Axel Hambergs topp, gå norr om sjön 1411, mellan glaciärerna Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna och sedan följa Oalgasjjågåsj.

Några frågor om detta:
1. Pär Lindh beskriver ungefär den rutten i sin Sarekvandring 2010. Har någon gått den på senare år som kan bekräfta att den är görlig utan större svårighet? Vi vill hålla oss på fast mark och inte gå ut på glaciären.

2. Går det att hitta en tältplats en bit upp i Ahkavagge? Är vattnet drickbart i bäcken eller kan man räkna det som odrickbart glaciärvatten? En tanke har varit att ta en extradag där och göra en utflykt upp till Axel Hambergs topp.

3. Finns det något lämpligt vadställe över Rahpaädno i närheten av där Oalgasjjågåsj flyter ihop med Rahpaädno?

4. Är det en lämplig tältplats ungefär där 11.6km-markeringen är i bilden? Vår plan är att senare fortsätt norrut och därefter österut mot Bierikjavrre men att kanske ta en extradag vid markeringen och gå upp på Låddebakte.

sarek_tur_jagasjgaskajiegna.JPG
 
Perhaps I can provide some information on the second point. Last autumn we tented in Ahkavagge and took a day excursion to the lake at 1411m. The plan was to go up Axel Hamberg's Top, but the weather was not good enough. We pitched our tent at around 950m near the river. The valley becomes very rocky further up, so I think it would be hard to find a suitable campsite above 1000m. The water from the river was fine and we had it for two days without problems. I never heard of glacial water being problematic to drink. I attach a few photos of the valley and the lake at 1411m. The rocky terrain makes it slow to walk up/down to the lake, but there is nothing too difficult about it. Walking along the lake on its north shore seems fine. I don't know about anything after that, but the satellite imagery seems to suggest that it is possible to avoid the glaciers.

Ahkavagge and Ahkajiegna:
1681129680587.jpeg


The Lake at 1411m towards Jågåsjgaskajiegna:
1681129766144.jpeg
 
Hej jag har gått den senare delan av vägen du ritat på kartan 2013, 2014 och 2016.
Jag har gått via Jågåsjgaskajiegna som jag tvärat över från Dielmájávrásj (1175)
Moränryggen har jag kommit upp på ca 1,5 km öster om 1411
På moränryggen som bitvis kan vara ganska lös är lättvandrad.
På norra sidan om 1411 är det ganska storblockigt men det finns att par rensade tältplatser där.
Nedstigningen till Ahkavagge är till en början brant med sedan lättgången med storblockigt som alteftersom blir mer lättgånget.
Det finns fina tältplatser på gräs intill porlande bäckar när man kan skönja Alggavagge och håller några 100 tal meter från Ahkajåhka.
 
Perhaps I can provide some information on the second point. Last autumn we tented in Ahkavagge and took a day excursion to the lake at 1411m. The plan was to go up Axel Hamberg's Top, but the weather was not good enough. We pitched our tent at around 950m near the river. The valley becomes very rocky further up, so I think it would be hard to find a suitable campsite above 1000m. The water from the river was fine and we had it for two days without problems. I never heard of glacial water being problematic to drink. I attach a few photos of the valley and the lake at 1411m. The rocky terrain makes it slow to walk up/down to the lake, but there is nothing too difficult about it. Walking along the lake on its north shore seems fine. I don't know about anything after that, but the satellite imagery seems to suggest that it is possible to avoid the glaciers.

Ahkavagge and Ahkajiegna:
Visa bilaga 41114

The Lake at 1411m towards Jågåsjgaskajiegna:
Visa bilaga 41115

Thank you for information. It seems we need to find a campsite down in the Alggavagge. Wonderful pictures, I'm, longing to get there.
 
Hej jag har gått den senare delan av vägen du ritat på kartan 2013, 2014 och 2016.
Jag har gått via Jågåsjgaskajiegna som jag tvärat över från Dielmájávrásj (1175)
Moränryggen har jag kommit upp på ca 1,5 km öster om 1411
På moränryggen som bitvis kan vara ganska lös är lättvandrad.
På norra sidan om 1411 är det ganska storblockigt men det finns att par rensade tältplatser där.
Nedstigningen till Ahkavagge är till en början brant med sedan lättgången med storblockigt som alteftersom blir mer lättgånget.
Det finns fina tältplatser på gräs intill porlande bäckar när man kan skönja Alggavagge och håller några 100 tal meter från Ahkajåhka.

Tack för info. Det låter som att det är görligt för oss att ta den vägen.
Kommer du ihåg om tältplatserna vid 1411 var tillräckligt stora för ett tremannatält?
 
Jag minns att platserna var små och att jag skulle vilja ha ett självstagande tält för att tälta där.

Här är en bild mot Ahkajieggna där er tältplats är markerad.

DSC00640.jpg


Några hundra meter mot NV där jag har tältat.

DSC_2699.jpg
 
3. Finns det något lämpligt vadställe över Rahpaädno i närheten av där Oalgasjjågåsj flyter ihop med Rahpaädno?

4. Är det en lämplig tältplats ungefär där 11.6km-markeringen är i bilden? Vår plan är att senare fortsätt norrut och därefter österut mot Bierikjavrre men att kanske ta en extradag vid markeringen och gå upp på Låddebakte.
Jag har letat efter några bra foton om dessa bägge frågor men det lyckas jag inte med. Så det får bli minnet istället.

3. Det är nog inte omöjligt att hitta ett sådant, antingen uppströms eller nedströms utloppet av Oalgasjjågåsj. (Jag tror mer på det senare, och jag skulle leta efter ett ställe med hård botten och jämnt vattendjup.) Men möjligheten för vadning beror huvudsakligen på hur mycket vatten Ráhpaädno för tillfället har.

4. Terrängen är ganska stenig björkskog. Men att hitta en plats där eller i den närmaste omgivningen tror jag är fullt möjligt. För övrigt är vattendraget Alep Svávvájågåsj smalt och litet (om det inte regnar mycket). Man kan ta sig uppför på sidorna av det, vilket är lätt att se när man är där.

Spännande färdväg som jag också får lust att pröva på!
 
Jag har letat efter några bra foton om dessa bägge frågor men det lyckas jag inte med. Så det får bli minnet istället.

3. Det är nog inte omöjligt att hitta ett sådant, antingen uppströms eller nedströms utloppet av Oalgasjjågåsj. (Jag tror mer på det senare, och jag skulle leta efter ett ställe med hård botten och jämnt vattendjup.) Men möjligheten för vadning beror huvudsakligen på hur mycket vatten Ráhpaädno för tillfället har.

4. Terrängen är ganska stenig björkskog. Men att hitta en plats där eller i den närmaste omgivningen tror jag är fullt möjligt. För övrigt är vattendraget Alep Svávvájågåsj smalt och litet (om det inte regnar mycket). Man kan ta sig uppför på sidorna av det, vilket är lätt att se när man är där.

Spännande färdväg som jag också får lust att pröva på!
Tack. Det ser ut som att vi behöver leta oss söderöver för att komma över Ráhpaädno. Vad gäller tältplatsen kanske det är bättre att vi letar oss upp i Snávvávágge.
 
Thank you for the information. It seems we need to find a campsite down in the Alggavagge. Wonderful pictures, I'm, longing to get there.

I made a GPS waypoint of our campsite when I was there. Maybe this helps...

Coordinates:
SWEREF 99 TM
N 7472304, E 608391
WGS84
67°20'50.4"N 17°31'21"E
Altitude:
942m

There is a lot of space for tents here with streams nearby.
 
Kul plan. Man kan ju ta med en ULpackraft för att komma över Rapaälven. Yes, jag vet att det är förbjudet. Men en flythjälp på vadningen kan man ju tänka sig --
 
Tack. Det ser ut som att vi behöver leta oss söderöver för att komma över Ráhpaädno. Vad gäller tältplatsen kanske det är bättre att vi letar oss upp i Snávvávágge.
Det är vadet som är det svåra, tältplatsen är enklare. Jag har tältat ungefär mittemot utloppet av jokken från Jågåsjgaskajiegna en gång - en öppen, fin plats som syns på långt håll. Och en annan gång närmare Alep Snávvájågåsj, i skogen. Men hinner ni upp till Snávvávágge så finns det ju där också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7
virre-valle Gena mellan lederna i Jämtland? Fjällvandring 3
lokatten Vandring mellan Saltoloukta-Kvikkjokk Fjällvandring 1
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Hansahiker Vandra mellan Hemavan och Storlien Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.