Vägval i Sarek?

Hej! Överväger några dagar i Sarek i sommar och Önskar tips kring vägval.

Är intresserad av ritsem guophervagge - gaskavagge - kvikkjokk.

Egentligen vill jag försöka ta vägen över kanalberget. Nu har jag bangat på det ett par tillfällen tidigare av olika grunder. Om en får kalla fötter vid kanalberget nordkam Vad är i så fall snabbaste vägen till gaskavagge från kanalberget nordsida? Två alternativ där. Jag är inte så orolig över att passera sarvesjåhkkå så det behöver inte tas med i beräkningen.

En annan tanke jag har är att istället för gaskavagge ta rapadalen - saltoloukta, då troligtvis via tielmavadet om jag prickar torkväder. Undrar hur svårt det är att hitta tielmavadet från sarvesvagge? Och hur svårt är det vadet vid gynnsamma förhållanden på en skala? :)
 
Egentligen vill jag försöka ta vägen över kanalberget. Nu har jag bangat på det ett par tillfällen tidigare av olika grunder. Om en får kalla fötter vid kanalberget nordkam Vad är i så fall snabbaste vägen till gaskavagge från kanalberget nordsida? Två alternativ där.

Det var många kvalificerade frågor, jag tar en av dem. För ett antal år sedan diskuterades i detta forum (o)möjligheten att ta sig upp på Kanalberget norrifrån. Ingen gav sig till känna vill jag minnas och sa att hen hade gjort det. De två möjligheter du nämner som alternativ innebär väl då glaciärvandring bägge två, antar jag? Och då är man inte längre någon vanlig fjällvandrare... ;).

Men har du väl (hur det nu ska gå till) kommit upp på Kanalberget så är det inte alls omöjligt att ta sig ner på andra sidan, till Sarvesvágge. Men det är förfärligt stenigt

försäkrar Hans
 
Och jag kan ta en annan fråga - Tielmavadet. Det är i särklass det svåraste vad jag har gjort. Allt beror förstås på vattenståndet, men här får du en stereobild av hur det såg ut för många år sedan. Vadet görs precis nedanför holmen.

Vi väntade till tidigt på morgonen för att vattnet skulle sjunka lite. Det stora problemet var att trycket var så hårt att det inte gick att vända när en väl hade tagit sig ut en bit i älven. Hade vi försökt skulle vi ha åkt med direkt. Så prova omdömesgillt först (det gjorde inte vi).
 

Bilagor

  • TelmaUtsidan.jpg
    TelmaUtsidan.jpg
    33 KB · Visningar: 1,533
Det var många kvalificerade frågor, jag tar en av dem. För ett antal år sedan diskuterades i detta forum (o)möjligheten att ta sig upp på Kanalberget norrifrån. Ingen gav sig till känna vill jag minnas och sa att hen hade gjort det. De två möjligheter du nämner som alternativ innebär väl då glaciärvandring bägge två, antar jag? Och då är man inte längre någon vanlig fjällvandrare... ;).

Men har du väl (hur det nu ska gå till) kommit upp på Kanalberget så är det inte alls omöjligt att ta sig ner på andra sidan, till Sarvesvágge. Men det är förfärligt stenigt

försäkrar Hans
Tack! Glaciärerna hade jag inte tänkt passera då jag troligen kommer va själv. Jag tänkte på att gå runt via rapadalen eller Niejdariehpvagge. Vilket som typ är snabbaste vägen runt av de två?
 
Niejdariehpvagge är en bra övergång och vacker utsikt i fint väder, dock rejält stenigt i passövergången som kan vara lurigt vid regn. Vi gick över där frän Alggavagge mot Kvikkjokk för några år sedan (Alggavagge-Niejdariehpvagge-Sarvesvagge-Njoatsosvagge-Tjouldavagge-Rounas-Vallespiken-Kvikkjokk).

Tänker du på sträckan Gouphervagge-Rapadalen södra sida till Sarvesvagge är det videdjungel som gäller, så inte direkt någon snabb väg.
 
Och jag kan ta en annan fråga - Tielmavadet. Det är i särklass det svåraste vad jag har gjort. Allt beror förstås på vattenståndet, men här får du en stereobild av hur det såg ut för många år sedan. Vadet görs precis nedanför holmen.

Vi väntade till tidigt på morgonen för att vattnet skulle sjunka lite. Det stora problemet var att trycket var så hårt att det inte gick att vända när en väl hade tagit sig ut en bit i älven. Hade vi försökt skulle vi ha åkt med direkt. Så prova omdömesgillt först (det gjorde inte vi).

Det ser ju lite sådär ut även om det är svårt att se hur strömt det är. Var det torrt väder inför vadet vid detta tillfälle och normal vattenmängd?

Antar att själva vadet är ett brett område då det inte går att urskilja om det är djupare nånstans på bilden?

Kanske dum fråga, men vad händer om en blir tagen av strömmen? Är det stenigt och strömt längre ner? Eller går det att simma till land om en inte tyngs av tung packning?
 
Niejdariehpvagge är en bra övergång och vacker utsikt i fint väder, dock rejält stenigt i passövergången som kan vara lurigt vid regn. Vi gick över där frän Alggavagge mot Kvikkjokk för några år sedan (Alggavagge-Niejdariehpvagge-Sarvesvagge-Njoatsosvagge-Tjouldavagge-Rounas-Vallespiken-Kvikkjokk).

Tänker du på sträckan Gouphervagge-Rapadalen södra sida till Sarvesvagge är det videdjungel som gäller, så inte direkt någon snabb väg.
Ser ändå ut att va något längre sträcka via Niejdariehpvagge (utan att ha mätt) och är en del Buschwhacking i slutet av alggavagge. Men kanske ändå betydligt snabbare än via rapadalen som du säger.
 
Ser ändå ut att va något längre sträcka via Niejdariehpvagge (utan att ha mätt) och är en del Buschwhacking i slutet av alggavagge. Men kanske ändå betydligt snabbare än via rapadalen som du säger.

Alggavagge från Gouphervagges mynning till Niejdariehpvagge är otroligt lättvandrad, stundtals rena fotbollsplanen. Några mindre enkla videsnår bara.
Övre Rapadalen södra sidan är bokstavligt talat djungel med mer än manshögt vide.
 
Som Hans skrev så var var frågan om Kanalbergets norra kam uppe för några år sedan. Jag var förbi och kollade och det är jättebrant. Det finns en avröjd tältplats (för ett självstagande tält) i nordvästra änden av sjön 1410.
Skulle du fega ur (eller ta ditt förnuft till fånga) kan man gå runt Kanalberget på Jågosjgaskajiegŋa som enligt Grundsten och mig är relativt sprickfri. Om du går själv är det kanske inte ett så förnuftigt vägval.
Från Tielmaplatån kan man komma ner i Sarvesvagge från sydvästra hörnet, nästan framme vid Ridánunjesjågåsj. Det är brant men fullt möjligt. Om du tänker fortsätta Gaskasvágge är det närmare att ta sig ner mitt för Gaskasjågåsj utlopp i Sarvesjokken. Det är inget jag prövat men enligt kartan borde det gå bra.
Tielmavadet är lätt att hitta. Tielmaön ligger mitt i Rapaälven och höjer sig över omgivningen strax uppströms Sarvesjokkens inflöde. Sedan gäller det att hitta en lämplig plats att vada. Senast jag vadade var 2010 och då var vadet totalt förändrat jämfört med hur det såg ut 20-30 år tidigare. Nedanför ön var strömfåran jättebred men inga grusbankar stack längre upp ovan ytan. Av vattenrörelserna att döma verkade det inte finnas några grusbankar under vattenytan heller. Jag provade på ett par platser men märkte att vattnet var djupt där jag tidigare år alltid kommit över. Jag klättrade upp på ön och spanade in en möjlig övergång uppströms ön och
det blev ett inte så krävande vad. Medan vi satt och gjorde iordning frukost på västra sidan kom ett par unga starka grabbar som också hade provat nedströms ön och dom hade hamnat i bröstdjupt vatten. Dom drog iväg österut samma väg som vi kommit. Ska man göra såna här avancerade vad gäller det att ha erfarenhet och att kunna "läsa" vattnet.
 
Alggavagge från Gouphervagges mynning till Niejdariehpvagge är otroligt lättvandrad, stundtals rena fotbollsplanen. Några mindre enkla videsnår bara.
Övre Rapadalen södra sidan är bokstavligt talat djungel med mer än manshögt vide.

Tänkvärt för mig som inte är förtjust i buschwhacking då, jag tyckte slutet av algavagge va otrevligt vide och mygg men förstår att det kan va upp mot 10-dubbla sträckan av ännu värre i rapadalen då. Har tänkt att jag nån gång vill ner i rapadalen, men beskrivningarna är inte direkt lockande :( får väl bli om jag lyckas ta mig dit på vintern nån gång. Tack för svar
 
Som Hans skrev så var var frågan om Kanalbergets norra kam uppe för några år sedan. Jag var förbi och kollade och det är jättebrant. Det finns en avröjd tältplats (för ett självstagande tält) i nordvästra änden av sjön 1410.
Skulle du fega ur (eller ta ditt förnuft till fånga) kan man gå runt Kanalberget på Jågosjgaskajiegŋa som enligt Grundsten och mig är relativt sprickfri. Om du går själv är det kanske inte ett så förnuftigt vägval.
Från Tielmaplatån kan man komma ner i Sarvesvagge från sydvästra hörnet, nästan framme vid Ridánunjesjågåsj. Det är brant men fullt möjligt. Om du tänker fortsätta Gaskasvágge är det närmare att ta sig ner mitt för Gaskasjågåsj utlopp i Sarvesjokken. Det är inget jag prövat men enligt kartan borde det gå bra.
Tielmavadet är lätt att hitta. Tielmaön ligger mitt i Rapaälven och höjer sig över omgivningen strax uppströms Sarvesjokkens inflöde. Sedan gäller det att hitta en lämplig plats att vada. Senast jag vadade var 2010 och då var vadet totalt förändrat jämfört med hur det såg ut 20-30 år tidigare. Nedanför ön var strömfåran jättebred men inga grusbankar stack längre upp ovan ytan. Av vattenrörelserna att döma verkade det inte finnas några grusbankar under vattenytan heller. Jag provade på ett par platser men märkte att vattnet var djupt där jag tidigare år alltid kommit över. Jag klättrade upp på ön och spanade in en möjlig övergång uppströms ön och
det blev ett inte så krävande vad. Medan vi satt och gjorde iordning frukost på västra sidan kom ett par unga starka grabbar som också hade provat nedströms ön och dom hade hamnat i bröstdjupt vatten. Dom drog iväg österut samma väg som vi kommit. Ska man göra såna här avancerade vad gäller det att ha erfarenhet och att kunna "läsa" vattnet.

Tack för svar, då har jag lite mer info. Om jag går kommer jag gå i början av juli troligen, och då med stor sannolikhet för snötäckt glaciär - vilket är nåt jag inte går själv på om det inte är minusgrader och ihopfrust snö. Så det kommer nog inte va nåt alternativ tyvärr.

Får se om det blir nån tur för mig och vad i så fall. Är tidsbegränsad till 3-4dagar men hoppas få ihop nån tur. Men tacksamt å läsa om er ändras erfarenheter å få lite bättre koll på läget :)
 
Och jag kan ta en annan fråga - Tielmavadet. Det är i särklass det svåraste vad jag har gjort. Allt beror förstås på vattenståndet, men här får du en stereobild av hur det såg ut för många år sedan. Vadet görs precis nedanför holmen.

Vi väntade till tidigt på morgonen för att vattnet skulle sjunka lite. Det stora problemet var att trycket var så hårt att det inte gick att vända när en väl hade tagit sig ut en bit i älven. Hade vi försökt skulle vi ha åkt med direkt. Så prova omdömesgillt först (det gjorde inte vi).

sån där typ av bild var det längesen man såg. kul! man korsar ögonen och får en "tredje" 3d-bild i mitten va?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar