Den Stora tråden om Tielmavadet

Någon som har tankar kring, eller erfarenhet av, att göra Tielmavadet kring 10-15 juli? Är det görbart? Mycket vatten? Har inte varit i Sarek sedan 2016, och brukade alltid gå i augusti, senare delen av månaden. Fördelar som jag såg det: mindre mygg och mer avsmält/lägre vattenstånd. Men nu är det alltså mitten juli som (eventuellt) gäller.
Statistiskt är det betydligt högre vattenstånd i mitten av juli. SMHIs modell (se tidigare i tråden för länk) visar ju som du kan se i urklippet här att det är klart sämre ställt med juli än augusti. Men variationen är så stor att den lokala smält- och nederböstssituationen dagarna innan aktuellt tidsfönsterfönster verkar vara utslagsgivande. Så mitt tips är att du kollar läget så sent du kan, och har en reservplan att tillgå i vilket fall.

Bilagor

• Screenshot 2025-06-29 at 23.39.34.png
    Screenshot 2025-06-29 at 23.39.34.png
    142.9 KB · Visningar: 71
Någon som har tankar kring, eller erfarenhet av, att göra Tielmavadet kring 10-15 juli? Är det görbart? Mycket vatten? Har inte varit i Sarek sedan 2016, och brukade alltid gå i augusti, senare delen av månaden. Fördelar som jag såg det: mindre mygg och mer avsmält/lägre vattenstånd. Men nu är det alltså mitten juli som (eventuellt) gäller.
Återkom gärna om du försöker, och hur det isåfall gick. Är också sugen på att testa vadet man i slutet på Juli

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Vattnet i de två sjöarna nedom Rapaälven har stigit rejält så höga flöden ännu (Sitoälven bidrar) Mycket snö kvar. (Besked på Facebookgrupp för några dagar sedan att inte räkna med passage)

Hallå, Lägesrapport efterfrågas!

Någon som vadat Tielma nu senaste veckan/dagarna? Det har ju varit stor snösmältning i värmen, men ser ut på
SMHIs vattenrapport att flödena har kommit ner en hel del.

Vi planerar att gå Suorva—> Kvikkjokk över Pårte-massivet med start lördag den 26. Vore skönt att slippa knata upp till bron över Rapa.

Hallå, Lägesrapport efterfrågas!

Någon som vadat Tielma nu senaste veckan/dagarna? Det har ju varit stor snösmältning i värmen, men ser ut på
SMHIs vattenrapport att flödena har kommit ner en hel del.

Vi planerar att gå Suorva—> Kvikkjokk över Pårte-massivet med start lördag den 26. Vore skönt att slippa knata upp till bron över Rapa.

Jag är också nyfiken på om någon har koll på läget över rapaälven vid Tielmavadet nu?
Även vår vandring startar på lördag, dock en annan sväng men vi ska eventuellt över Tielmavadet annars blir det Skarja men det är ju en liten omväg..

Jag kan åtm bidra med den indirekta rapporten att måndagen den 21e så var Tielma med stor sannolikhet omöjlig att vada. Vi ägnade nämligen flera timmar åt att försöka vada över Sarvesvagge mellan Noajdevallda och Gaska-jokken där det brukar vara relativt enkelt att komma över, utan att lyckas. Det finns ju förstås fler ställen att passera Sarvesvagge (inte minst kanjonen som alltid är ett säkert val om man inte är orolig för sina längdhopp-skillz), men vi drog slutsatsen att om det här vadet var såpass svårt skulle Tielmavadet vara omöjligt. Något som jag även tycker att smhis prognosverktyg ger oss skäl att tro. Riktigt högt flöde den dagen. Här kan man dock se att flödet nu är nere i mindre än häften enligt modellen, så kanske är det möjligt nu.

Med tanke på den goda korrelationen mellan prognosverktyget och det faktiska vattenflödet i regionen skulle jag säga att det bästa man kan göra, är att kolla prognosen så nära sista mobiltäckningspunkt som möjligt för en fingervisning. Är det uppemot 60-70 är det kanske lika bra att inte ens försöka. Och oavsett (men det gäller ju för alla Sarekplaner som involverar vad av minst mediumnivå): ha en plan B.

Lycka till alla Tielma-aspiranter!

Bilagor

• IMG_0536.jpeg
    IMG_0536.jpeg
    265.3 KB · Visningar: 35
Jag kom precis hem från en 12 dagar lång tur i Sarek och tänkte dela med mig av en kort rapport – kanske skriver en längre senare. (Vadade bland annat Tielma, Balagattjåkå, Noajdejågas, Sarvesjåhkå, Suottasjjähkà, Vuojneslugabala och Lulep Basstajåhkå)

Den 24 juli vadade vi Tielma, vilket gick bra! Det var omkring 30 grader varmt i parken den dagen, vilket gjorde att vattnet inte kändes så fruktansvärt kallt. Vi visste att vattenflödet var högt, och därför tänkte vi att vi kanske hade 20 % chans att ta oss över – men tyckte att det var värt att försöka.

Det tog några timmar att hitta en bra rutt, eftersom huvudfåran norr om ön var väldigt djup. Vi vadade på eftermiddagen/kvällen, och enligt vår bedömning var det rätt högt vatten. Personligen tyckte jag ändå inte att det kändes läskigt. Vattnet gick typ upp till låren som mest. Jag testvadade först utan packning i ungefär 40 minuter innan vi hittade en väg över som kändes lugn och säker.

Den kortaste i vår grupp var 1,70 m lång, och han tog inte sin egen packning. I stället vadade vi längre personer fram och tillbaka flera gånger med allas ryggsäckar.

Min bedömning är att vadet absolut är genomförbart och ganska enkelt om man hittar en bra rutt – vilket nog kan variera från dag till dag. Men det är ett långt vad som tar tid, och jag skulle att det är bra om man är över 1,70 m om man ska försöka sig på detta i lite högre vatten.

Bilagor

• Tielmavadet.png
    Tielmavadet.png
    2.5 MB · Visningar: 93
  • IMG_5549.jpg
    IMG_5549.jpg
    1,012.6 KB · Visningar: 93

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg