Jag kom precis hem från en 12 dagar lång tur i Sarek och tänkte dela med mig av en kort rapport – kanske skriver en längre senare. (Vadade bland annat Tielma, Balagattjåkå, Noajdejågas, Sarvesjåhkå, Suottasjjähkà, Vuojneslugabala och Lulep Basstajåhkå)
Den 24 juli vadade vi Tielma, vilket gick bra! Det var omkring 30 grader varmt i parken den dagen, vilket gjorde att vattnet inte kändes så fruktansvärt kallt. Vi visste att vattenflödet var högt, och därför tänkte vi att vi kanske hade 20 % chans att ta oss över – men tyckte att det var värt att försöka.
Det tog några timmar att hitta en bra rutt, eftersom huvudfåran norr om ön var väldigt djup. Vi vadade på eftermiddagen/kvällen, och enligt vår bedömning var det rätt högt vatten. Personligen tyckte jag ändå inte att det kändes läskigt. Vattnet gick typ upp till låren som mest. Jag testvadade först utan packning i ungefär 40 minuter innan vi hittade en väg över som kändes lugn och säker.
Den kortaste i vår grupp var 1,70 m lång, och han tog inte sin egen packning. I stället vadade vi längre personer fram och tillbaka flera gånger med allas ryggsäckar.
Min bedömning är att vadet absolut är genomförbart och ganska enkelt om man hittar en bra rutt – vilket nog kan variera från dag till dag. Men det är ett långt vad som tar tid, och jag skulle att det är bra om man är över 1,70 m om man ska försöka sig på detta i lite högre vatten.