Efter att jag korsat bron över Prästlekarån bär det uppför. Här var det skönt med elcykel. När det planar ut hade jag kommit i gränslandet mellan björkskog och kalfjäll.
Under turen hörde och såg jag många fåglar på kalfjället: lövsångare, gulärla, sävsparv, ljungpipare, ängspiplärka och enkelbeckasin. Jag tror även jag hörde och såg tornfalk.
Det fanns inte så mycket dagfjärilar, men tosteblåvinge såg jag ett par av.
Vägen jag cyklade på erbjuder fina vyer nästan hela tiden.


Som man kan se på kartan ovan testade jag att cykla lite på vägen mot Glen. Men den vägen var så dålig och ojämn så jag vände. Den passar bättre för mtb-cykling än min cykel.



