Här lägger jag bilder och dokumentation från några turer jag gjort.

Glad skåning som bor i Östersund.

Har tidigare bott i Uppsala, Lund, Malung och lite utomlands. Jobbar med naturvägledning. Utbildad naturguide på flera sätt och är aktiv som sådan ibland också.

Bilder, filmre och text från min turer lägger jag i blogg eller på https://www.facebook.com/per.sonnvik/photos_albums

Användarnamn: personnvik

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Jakt, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Orientering, Paddling, Foto, Ridning, Löpning, Segling, Utförsåkning, Resor, Familjen, natur, miljö, dans och släktforskning.

2024:

April, December

2014:
September

Upplandsleden med ettåring på ryggen

Att vandra med ett litet barn i barnbärstol kan vara ett trevligt inslag under föräldraledigheten. I denna artikel delar en pappa med sig av sina erfarenheter och rekommendationer från vandringar under hösten på Upplandsleden med en ettåring.

Jag har tidigare gått någon etapp här och där på Upplandsleden, men känt ett alltmer växande intresse av att ha gått hela leden. När min föräldraledighet närmade sig började jag leka med tanken på att gå leden min lille son på ryggen. Han var 10 månader i början på augusti när vi påbörjade projektet. Boken "Vandra Upplandsleden" kom passande nog några månader innan min föräldraledighet skulle påbörjas. Jag blev mycket inspirerad av att sätta igång med vandringarna efter att ha köpt boken. Jag kan även nämna att det finns en app för Upplandsleden med i stort sätt samma information som i boken.

Vandring i Marsfjällen

Med start i Marsliden gjorde jag en helgtur i Marsfjällen. Första dagen gick jag upp på Marsfjället i dimma för att sedan sova i Blerikstugan. Andra dagen blev det en dagstur västerut. Avslutningsvis gick jag tillbaka till Marsliden via passet Trollskalet.