Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år)

Hej alla, och jag menar verkligen ALLA användare på Utsidan.

Det finns många geografi-intresserade här och jag behöver er hjälp med att lösa ett problem som jag tror/hoppas att många av er har sett.

I över TIO år har Google Maps/Earth visat Sveriges länsgränser helt åt h*lv*te fel.
Kan man sin geografi något verkar det som om att nån dator på Googles högkvarter har ritat ut länsgränserna i "ungefärlig riktning" (interpolerat/extrapolerat från otydlig data från alldeles för länge sedan?) och sluddrat lite, för att "så där rakt kan det ju inte vara".
Om ni ni inte vet vad jag pratar om så jämför Google Maps/Earth med Lantmäteriets karta, https://minkarta.lantmateriet.se/

Bara för att ge ett exempel på helt felaktig gräns, bifogar 3 bilder på Värmlands Läns gräns mot Dalarnas Län på Google jämtemot Lantmäteriet.
En bild på Google Earth, en bild på Lantmäteriet, och en bild där de båda jämförs.
Dock finns det många värre exempel.
länsg1GE.jpg
länsg2LM.jpg
länsg3JF.jpg



Jag skickade flera feedbacks till Google ca 2010-2013 men ingenting hände.

Ett problem är att väldigt många tredjepartstjänster använder Googles data, särskilt i appar för mobiltelefoner.
Detta är ett exempel som inte är allvarligt på något sätt; men en kompis till mig vandrade i Kolmården förra sommaren och använde en populär vandrings/löpnings-app som baserades på Googles data, och han var helt övertygad om att han korsat gränsen mellan Södermanlands Län och Östergötlands Län flera gånger och var förundrad. Jag fick visa honom Lantmäteriets karta för att visa att han bara korsade EN gång vilket var rimligt. Som sagt, ingen egentlig skada skedd men för oss som bryr oss blir det lite jobbigt...

Detta handlar alltså ENDAST om länsgränserna, landskapsgränserna har sitt eget ursprung och följer ju ibland länsgränserna (och vi alla älskar landskapen såklart, de definierar vår kulturhistoria), men länsgränserna är administrativa och bör verkligen visas rätt på Googles produkter, såsom tex "counties" i Storbitannien och USA. Verklig och uppdaterat data FINNS tillgänlig för de här företagen, då tjänster som Openstreetmap och till och med Bing visar gränserna rätt.

Hur kan vi få Google att göra någonting? Jobbar någon för dem? Har någon kontakter?
Få det i rullning! Upprop! Detta har pågått sedan åtminstone 2010.
Säg till mig om det finns bättre forum att posta den här tråden på. Men risken är ju att det bara är jag i Sverige som bryr mig...

Oscar Forsberg, Mölndal
 

Bilagor

  • länsg1GE.jpg
    länsg1GE.jpg
    531.2 KB · Visningar: 160
  • länsg2LM.jpg
    länsg2LM.jpg
    494.9 KB · Visningar: 164
  • länsg3JF.jpg
    länsg3JF.jpg
    548.9 KB · Visningar: 181
Jo jag noterade också samma sak för många år sedan. I början var Google Maps betydligt bättre men efter en uppdatering försämrades kartorna kraftigt (säkert 15 år sedan). Det är dock inte bara gränserna som är fel, även sjöar är väldigt grova och ofta missvisande och hur Google hanterar svenska adresser lämnar mycket övrigt att önska. (För att sedan inte tala om hur de manipulerar sökresultat och godtyckligt raderar Youtubevideor, etc).

Jag tror inte att Google bryr sig, de lever på sin dominans. Bojkotta deras produkter så mycket som möjligt är min uppmaning!
 
Google maps flygbilder förefaller i mina ögon ofta vara slarvigt skarvade. Vid inmätning av fibernätet på landsbygden där jag bor så hamnade i en del fall den inmäta sträckningen några meter för långt norrut och i vissa fall förskjutna söderut. Ibland även i öst-västlig riktning. Inmätningen skedde med proffsutrustning enligt Sweref 99 så det var flygfotot som låg fel i förhållande till koordinatsystemet på Google Earth. Google Earth är inget att lita på när det gäller precision men det kanske inte är meningen heller.
 
Jag gillar ditt initiativ. Jag tror dock som de andra här att det är meningslöst att tjata på google. Vill man tjata på någon ska man tjata på de som bygger friluftstjänster baserade på googles karta, det finns ju andra lösningar nu för tiden. Lantmäteriets karta är ju open source och där finns även satelitbilder så det finns ju alla möjligheter att ha korrekta kartor om man vill. Men det är kanske lönlöst även det.

Mitt privata projekt är att försöka få Bohusleden.se att ta bort sitt kollektivtrafiksök. Det är nämligen googlebaserat. Klickar man på det byts deras korrekta karta ut mot google maps kartan. Det kanske är lika bra förresten, för det blir ju en liten varning till den uppmärksamme på vad som håller på att hända.
Busstiderna man får är nämligen inte korrekta och ofta föreslås turer på dagar då det inte går en enda buss på kanske en mils radie eller mer. Lite oschysst kan man tycka. Eller så är det ett utmärkt tillfälle för folk att lära sig att man inte ska lita på Google :D

Om du är intresserad av karttjänster rekommenderar jag att söka eller navigera i forumet till de utmärkta trådar som finns i ämnet, du kommer säkert hitta något som intresserar dig.
 
Senast ändrad:
Google maps är totalt värdelösa som friluftskarta, inget att bry sig om. Brukar använda Lantmäteriet eller kanske eniro.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...