Den Stora tråden om Tielmavadet

Någon som har tankar kring, eller erfarenhet av, att göra Tielmavadet kring 10-15 juli? Är det görbart? Mycket vatten? Har inte varit i Sarek sedan 2016, och brukade alltid gå i augusti, senare delen av månaden. Fördelar som jag såg det: mindre mygg och mer avsmält/lägre vattenstånd. Men nu är det alltså mitten juli som (eventuellt) gäller.
Statistiskt är det betydligt högre vattenstånd i mitten av juli. SMHIs modell (se tidigare i tråden för länk) visar ju som du kan se i urklippet här att det är klart sämre ställt med juli än augusti. Men variationen är så stor att den lokala smält- och nederböstssituationen dagarna innan aktuellt tidsfönsterfönster verkar vara utslagsgivande. Så mitt tips är att du kollar läget så sent du kan, och har en reservplan att tillgå i vilket fall.

Bilagor

• Screenshot 2025-06-29 at 23.39.34.png
    Screenshot 2025-06-29 at 23.39.34.png
    142.9 KB · Visningar: 35
Någon som har tankar kring, eller erfarenhet av, att göra Tielmavadet kring 10-15 juli? Är det görbart? Mycket vatten? Har inte varit i Sarek sedan 2016, och brukade alltid gå i augusti, senare delen av månaden. Fördelar som jag såg det: mindre mygg och mer avsmält/lägre vattenstånd. Men nu är det alltså mitten juli som (eventuellt) gäller.
Återkom gärna om du försöker, och hur det isåfall gick. Är också sugen på att testa vadet man i slutet på Juli

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Vattnet i de två sjöarna nedom Rapaälven har stigit rejält så höga flöden ännu (Sitoälven bidrar) Mycket snö kvar. (Besked på Facebookgrupp för några dagar sedan att inte räkna med passage)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips