SNÖBRYGGAN VID TJÅGNÅRISJÅKKÅTJ I SAREK

HEJ, JAG SKALL VANDRA I SAREK VECKA 33 OCH KOMMER ATT
PASSERA TJÅGNÅRISJÅKKÅTJJOKKEN, TÄNKTE FRÅGA ATT I VILKET SKICK BRUKAR DEN OMTALADE SNÖBRYGGAN VARA, DEN
ÅRSTIDEN, TACKAR PÅ FÖRHAND.
 
Här skriks det visst... ;)

Jag har inte varit där i år än men jag tror att du kan utgå från att den är borta. Ifjol så fanns det inget spår alls efter den ett antal dagar in i augusti och med tanke på att förutsättningarna är ungefär likvärdiga i år så vore det konstigt om den hade klarat sig.
 
Kan variera kraftigt!

Passerade den nämnda snöbryggan i mitten av augusti 1990. Då var den tjock och stark, se bilden nedan
bild16.jpg

På min senaste vandring i de trakterna, 2001, första veckan i september fanns inget spår av den.
Men oroa dig inte, det är inte några större problem att vada Tjågnårisjåkkåtj vid stigen ett par hundra meter nedströms snöbryggan. Då, för två år sedan, var det ovanligt blött och mycket vatten i jåkkarna, men trots det så hittade jag ett vad som inte var djupare än knäna och med en srtöm som inte var särskilt besvärlig. Ett tips i största allmänhet är att köpa sig ett par Cover Boots (Lundhags), billiga men bra överdragsstövlar som når upp till knäna, som underlättar vadningen oerhört mycket. Man har stöd av sina kängor och behöver inte frysa om fötterna (känseln kvar). Drar man sedan ner regnbyxorna över "Bootsen" och drar en rem över smalbenet så klarar man vad som går ända upp i grenen utan att bli våt.:)
Lycka till! ///Claes, http://w1.855.telia.com/~u85511943/
ps. Kommer själv att passera Tjågnårisjåkkåtj på min vandring från Stalo till Salto (via Alkavagge och Rapadalen) vecka 34 och 35.
 
Vi passerade över årets snöbrygga för cirka tre veckor sedan och då var den i gott skick.
 
Borta!

Passerade för en vecka sedan. Nu är den väck!
Fanns dock ett bra vadställe 200m nedströms stigen där jåkken delat sig och nästan är på väg ihop igen. Vadet är max knädjupt och utmärkt med rösen på båda sidor samt på mittremsan.
///Claes
 
Snöbryggan vid Tjågnoris

haskell; sa:
Här skriks det visst... ;)

Jag har inte varit där i år än men jag tror att du kan utgå från att den är borta. Ifjol så fanns det inget spår alls efter den ett antal dagar in i augusti och med tanke på att förutsättningarna är ungefär likvärdiga i år så vore det konstigt om den hade klarat sig.

Jag vet när och hur den nämnda bryggan försvann.
Det var den 25 juli (2002) kl 0415.
Jag skulle passera. Flear hade gått över på kvällen den 24.
Jäg säkrade mig med min ryggsäck på den östra sidan. Tog kamera och ett stadigt tag i mitt rep. Ställde mig med en fot på det som såg ut som en sten. Den andra foten satte jag fram med ett regält steg.
Tog sedan min stav och satte ett regält hugg i snöbryggan.
Vad som hände kan alla förstå. Den brast med ett fruktansvärt dån.
Utan förankring i ryggsäcken hade jag rasat ner i jokken. Nu kunde jag lätt ta mig tillbaka, även om jag var skakad.

Nej snöbryggor skal man vara mycket försiktig med. Man vet alldrig vad som finns under.

Det säkraste stället att vada Tjågnåris är nedströms. På västsidan finns en liten tjärn. Jokken delar sig här i tre armar. Det är inte djupa och man tar sig lätt fram med hjälp på bankarna.
Här har jag gått ett flertal gånger.

Ingvar
 
Det säkraste stället att vada Tjågnåris är nedströms. På västsidan finns en liten tjärn. Jokken delar sig här i tre armar. Det är inte djupa och man tar sig lätt fram med hjälp på bankarna.
Här har jag gått ett flertal gånger.
Hur långt nedanför vattenfallet (alternativt ovanför strandkanten nere vid Rapaätno) ligger denna plats?
 
Första rejäla böjen nedanför fallen!

svartöra; sa:
Hur långt nedanför vattenfallet (alternativt ovanför strandkanten nere vid Rapaätno) ligger denna plats?
Vadet är lätt att hitta, det ligger i första rejäla böjen nedanför fallen (söderut) ett par hundra meter nedström det ställe där stigen kommer fram till jåkken, innan branten ner mot Rapadalen.
karta06.gif

böjen syns bra på kartan vid den grova ekvidistansen nedanför den röda fördvägen som passerar jåkken där stigen kommer fram.
MVH ///Claes
 
Vadet är lätt att hitta, det ligger i första rejäla böjen nedanför fallen (söderut) ett par hundra meter nedström det ställe där stigen kommer fram till jåkken, innan branten ner mot Rapadalen.
karta06.gif

böjen syns bra på kartan vid den grova ekvidistansen nedanför den röda fördvägen som passerar jåkken där stigen kommer fram.
MVH ///Claes

Gammal tråd men kanske bidrar med något till någon... här kanske...

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=17438
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
Aros Fotoutrustning vid vandring - Tips! Fjällvandring 25
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14

Liknande trådar