Tältkåta

Dags att göra en första rapport om min tältkåta.
Jag köpte denna sommar en lavvu (tältkåta på lappska) från Venor AS i Kautokeino. Efter att själv ha studerat några olika kåtor som stod uppställda under en fotbollskup där flera norska lag deltog, så väcktes mitt intresse för Venor's produkter. När jag letade efter företaget på internet fann jag denna intressanta sida.

http://www.mortenhaugen.com/lavvu/index.html

Där finns en del att läsa om kåtor.

Adressen till Venor är

http://www.venor.no.

Jag ringde upp företaget och hoppades att någon dära kunde norska (i Kautokeino talar 100% lappska). Det visade sig att jag oroade mig i onödan. Jag fick svar av värdens trevligaste människa.
Vi pratade på ett tag och kom fram till att mina behov kontra min ekonomi styrde mig till Venor Basis 4-6 med bomull/polyester duk.
Då skulle jag kunna leva kåtaliv och själv upptäcka om det var något jag saknade på den. Kåtan är av en enklare nerbantad version (motsvarande Moskoselkåtan Arran). Men det fina i kråksången var att snökjol i nylon kunde sys på senare till reducerat timpris vintertid. Så nu kunde jag köpa en kåta och sedan uppgradera den för åretruntbruk om jag skulle vilja. På det sättet får jag en kåta jag inte hade råd med att köpa på en gång.
Några ord om servicen på Venor. Vi kom överens om att kåtan skulle skickas med post. Men när någon dag gått från leveransdatum så ringer Robert upp mig och säger att han kom på att Norge inte är EU land och att jag kommer få en tull avgift på min kåta när den reser in i EU. Så hör och häpna, denne Robert ringer posten i Norge och stoppar kåtan, hämtar den med minibuss och kör den till Piteå. Ringer mig och säger. "-Jag kommer med din lavvu till Piteå sedan stannar jag på ferie (semester) i Boden." Denna frakt tog han 0:- kronor för. Om någon av er möter på en firma som kan matcha den servicen så skriv en rad om det.
Hur trivs jag med min kåta då? Jag är väldigt nöjd. Har ingen tidigare kåta att jämföra med, men mot för mitt McKinnley kupoltält så är den som att ha ett hus. Att sitta i den runda formen och blicka in i en sprakande eld är det mest fridfulla jag upplevt.
Ur-människan i mig vaknar och tiden stannar. Jag har hunnit med slagregn en hel natt i Övre Långträsk. Det enda som hände var att marken blev mättad med vatten så det rann över liggunderlagen. Men det är ju inte kåtans fel. Sömmarna blödde igenom lite vatten vid detta tillfälle, så pass att man kunde dra längs dom på insidan med handen och den blev blöt. Men som sagt var, detta regn var inte av denna värd. Jag har även testat 20 sekundmeters vind vid Akkajaure. Även detta gick bra. Ibland rullade en sten av från kjolen så att ett otrevligt kalldrag (vind) uppstod. Men inte heller det är kåtans fel. Men vid dessa två tillfällen hade jag velat ha nylonkjolen.
Syftet med detta inlägg är att visa oss svenskar att det finns andra märken på kåta marknaden. Vi behöver inte vara rädda för att testa. Venor är för övrigt det äldsta märket.

Tack för ordet.

/Patrik
 
chinerunner; sa:
Syftet med detta inlägg är att visa oss svenskar att det finns andra märken på kåta marknaden.
Tack för ordet.

/Patrik

Inte visste jag att att marknaden var kåt ;-)

Intressant med andra alternativ till Moskoselkåtan, särskilt när det är gasnka vettiga priser på sakerna =)
 
Jag har kollat in Venors kåtor och tycker att deras minsta variant i bomull/poly är en av få verkliga konkurrenter till Moskoselkåtan, p.g.a. 2 kg lägre vikt och halva priset. Kanske t.o.m. mer prisvärda än Moskoselkåtan, även fast de är enklare

Själv har jag en Moskoselkåta Tåpp Jakt 5 sedan 1997. Använder Moskosels eldspis under vår-sommar-höst. Under förra vintern började jag testa Kifarus, http://kifaru.net/stovspex.htm ,ultralätta vedspis/kamin. Eldspisen täcker bra ner till kanske -10 till -15 grader, men sen räcker den elden inte riktigt till för att värma upp duken sista metern och nedåt över marken. UL-kaminen fungerade väldigt bra.

Har beställt och ska testa Frisports, http://www.frisport.no , nya "rundbrennere" och se hur den är:
rundbrenner_ild.jpg


Två saker jag inte snappar riktigt. "Nylonkjolen"; menar du stormmatta? Sitter det inte stormmatta på basvarianten? Vatten som rann in över liggunderlagen? Första året körde jag stadigt utan golv i min kåta. Men aldrig rann vatten in på det viset även om det vräkte ner några dygn på raken så marken var helt mättad. Stormmattan slickar backen så när man lyfter och kollar under efter att det regnat rejält kan mattan ändå vara torr under.

Mitt problem med vatten härrör från fyra andra, olika källor. I början läckte vatten in genom sömmen längst ner, mellan stormmattan och duken, när det regnat minst en natt. Löstes genom sömtätningsmedel och Liquisole.

När det blåste kraftigt och samtidigt regnade kraftigt, så pallade inte resårsnörena som håller nere ventilmössan att sluta helt tätt, utan ventilmössan drogs upp en bit och regn skvätte in. Löstes genom att fördubbla antalet resårsnören runt kåtan.

Tredje varianten som blev ett problem var att vid hård vind och kraftigt regn som slogs in i duken från sidan, så regnet kom horisontellt, så trängde vatten till slut igenom duken. Inte så det regnade in utan de droppar som trängt in rann längs dukens insida, tills de träffade någon del av duken som var skitig av sot. Då släppte dropparna. Inget jätteproblem men irriterande. I våras skrubbade vi kåtan med rotborste och lite såpa, och impregnerade den igen med Acapella. Blev verkligt bra. Under julis vandring satt vi inregnade på Nasafjäll i blåst och kontinuerligt regn mer än två dygn. Inte en droppe trängde igenom.

Fjärde vattenproblemet var mer svårlöst. På vintern när vi ligger och knoppar och det kommit snö så släpper inte kåtan ut kondensen särskilt bra, utan det ser ut som en stjärnhimmel av frusen kondens på kåtans insida på morgonen. Eldning med öppen eld tar hand om det problemet i ett nafs, så länge det inte är för kallt, typ kallare än -15. Är det kallare så pallar inte värmen från öppen eld att tina och förrånga den frusna kondensen ner mot marknivån och c.a. någon meter upp på kåtan. Elden snarast förvärrade det hela genom att viss del av det som tinade högre upp rann neråt, förbi punkten där elden pallar att värma upp och så frös vattnet igen. Så efter någon vecka hade vi ett ispansar på insidan av kåtan, längst ner. Det var anledningen till att jag skaffade den ovan nämnda lätta vedspisen/kaminen. Med den blir värmen stabilare, kontinuerlig och sprider värmen mycket bättre. Så var det problemet löst:)

Grattis till val av kåta istället för tält. Jag känner på samma sätt. Vi blir så sakteliga fler och fler, vi som sett ljuset i kåtan;)

Raskesven
 
Förklaringar.

Hejsan på dig Raskesven.
Jag börjar med att tacka för dina fina bilder och ditt jobb med att förklara kåtans fördelar och detaljer för alla som har frågor.
Jo du antar riktigt när du gissar att den bantade varianten inte har denna stormmatta som de mer kompletta (dyrare) versionerna har. Och då menar jag den som på din kåta är mörkare nertill. Min har en mindre kjol av samma duk som kåtan i övrigt. Blir blöt och lerig i busväder. När jag skrev nylon så var det en gissning, men någon form av vävd plast verkar det vara på era åretrunt-kåtor. Jag ska förklara det där med vattnet som gick över liggundlagen. Vi kom sent till en rastplats vid nämnda sjön. enda platsen vi fann som var kal och jämn var en nerfart till en bakval (bivack-eldhus). Denna nerfart var mestadels packat grus blandat med sand och jord. Så vad som hände vi denna ovanliga regnmängd var att vi bodde i något som med tiden skulle blivit en bäck :) Se bild:

http://hem.passagen.se/peken/venor.jpg

/Patrik
 
myggnät?

Hur är denna kåtan med avseende på mygg. Jag har tittat lite efter att köpa en kåta efter raskvsens reklam. Jag tycker dock att moskoselkåtan tåpp, när man får myggnät upptill, är för dyr. De billigare varianterna har inte myggnät. Det verkar inte finnas på din heller. Lös myggdörr gick ju att köpa till men hur löses rökgången/tåpp öppningen?
Har någon fixat en egen lösning som fungerar?
mvh
ht
 
Re: myggnät?

bredviken; sa:
Hur är denna kåtan med avseende på mygg. Jag har tittat lite efter att köpa en kåta efter raskvsens reklam. Jag tycker dock att moskoselkåtan tåpp, när man får myggnät upptill, är för dyr. De billigare varianterna har inte myggnät. Det verkar inte finnas på din heller. Lös myggdörr gick ju att köpa till men hur löses rökgången/tåpp öppningen?
Har någon fixat en egen lösning som fungerar?
mvh
ht
På bilden ovan var det lätt blåsigt, kylslaget och vi eldar. Då behövdes inget myggnät. Men kåtans ventilmössa är uppdelad i två mössor, en stor och en liten. Den stora är öppen ovan, och den har inget myggnät. På bilden nedan är den stora ventilmössan stängd, och den lilla öppen. Den lilla har myggnät.

cpic4120f21972910.jpg


Över natten hålls lilla ventilmösan och en liten bit av dörren öppen, om det inte blåser hårt. Runt dörren har jag fäst kardborreremsor där jag vid behov fäster en sydd myggnätsdörr. Myggnätsdörren syns på ett kort i mitt album, kardborreremsorna likaså.

Stora ventilmössan sluter GANSKA tätt, men inte helt tätt när den är stängd. Hade lite problem med första mössvarianten, som jag tyckte var för vid i relation till hur mycket den gick ner på kåtaduken när den stängdes. Det bildades "portar" för insekter att hamna i när de kröp uppåt på kåtaduken. Den mössan lär jag sy in så den satt tajtare. Tror det, liksom en del annat var barnsjukdomar. Ventilmössan jag använder nu, som förresten är anpassad för kaminrör, går ner bra och tätar NÄSTAN helt.

Men du är helt rätt ute. Ett litet problem med kåtor med enkelduk. Blir aldrig helt hermetiskt tillsluten som i tält eller kåta med innertält. Är det myggrikt och man sover en hel natt så sitter det ett 10-tal myggor i kåtan på morgonkvisten, vissa blodfyllda. De tar sig in ovanifrån, hittar någon liten lucka mellan mössan och duken, eller nerifrån om stormmattan inte är tätad. Och är det varmt vill man kunna öppna upp ordentligt i toppen av kåtan så det blir skjuts i ventilationen. Har inte gått om det varit mycket insekter. Ett problem som jag grunnat på för att i alla fall minimera intrången, och testade en lösning under sommarens vandring.

Jag lät sy in en tunn lite styv lina som ram i en cirkel av myggnät, vars diameter är som kåtans högst upp innan rököppningen. 8 krokar sitter insydda uppträdda på linan, och de hakas fast i de 8 hålfästen som finns däruppe på kåtan. För att komma förbi mittstången smidigt är myggnätscirkelns radie uppklippt på ett ställe, med kardborre som gör det enkelt att försluta. Vikten är relativt kåtan försumbar, och den fungerade bra.

De insekter som tog sig in genom någon mindre "port" mellan ventilmössan och duken, möttes direkt av ett myggnät. Jag hade inte lyckats få den sydd perfekt så några få mygg lyckades då och då hitta ner i kåtan. Då testade vi att spreja myggnätscirkeln med "Fly-Rite insect repellent", och myggnätet förvandlades till rena dödsfällan för insekter. De som kröp in däruppe, låg döda i nätet på morgonen. Nu ska jag låta förbättra prototypen och sy ett ännu bättre myggskydd.

Så, det ligger lite i kåtans natur, när det är enkelduk, att man inte blir helt tillsluten. Så farligt är det inte, men det uppmuntrar till lite mer kreativitet med kåta än med tält över huvud taget.

Raskesven
 
Är det mittstången som rundbrenneren skall fästas i ? Ser ut som en mindre papperskorg, vill man ha en mindre varant så kan man nog använda IKEAS bestickställ och elda i:

23278_PE070489_S3.jpg
 
Myggproblem

Jag har inga som helst myggnät vare sig till dörr eller rököppning.

De flesta detaljer till tältkåtor verkar passa mellan de olika märkena. Så om man ser nåt man gillar kan man ju köpa det.

Att låta elden brinna hela tiden är ett efektivt sätt att hålla myggfritt. I lappkåtorna användes svampen björkticka. Man lade en bit i kanten av elden. När den glöder blir den som en myggspiral. Naturen har egna lösningar på många problem.

http://www.nrm.se/kbo/svampbok/bjrktick.html.se

/Patrik
 

Liknande trådar