Kanalberget och Axel Hambergs topp?

Jag har nästan ingen vana av toppturer i Sarek, men har ganska många gånger funderat på en liten speciell väg.
Min ide är om det skulle gå att "vandra" följande väg utan att ha klättergrejer och glaciärutrustning. (På sommaren)

Start vid vattendelaren i Alggavagge, upp i Ahkavagge östsidan, sen upp mot Axel Hambergs topp, sen mot Kanalberget och till sist ner i Sarvesvagge på västsidan. Enligt Grundstensboken kan det gå och man korsar inga glaciärer (?)
Har någon testat på att gå upp på dessa toppar och gjort det utan klättringsgrejer?
Varma kläder osv lär väl behövas, men jag är ingen klättrare, snarare en skravlare..

2012 så försökte vi vada Ridanjunjesjågåsj (Sarvesvagge västerifrån) men det gick inte så vi gick upp hela vägen till glaciären men det gick inte att komma över där heller. Kallt och kalt var det däruppe, men spännande mitt i ingenstans, och jag kunde spana upp mot leden som jag hade funderingar på. Det är ju stor skillnad på att gå nere i dalar och däruppe utan växtlighet, kallt osv, men på något sätt så återkommer tankarna så fort jag tar fram Sarek-kartan.

Vi var uppe på Låddebakte 2011 och det gick ju fint utan extra grejer, bara man kan ta sig över alla stenbumlingar på väg upp/ner.
Sen vill jag ju inte ha några direkt riskabla turer, om det inte går så får man väl vända om.
Skulle det vara dumdristigt att ge sig på något sånt här, eller det kanske är bäst att ta andra toppturer först för att få mer erfarenhet?
 
Vi gick upp på Kanalberget i somras, fast från glaciären. Därifrån gick det väldigt flackt och smidigt. Vi hade även tältläger mitt emellan topparna. Det såg riktigt brant ut från den sidan upp till Kanalberget. Vi tog oss upp från Ahkkajiegna och när vi nådde berget så var det extremt löst.

Så det var mina erfarenheter av att stå nedanför, men du får prova om du vill ha det riktiga svaret!

/Gustav Cronhamn
 
Start vid vattendelaren i Alggavagge, upp i Ahkavagge östsidan, sen upp mot Axel Hambergs topp, sen mot Kanalberget och till sist ner i Sarvesvagge på västsidan. Enligt Grundstensboken kan det gå och man korsar inga glaciärer (?)
Har någon testat på att gå upp på dessa toppar och gjort det utan klättringsgrejer?

Min kompis Anders och jag besteg Kanalberget, delvis i dimma, i juni 2009. Men detta var från söder och utan glaciärvandring. En fantastisk upplevelse. Jag har beskrivit det i min blogg i ett inlägg från juli samma år. När jag läser Grundstens beskrivning får jag känslan av att det är en del "kanske" i hans tankegångar när det gäller nord- och västkammarna - det verkar du också ha lagt märke till.

2012 så försökte vi vada Ridanjunjesjågåsj (Sarvesvagge västerifrån) men det gick inte så vi gick upp hela vägen till glaciären men det gick inte att komma över där heller.

Detta är lite förvånande, denna bäck är vanligtvis inte omöjlig. Men vid regn eller kraftig glaciäravsmältning kan vad som helst hända. Hur var vädret, och vilken tid på året var det?
 
28e Juli 2012 var det, runt 18 tiden och det var ju mer snö kvar överallt än vad det var åren innan, det regnade endel men inte så väldans.. Det var kanske mycket vatten i andra vad men eftersom vi var i nya dalar så är det svårt att jämföra.

Vi hade tänkt försöka ta Tielma vadet så "bäcken" var en överraskning, jag rekommenderar inte att gå upp till glaciären i mesh-skor, blev lite kallt. :)
Så det blev att lägga om turen tillbaka i Sarvesvagge och sen vidare upp till Gouphervagge via Nasasvagge...
 
Såhär såg det ut däruppe, iof svårt att se på bilder men vi vågade inte försöka vada för det såg för jäkligt ut, hellre backa än riskera något.

Jag funderade på att testa längst upp vid snön/glaciären, men vad gör man om en kommer över men inte alla? Vi hade bara ett kök tex.
 

Bilagor

  • IMG_3864.jpg
    IMG_3864.jpg
    54.8 KB · Visningar: 858
  • IMG_3878.jpg
    IMG_3878.jpg
    43 KB · Visningar: 830
  • IMG_3875.jpg
    IMG_3875.jpg
    78 KB · Visningar: 916
Såhär såg det ut däruppe, iof svårt att se på bilder men vi vågade inte försöka vada för det såg för jäkligt ut, hellre backa än riskera något.

Jag funderade på att testa längst upp vid snön/glaciären, men vad gör man om en kommer över men inte alla? Vi hade bara ett kök tex.

Tack för fotona! Detta väcker minnen! Jag och min kompis gick över på (ungefär) samma ställe där en av er försöker. Vi hade säkert mindre vatten, kunde snirkla oss över utan att behöva ta av oss våra högskaftade kängor.

Nu minns jag också att när vi besökte Sarvesvagge i höstas (8 sept) la vi märke till att Sarvesjåhkå efter utflödet av Ridanjunjesjågåsj hade varit utsatt för grymma vattenflöden tidigare under säsongen. Det låg uppslitna fjällbjörkar och avbrutna grenar i strömfåran på flera ställen, och en hel del gräskanter hade eroderats bort.
 
Hej!

Såg att vår gamla synpunktstråd blivit aktuell.
Vi avstod att ens försöka gå upp när vi var där 2010. Det var alldeles för osäkert väder för att riskera att fastna mitt i stenravlet i molnen och vinden.

Jag har dock blivit mindre och mindre övertygad om att det vore en bra idé att försöka traversera. Vi gick förbi så att vi skymtade toppen förra sommaren, och det ser duktigt brant ut även på håll och att klara av att ta sig över med full packning utan rep verkar nu, i efterhand lite dumdristigt.

Men någon gång tänkte jag ta mig upp, som dagstur.

Detta är inte menat att avskräcka, utan snarare ett sätt att moderera min tidigare optimism för att traversera berget :)

Hoppas att ni lyckas med ert företag, oavsett vad ni väljer att göra!
 

Liknande trådar