Västra Sarek

Dags att börja planera årets vandring i Sarek. Längtar dit!

Vi har tidigare vandrat en del i östra delen av Sarek och tänkte i sommar vandra 11 dagar i västra delen kring Pårtemassivet och Luohttolahko. Grundsten, Hamberg och inte minst all info här studeras just nu noggrannt.

Planen är att starta i Kvikkjokk och via Vallevagge, Låptavagge, passet norr om Goabrek och komma ner i Njoatosvagge. Därifrån nordväst utefter Lulep Njoatsosjavre.

Nu till frågan. Grundsten anger att det finns en genväg från Noatsosvagge ner till Sarvesvagge via passet mellan Tjångårisvarasj och Tjångåristjåkkå. Han beskriver vägen som relativt lättgången men med en brant nedstigning till Sarvesvagge.
Vi har tänkt att ta oss vidare upp till Luohttolahko via Jiegnavagge.
Är det någon som vet om det går att skråa utefter Tjångåristjåkkås nordsida från det nämnda passet till mynningen till Jiegnavagge för att slippa gå ner i Sarvesvagge och en ganska brant nedstigning och en lika brant uppför in i Jiegnavagge? Hur ser terrängen ut - med gångbar terräng eller är det besvärlig blockterräng?
 
Jag har skrivit lite om början på denna väg - se min blogg http://www.utsidan.se/blogs/bees/21358.htm
Jag tycker inte att du ska skråa. Gå ner i Sarvesvagge, det är en av de mest inbjudande platser som finns i Sarek. Sedan kan du gå upp i Jiegnavagge, det är inte alls så brant och den är lättgången (östra sidan i alla fall). Den ingången till Luohttolahko är magisk. Jag har gått på östra sidan av Jiegnavagge. Det kan vara ont om tältplatser men det finns strax efter första jokken från Ryggåsberget.
Om du har tid rekommenderar jag att du går upp mot Ryggåsberget. Väl uppe ser du två världar - Padjelanta och Sarek.
 
Jag har skråat den biten du frågar om, och minns inte att det var några svårigheter alls. Bilden visar hur det såg ut när jag svängde in i Jiegnavagge.

/Hans
 

Bilagor

  • sar1996046.jpg
    sar1996046.jpg
    147.6 KB · Visningar: 1,243
'Grundsten anger att det finns en genväg från Noatsosvagge ner till Sarvesvagge via passet mellan Tjångårisvarasj och Tjångåristjåkkå. Han beskriver vägen som relativt lättgången men med en brant nedstigning till Sarvesvagge':
Den väg har jag gått 2003 från Sarvesvagge och minns den är lätt och fin. Jag minns inte du får det särskilt brant på nedstigningen i Sarvesvagge
 
Tack för suveränt bra svar!!

Bilden från HansP säger mycket och är till stor hjälp. Tack!

Informationen om terräng och brant kommer att användas ... och din blogg, Bandersson, var verkligen inspirerande."Lilla hjärtat" har lagts in i vår rutt och kommer att besökas!
Vi kommer att låta dagsform och väder avgöra om vi går ner i Sarvesvagge eller skråar ... denna gång.
 
Tack för suveränt bra svar!!

Bilden från HansP säger mycket och är till stor hjälp. Tack!

Informationen om terräng och brant kommer att användas ... och din blogg, Bandersson, var verkligen inspirerande."Lilla hjärtat" har lagts in i vår rutt och kommer att besökas!
Vi kommer att låta dagsform och väder avgöra om vi går ner i Sarvesvagge eller skråar ... denna gång.

Jag har vandrat över passet ett flertal gånger och även in i Jiegnavágge. Terrängen består av gräs och rished och det är lätt att gå. Utsikten mot den meandrande Alep Sarvesjåhkå är förstklassig. Därutöver är vyn in i Sarvesvágge storartad, med högresta Ridátjåhkkå i fonden. Padjelantas högslätt fyller siktvidden mot öster.

Något större behov att gå ned i Sarvesvágge ser jag inte, om ni ändå ska vidare in i Jiegnavágge. Nere i dalbotten blir överblicken sämre och vyerna kringskurna. Visserligen kan det vara trevligt att äta lunch eller slå läger vid Alep Sarvesjåhkå. Men avser man inte fortsätta in i Sarvesvágge, eller för den delen runda Sarvestjåhkå för vidare färd mot Alggávágge, är en direkt färd mot Jiegnavágge det vinnande vägvalet.
 
Det kan ju finnas andra skäl att gå ner i Sarvesvagge beroende på vilken sida av Jeknavagge man vill gå. Från den östra sidan kan man klättra upp mot Ryggåsberget vilket jag verkligen rekommenderar.
 
Vi gick Kvikkjokk - Vallevagge - öster om Ruonas - norr vid Tjuoldagårsså - öster om Goabrekjavrasj och ner i Njoatsvagge i somras. Vägen in ifrån Kvikkjokk var annorlunda än tex ifrån Ritsem eller Saltoloukta. På en ganska kort sträcka, men brant, så kommer man upp på kalfjället och det är mycket snabbare än tex ifrån Salto. Vallevagge är ganska vild och jag blev ganska överraskad för jag hade fått för mig att den var enklare att ta sig igenom.

Turen rekommenderar jag dock starkt, och vi var ensamma de första tre dagarna/nätterna, precis som det skall vara i Sarek.
Vi vadade vid renvaktarstugan efter Ruonas, och det var lite trixigt, men det beror väl helt på vilken tid och väder när ni skall upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
andy69 Västra Sarek Fjällvandring 1
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4
Piripiri Västra Bunnerstöten Fjällvandring 7
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
cloud76 Västra Hoiganvaggi Fjällvandring 5
Dosferra Södra storfjället västra sidan Fjällvandring 1
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
bico Myggsituationen i västra Härjedalen? Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
gerritholl Vadning i västra Padjelanta, del X. Fjällvandring 1
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
halmstadpatrik Skagastölsbreen, Västra Jotunheimen Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
nils73 "varning" massor av snö i (västra) Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
davnie Önskar turförslag i västra Norge!? Fjällvandring 1
ceron Vandring i västra Sverige Fjällvandring 3
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
funio Västra Padjelanta Fjällvandring 11
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3

Liknande trådar