Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet?

Jag ska fira min 60-årsdag tillsammans med Livskamrat och två vuxna söner i Abiskofjällen. I huvudsak en tälttur men någon stugnatt.
Bland annat har vi tänkt att övernatta i Unna Allakas och därifrån ta oss till Alesjaure. Kartan skrämmer dock lite grand. Det är ju en saftig backe upp på Stuor Allagas. Inte så lång - men brant. Ingen av sönerna har någon vinterfjäll-erfarenhet. Den ena är dock både stark och envis. Han har däremot inte stått på skidor sedan 7-års-åldern.
Och vi "vuxna" är 58 resp 60.

Är det någon som avråder mig?

undrar Håkan
 

avslutad210712

Gäst
Har inte åkt skidor där men gått några gånger och visst är både upp- som nerfart hyfsat brant åt båda hållen dvs spelar ingen större roll åt vilket håll man åker. Men är det för brant oavsett om det är uppåt eller neråt så finns alltid alternativet att ta av sig skidorna eller är det förnedrande *L*.

Vet att STF Östra Norrbottenskretsen åkte där förra eller förrförra vintern och jag hörde inga direkta burop så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det är för svårt. Den turen ligger i mina egna planer och jag älskar inte nerförslut med vanliga turskidor.
 
Det är några år sedan jag gick där vintertid, men jag passerade i höstas till fots. Tror inte det blir några problem för er, det är inga konstigheter. Med några fler backar får man budgetera med lite mer tid bara.
 
Tillägg: om ni har pulka är det en bra idé att ha en lina som kan fästas bak på pulkan, så att en kan åka bakom och bromsa. Det är inte kul att bli puttad ner till Alesjaure!
 
Jag har åkt skidor där många gånger, senast 2011. Direkt från stugan är det brant men ganska kort. Det är ju bara att stanna och vila en stund. Nästa backe från 1100-1300 meter känns tyngre, och är längre. Jag tycker inte att uppför är några som helst problem. Det är alltid värre utför. Utför från platån 1200 när man ser stugorna vid Alesjaure är brant, jag tar alltid av mig skidorna där och går ner vid det brantaste partiet.

Jag åker med de smalaste skidorna 42 mm, så de är inte så stabila utför.

Om du har tung pulka, och har brant utför, spänn loss den och ta av skidorna. Låt pulkan glida före. Håll i skakeln och bromsa genom att sätta klackarna i snön. Har gjord så vid nerfarten till Nallo från glaciärpasset norr om stugan, det brantaste partiet jag gått på skidor.

Jag åker i år igen fast åt andra hållet med mål i Katterjåkk.

Åk och njut av vinterfjällen och lycka till på färden!
 
Jag har åkt skidor där många gånger, senast 2011. Direkt från stugan är det brant men ganska kort. Det är ju bara att stanna och vila en stund. Nästa backe från 1100-1300 meter känns tyngre, och är längre. Jag tycker inte att uppför är några som helst problem. Det är alltid värre utför. Utför från platån 1200 när man ser stugorna vid Alesjaure är brant, jag tar alltid av mig skidorna där och går ner vid det brantaste partiet.

Jag åker med de smalaste skidorna 42 mm, så de är inte så stabila utför.

Om du har tung pulka, och har brant utför, spänn loss den och ta av skidorna. Låt pulkan glida före. Håll i skakeln och bromsa genom att sätta klackarna i snön. Har gjord så vid nerfarten till Nallo från glaciärpasset norr om stugan, det brantaste partiet jag gått på skidor.

Jag åker i år igen fast åt andra hållet med mål i Katterjåkk.

Åk och njut av vinterfjällen och lycka till på färden!
Tack! Det låter trösterikt.

Håkan
 
Mr. Håkon Friberg,
I will first say Happy Birthday and welcome you to the club of 60-somethings. I am from
California USA and know enough Norwegian to read this blog but it is better, for you and me,
that I write in English.
Second I will say that I have really appreciated this forum, and especially your blog about
your trip from Tarfala up the jo-jo trail, over Bossoscohkka, through Unna Vistasvaggi and
then your incredible adventures through Moarhmmar and on to Abisko. What a feat!
I am able to offer nothing in the way of advice when it comes to Unna Allakas only a quick tale if you have a minute. In August 2007 I came to Abisko to hike on the Kungsleden having no real experience backpacking. I got to Alesjaurestugorna on the second day and was planning to go to Vistas, Nallo, Tjatjka and then to Abisko. But I was advised that I should not go alone through Siellamavaggi. Being one day short of 60 years old I had enough wisdom to listen and instead spent the next day hiking over to Unna Allakas. Coming down on the north side of Stuor Allagas I missed the turn to the west and continued down to the river and, bog and of course much ossier. But I had done a lot of research on the maps and Google Earth and knew where I was. Then the ossier tore my BD6 out of my pocket and I lost it. It was a nice day though and I found the hut after an hour or two of wandering through the brush. A lesson was learned.
The next day I joined with 3 Swedes and went to Abiskojaure and then on to Abisko. All in all
it was a memorable 60th birthday at Unna Allakas. I hope yours there is as rewarding.
Now with a little more experience and the help and advice from the great people on this forum I plan this summer to take on a hike from Abisko through Ballinvaggi, over Mårmapasset, to Nallo and have a look at the pass between Pyramid and Knivkammen. After all I will be 65 this August and what better way to celebrate that than to be in the Swedish fjell! (And I am 1/2 Norwegian and saying that-:)
Waynor
 
Thanks for your story Waynor!

Jag har en fråga som ansluter till Håkans. Jag och min bror, båda i 20-års åldern, ska åka skidor från Absiko till Nikka om en knapp månad. Vi vill ta vägen förbi Unna Allakas och ska därför ta samma väg som diskuterats här.

Nu undrar jag om man kan skida ned från höjden nordväst om Alesjaure så att man ansluter till leden till Tjäktja. Detta för att vid fint väder hoppa över Alesjaure där vi varit så många gånger innan.

Det jag undrar är om det är säkert att korsa Alesatnu och om man har något att vinna på att inte följa leden till Alesjaure och därifrån fortsätta till Tjäktja.
 
Jag gikk sträckan mellan Unna Allakas och Alesjaure bara fran Alesjaure, backenar är brant men inte för brant, när snön är inte för hård.

Till josia:
Jag tror det är för brant där, och man vinner ju inte så mycket väg. Följa vinterleden ner till kungsleden och vika av där istället. Normalt är det ingen problem åt gå på egen spår i dalen och visst man vinner nagot: Gå på egen spår utan vägkryssar :) men beroende på tid vinner man troligt ingenting.

Två veckor (och några dager) kvar till Abisko och omradet. :cool:
Henning
 
Mr. Håkon Friberg,
I will first say Happy Birthday and welcome you to the club of 60-somethings. I am from
California USA and know enough Norwegian to read this blog but it is better, for you and me,
that I write in English.
Second I will say that I have really appreciated this forum, and especially your blog about
your trip from Tarfala up the jo-jo trail, over Bossoscohkka, through Unna Vistasvaggi and
then your incredible adventures through Moarhmmar and on to Abisko. What a feat!
I am able to offer nothing in the way of advice when it comes to Unna Allakas only a quick tale if you have a minute. In August 2007 I came to Abisko to hike on the Kungsleden having no real experience backpacking. I got to Alesjaurestugorna on the second day and was planning to go to Vistas, Nallo, Tjatjka and then to Abisko. But I was advised that I should not go alone through Siellamavaggi. Being one day short of 60 years old I had enough wisdom to listen and instead spent the next day hiking over to Unna Allakas. Coming down on the north side of Stuor Allagas I missed the turn to the west and continued down to the river and, bog and of course much ossier. But I had done a lot of research on the maps and Google Earth and knew where I was. Then the ossier tore my BD6 out of my pocket and I lost it. It was a nice day though and I found the hut after an hour or two of wandering through the brush. A lesson was learned.
The next day I joined with 3 Swedes and went to Abiskojaure and then on to Abisko. All in all
it was a memorable 60th birthday at Unna Allakas. I hope yours there is as rewarding.
Now with a little more experience and the help and advice from the great people on this forum I plan this summer to take on a hike from Abisko through Ballinvaggi, over Mårmapasset, to Nallo and have a look at the pass between Pyramid and Knivkammen. After all I will be 65 this August and what better way to celebrate that than to be in the Swedish fjell! (And I am 1/2 Norwegian and saying that-:)
Waynor
Thank you Wayne. It feels greate to have a reader that far away. I have written in you guestbook.
When do you plan to come here this summer? I will walk the opposite direction together with my Lifepartner: Tarfala - jojoj - Nallo. From there we don´t know yet, but the goal is Abisko.
See You?

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
AndersSupertramp Kryssmarkering finns det mellan Allesjaure och Unna Allakas Turskidåkning 3
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
gilla_dansa Abiskojaure--> Unna Allakas el tvärtom? Turskidåkning 6
Pirak Riksgränsen- Unna Alllakas Turskidåkning 12
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
Dan_J Turtips Unna Räita mot Tarfala Turskidåkning 3
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar