Handskar

Letar efter nått smart system för handskar för 14 dars september tur i Sarek. Funderar på en femfingers arbetshandske, vattentät som andas o sen en varmare tumhandske i skinn som kan dras över om det kniper. Tips, tankar o råd mottages tacksamt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Erfarenheter från Sealskinz? Funderar på all season, highland alt något mountainbike modell. Även sugen på Outsoor researchs Arete gloves, men känns lite overkill för september...?


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Cykelhandskar brukar vara vadderade vadderade vid tryckpunkterna och ofta böjda. Inte jätteoptimalt om man inte ska cykla i dem.
 
Det allt viktigaste är att skydda händerna från vind och regn.

Jag använder några olika handskar beroende på omständigheterna. Jag har ett par tunna vind- och vattentäta överdragsvantar av tummodell, Montane Minimus Mitt (https://www.ultralightoutdoorgear.c...ats-c151/mitts-c153/minimus-mitt-p3222/s12798), att dra över de handskar jag använder för stunden när det blåser och/eller regnar. Det konceptet fungerar perfekt. Om man tar på dem i tid vill säga. De har en mudd som går upp en bit och skyddar de relativt känsliga handlederna.

/Birger
 
Cykelhandskar brukar vara vadderade vadderade vid tryckpunkterna och ofta böjda. Inte jätteoptimalt om man inte ska cykla i dem.



Mja nej äsch. Fast jag tror inte vadderingen är så störande eg.


Det allt viktigaste är att skydda händerna från vind och regn.

Jag använder några olika handskar beroende på omständigheterna. Jag har ett par tunna vind- och vattentäta överdragsvantar av tummodell, Montane Minimus Mitt (https://www.ultralightoutdoorgear.c...ats-c151/mitts-c153/minimus-mitt-p3222/s12798), att dra över de handskar jag använder för stunden när det blåser och/eller regnar. Det konceptet fungerar perfekt. Om man tar på dem i tid vill säga. De har en mudd som går upp en bit och skyddar de relativt känsliga handlederna.



/Birger



Smart! Ska kolla in det!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vid en längre tälttur tar jag ett par fleecefingervantar utan windstopper eller liknande och ett par tunna vind och vattentäta skaltumvantar över vid behov. Fleece värmer hyfsat vått och när det är ren fleece är det mycket lättare att vrida ur och torka dem. För kortare turer eller stugturer är det mindre viktigt att det är lättorkat, men det är ju bra om det inte är så fuktkänsligt.(problemet med vaddering är att sådan ofta kyler när den är fuktig och tar lång tid att torka.)
 
Skalhanskar modell vinter

Höga. Viktigast att de är vindtäta. Dessa använder jag när går. Ibland kompletterat m. Muddar. Ylle vantarna enbart i lägret = hålls torra för att värma.
 
Har alltid som grund, oavsett årstid och terräng/miljö, ett par tunna ullfingervantar, Hestra. Med dessa på kan jag göra det mesta med utrustning, matlagning, smartphone etc. Blåser det fryser man snabbt om man är barhänt. Beroende på årstid och turtup så kompletterar jag med tunna offrade skidtumvamtar (vinter) eller typ Hestra fält-handske. För sommarvandrungar har jag ett par sealskins, helt suveräna vid regn och blåst.
 
Perfa. Tack allesammans. Det får bli sealkinz. Är bra sugen på ett par Hestra workglove eller motsvarande, men blöta gör dem ingen nytta, så jag får nog motvilligt överge min fäbless för skinn. Och så nån överdrags tumvante a la Shell mitt som förstärkning. Fast frågan är då om det är overkill med en liner till denna om jag kan ha sealskinz under?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Mja nej äsch. Fast jag tror inte vadderingen är så störande eg.

Det är den faktiskt om du ska göra något annat än att hålla i ett cykelstyre och växla. Den är ju väldigt ojämn, ingen alls på sina ställen och tjocka valkar vid tryckpunkter. Man blir fumlig. Men det finns väl varianter, alla behöver inte vara såna som dem jag sett. Men cykelgrejer tenderar att vara dyra, så det finns väl egentligen inget skäl att köpa dem om man inte ska cykla.
 
Det är den faktiskt om du ska göra något annat än att hålla i ett cykelstyre och växla. Den är ju väldigt ojämn, ingen alls på sina ställen och tjocka valkar vid tryckpunkter. Man blir fumlig. Men det finns väl varianter, alla behöver inte vara såna som dem jag sett. Men cykelgrejer tenderar att vara dyra, så det finns väl egentligen inget skäl att köpa dem om man inte ska cykla.



Ingen större prisskillnad, oklart hur vadderingen känns. Har haft cykelhandskar till vardags som jag gillat, just pga vadderingen. Ser dock att jag delvis blandade ihop modellerna. Den jag har i åtanke har det töntiga namnet Dragon Eye o finns i två varianter - en för mountainbike o en allround som heter trail. För att du inte ska förfasa dig lovar jag att tjacka trailen...

https://www.sealskinz.com/m/gloves/dragon-eye-trail-gloves-black-grey.htm


Måste dock säga att jag är lite skeptisk till saker med ninja namn. Kardborreknäppningen likaså. Köpte ett par liknande från ett annat märke för ett tag sen o knäppningen var klen som fjollkaffe.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jamen då så. Jag trodde att du inte provat cykelhandskar, bara trodde att det kunda va nåt. Smaken är olika, gillar du dem så kör på det då.
 
Liknande trådar

Liknande trådar