Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-02-12, 12:32
Mandris Mandris är inte uppkopplad

Vandra över glaciär

Hej!
Jag undrar om "vattendelarglaciären" mellan Algavagge och Goupervagge (Sarek) är vandringsbart i juli månad. Tanken är att gå upp vid Alkavare kappel via glaciären ner till Goupervagge. Dumt, osäkert eller ok? Nödvändig utrustning mm?
Med vänlig hälsning Markus

Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 13:28
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Har ingen kunskap om specifikt den glaciären. Men de flesta glaciärer går bra att vandra på vid de flesta tidpunkter. Den ligger rätt högt, skulle tro det är sannolikt att det ligger snö - och då brukar de flesta vilja gå med standard glaciärprylar och kompetens att hantera fall i en spricka. Å andra sidan är det många som gladeligen vandrar snöbryggor över stora vattendrag på sommaren utan rep å det är ju typ samma grej.
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 13:37
Le Troglodyte Le Troglodyte är inte uppkopplad

Det beror nog på hur våren blir och när i juli. 2017 låg det ju kvar stora mängder snö långt in på sommarmånaderna och i år är det ju än mer snö om man jämför med motsvarande tid förra året.

Utan att veta närmare skulle jag dock gissa att det kommer ligga kvar snötäckta partier långt in på säsongen, kanske hela. Ser man på den här bilden så ligger det snö i ett brantare parti. Sannolikt så bildas där också sprickor pga konvexiteten (vilket man också kan ana i högerkanten om snöfältet). I övrigt ser det ju ut att vara en okomplicerad glaciär, men just där skulle jag iakta försiktighet och gå inbunden.

Ingen kan säga exakt hur det kommer se ut i sommar och om du planerar den vägen utan utrustning så bör du också vara beredd på att det kanske inte går (utan att chansa). Gängse utrustning för att gå på snötäckt glaciär är ju annars stegjärn, isyxa, sele, rep, prusiksnören, repbroms och eventuellt 1-2 isskruvar och ffa att man övat på kamraträddning ur spricka. Förutom faran med snötäckta sprickor så bör man även vara försiktig vid själva insteget på fast is då det ofta bildas en släppa mellan isen och berget.
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 14:07
Mandris Mandris är inte uppkopplad

Ok, tack för bra svar från er båda. Kommer troligtvis inte att ta med mig stegjärn yxa med mera. Kanske klokast att gå nere i dalen, tänkte att det skulle vara en ny upplevelse att gå över glaciären.
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 14:13
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mandris Visa inlägg
Ok, tack för bra svar från er båda. Kommer troligtvis inte att ta med mig stegjärn yxa med mera. Kanske klokast att gå nere i dalen, tänkte att det skulle vara en ny upplevelse att gå över glaciären.
Fint å färdas över glaciärerna!
Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 19:50
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Gå gärna den utmärkta norska Brekursen med dina vandringskamrater så kan relativt ofarlig brevändring stå på er framtida lista.

go tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:42.

Logga in