Vandra över glaciär

Hej!
Jag undrar om "vattendelarglaciären" mellan Algavagge och Goupervagge (Sarek) är vandringsbart i juli månad. Tanken är att gå upp vid Alkavare kappel via glaciären ner till Goupervagge. Dumt, osäkert eller ok? Nödvändig utrustning mm?
Med vänlig hälsning Markus

Bilagor

• vattendelarglaciär.jpg
    vattendelarglaciär.jpg
    44.4 KB · Visningar: 1,004
Har ingen kunskap om specifikt den glaciären. Men de flesta glaciärer går bra att vandra på vid de flesta tidpunkter. Den ligger rätt högt, skulle tro det är sannolikt att det ligger snö - och då brukar de flesta vilja gå med standard glaciärprylar och kompetens att hantera fall i en spricka. Å andra sidan är det många som gladeligen vandrar snöbryggor över stora vattendrag på sommaren utan rep å det är ju typ samma grej.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det beror nog på hur våren blir och när i juli. 2017 låg det ju kvar stora mängder snö långt in på sommarmånaderna och i år är det ju än mer snö om man jämför med motsvarande tid förra året.

Utan att veta närmare skulle jag dock gissa att det kommer ligga kvar snötäckta partier långt in på säsongen, kanske hela. Ser man på den här bilden så ligger det snö i ett brantare parti. Sannolikt så bildas där också sprickor pga konvexiteten (vilket man också kan ana i högerkanten om snöfältet). I övrigt ser det ju ut att vara en okomplicerad glaciär, men just där skulle jag iakta försiktighet och gå inbunden.

Ingen kan säga exakt hur det kommer se ut i sommar och om du planerar den vägen utan utrustning så bör du också vara beredd på att det kanske inte går (utan att chansa). Gängse utrustning för att gå på snötäckt glaciär är ju annars stegjärn, isyxa, sele, rep, prusiksnören, repbroms och eventuellt 1-2 isskruvar och ffa att man övat på kamraträddning ur spricka. Förutom faran med snötäckta sprickor så bör man även vara försiktig vid själva insteget på fast is då det ofta bildas en släppa mellan isen och berget.

Ok, tack för bra svar från er båda. Kommer troligtvis inte att ta med mig stegjärn yxa med mera. Kanske klokast att gå nere i dalen, tänkte att det skulle vara en ny upplevelse att gå över glaciären.

Gå gärna den utmärkta norska Brekursen med dina vandringskamrater så kan relativt ofarlig brevändring stå på er framtida lista.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips