Råd om Lunndörren/Anaris - terräng?

Hej,

Planer ändras och det ser inte ut som att det blir Sarek eller ”Norrlands-turne” i år som jag tidigare hade tänkt. Men det gör inget, Sarek lär finnas kvar nästa år också.

Men för att få till en vandring i alla fall så blir det de vanliga tassamarkerna som gäller, dvs Funäs med omnejd. När jag tittade på kartan så slog det mig att vi aldrig har rört oss öster om Ljungdalen, dvs Lunndörrsfjällen och Anarisfjällen är orörd terräng. Eftersom vi utgår från Hållan utanför Funsädalen så är det knappa 2 timmar att köra dit vilket vilket är helt ok. Efter att ha googlat runt lite, samt sökt på Utsidan så börjar jag tro att det kan vara en lagom liten tur på 2 eller 3 nätter framåt månadsskiftet Juli/Augusti.

Men, vi har ju lite knäproblematik på en av deltagarna och med tanke på att mycket av vandringen blir oledad så vore jag tacksam om ni kunde hjälpa mig med vilken terräng vi kan förvänta oss. Det är väl egentligen två olika möjliga rutter som vi väljer mellan:

1. Tossåsen-Lunndörrstugan-Dörrsjön-Tossåsen (3 nätter)
Parkera vid Tossåsen (som inte borde vara något problem att nå med en ordinär sportsänkt V70). Vandra leden upp mot Lunndörrstugan via Lunndörren. Härifrån antingen följa skoterleden direkt ned till Dörrsjön och mot Tossåsen. Alt runda Stor-grönkumpen mot Anarisstugan. Framme vid Stor-anahögen vända söderut, följa vattendraget och så ned i dalen ned mot dörrsjön (med Gaagka på vår vänstra sida) och så tillbaka till Tossåsen

2. Nordsätern-Storådörren-Lilllönndörren-Nordsätern (2 nätter)
Parkera vid Nordsätern. Här har jag läst mig till att sista biten av vägen kan vara besvärlig. Är det alls möjligt att köra hela vägen med en sänkt bil? Följa Storån genom Storådörren upp till Lillån. Där svänga österut och sedan söderut ned genom Lill-Lönndörren tillbaka till Nordsätern

Så mina frågor:

Hur ser terrängen ut enligt de tänkta sträckorna?

Är det mycket buskage etc som vi behöver ”tränga” oss igenom?

Är det någorlunda platt mark eller är det mycket stenblock (typ större rullstensås eller liknande) att hoppa igenom? Nu menar jag inte höjdskillnader beroende på fjäll/dal etc. Det räcker att kolla på höjdkurvorna för att inse att det blir både upp och ned. Men just stenig terräng är lite extra påfrestande för knäna.

Finns det något svårt vad längs de tänkta rutterna som vi bör ta hänsyn till?

I princip så undrar jag om det är lättgången terräng helt enkelt. Och sträckningen kan planeras om för att ge en behagligare tur om ni har andra förslag.

Tack för er input på förhand!

//lasse
 
Jag har gått tvåan men då utgått från Tossåsen. Kan inte uttala mig om Nordsätern. Tossåsen inga problem med vanlig bil utom möjligtvis "parkeringsplatsen" som ger fler alternativ om man har hög markfrigång. Jag bifogade en bild i en annan tråd nyligen (sök).

Storådörren och Lill-lunndörren är relativt lätta att gå. Bitvis några blockfält på västra sidan av Storådörren (har inte gått på östra sidan, jag skulle över till Tronndalen). Lill-lunndörren lite svårare kanske p.g.a. mer kuperat, passet är brant sista biten på sydsidan så att jag nästan fick använda händerna någon gång och ner på norrsidan var det en del block.
 

Bilagor

  • IMG_0346.jpg
    IMG_0346.jpg
    48.8 KB · Visningar: 2,262
  • IMG_0334.jpg
    IMG_0334.jpg
    59.6 KB · Visningar: 1,767
1. Tossåsen-Lunndörrstugan-Dörrsjön-Tossåsen (3 nätter)
Parkera vid Tossåsen (som inte borde vara något problem att nå med en ordinär sportsänkt V70). Vandra leden upp mot Lunndörrstugan via Lunndörren. Härifrån antingen följa skoterleden direkt ned till Dörrsjön och mot Tossåsen. Alt runda Stor-grönkumpen mot Anarisstugan. Framme vid Stor-anahögen vända söderut, följa vattendraget och så ned i dalen ned mot dörrsjön (med Gaagka på vår vänstra sida) och så tillbaka till Tossåsen
Förra året gick vi från Anaris till Dörrsjön genom att gå söderut från passet ovanför Hällådalen (ca 1200 möh). Att gå från passet och söderut var ordentligt stenigt, mestadels rätt stora block. Framförallt på sydsidan av Aaresketjahke. Att sedan följa dalen mott Dörrsjön och sedan följa den söderut minns jag som helt OK även om vi var rätt trötta och griniga vid det laget.
Såg aldrig skoterleden norr om Dörrsjön i närbild men fick intrycket av att det var rätt stenigt också, men det kan säkert någon annan bättre.
 
Har bara gått nummer 2. Min Honda civic skulle jag inte köra sista biten. Det är en del höga stenar som sticker upp och gropigt. Det går att parkera på en stor plan där vägen blir dålig så det är väl ca 2 km extra att gå på den dåliga vägen. Storådörren och lillådörren var rätt fin terräng vad jag kommer ihåg.

Nu har jag inte varit vid dörrsjön men anarisfjällen känns ganska steniga över lag allafall på höjd
 
Hej
Haft mycket kul i det här området.
Så lite tips:
Tur nr 1
Lunndörren upp är enkel hedmark, inget problem. Kan blåsa rejält genom dalgången...
Dörrsjön är ett riktigt regnhål. södra och västra sidan är hedmark, men resten är blockterräng. Rekommenderar att hellre gå ett hack närmare lundörren. Dvs upp längs vinterleden och sen runda Saanta och söderut mot där det står västeråslagan på min karta. Enkel vandring och mycket fin. Bra tältplatser just där det på kartan står västeråslagan.

Nr 2:
Storådörren upp och sen ner Lillådörren är enkel och väldigt fin vandring utan större utmaning. Rekommenderar att gå genom Rensnävskalet. Håller på så sätt höjd och slipper myrmark och snår.

Storådörren har för mig aldrig givit nåt speciellt. Vyn norrifrån från lite höjd på västra sidan är fin när solen står på rätt ställe. Men har haft otur med vädret alla gånger jag gått där.
Inte så vanlig (men i mitt tycke bättre tur) är att gå Tronndalen - Lillådörren. Eller motsatt håll - svårt val.... Och då ta en tältnatt så man kan gå ner och titta på utsikten ner genom storådörren. Ganska "valligt" i mötet mellan dalgångarna, så kan behöva leta en del för att hitta en bra tältplats. Beror på hur kinkig man är... Men kanske gå ner en bit i storådörren.

För att sammafatta enkel vandring på bra mark utom östra och norra sidan av dörrsjön. Tältplatser nästan överallt. Tar man sig upp på lite höjd kan man lura folk att tro att man är i abiskoalperna...

//Peter

//Peter
 
Tack alla för er input. Jag börjar få en känsla för hur vi ska lägga upp detta. Om jag kort ska sammanfatta så känns Anarisdelen som något vi ska undvika pga stenblock samt hoppa över att passera Dörrsjön. I övrigt, särskilt då i Lunndörsfjällen och västerut så är det hopp om ganska vandrarvänlig terräng.

Och skulle det dyka upp kortare partier med mycket sten att hoppa på så är det ingen katatsrof, det viktigaste är att vi inte behöver göra det hela tiden.
 
Ang tur nr 2.

Sista kilometrarna till Nordsätern skulle jag kanske passa mig för om du har en sänkt bil och rädd om underredet. De brukar dock snygga till vägen vid behov men inget man ska förlita sig på.
Från nordsätern och upp till renvaktarstugan är det bara ösa. Jättefin stig. Sedan håller jag med föregående talare, välj vägen genom Rensnävsskalet och upp mot lill-dörren.
Därefter håller jag även med om att välja Tronndalen istället för Storådörren.
Storådörren må vara häftig men Tronndalen är väldigt vacker och kommer ge er mer av turen.
Östra sidan om Storådörren är väldigt stenig även den.
Fina tältplatser längst hela vägen. Rekommenderas!

Bifogar några bilder.

Bild1. Vy mot lillådårren söderifrån.
Bild2. Tronntjärnarna efter man kommer igenom passet.
Bild3. Vy över högplatån. Man ser ingången till Tronndalen rakt fram. Följer ni dalgången till höger och Tronnan kommer ni tillslut fram till Vålådalsleden.
Bild4. Tältplats i Tronndalen, sydväst om Bavtandurrie.

MvH, Stefan.
 

Bilagor

  • IMG_4688.jpg
    IMG_4688.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,455
  • IMG_4689.jpg
    IMG_4689.jpg
    53.6 KB · Visningar: 1,460
  • IMG_4690.jpg
    IMG_4690.jpg
    53.8 KB · Visningar: 1,391
  • IMG_4691.jpg
    IMG_4691.jpg
    87.3 KB · Visningar: 1,703
Hej o tack för input och fina bilder. Vi har haft rådslag och planen är som följer.

Vi utgår från Tossåsen då Nordsätern verkar lite för riskabelt med vår bil. Följer leden en bit innan vi går upp mot Västeråslagan där vi slår basläger. Dag två blir det en dagsutflykt med sikte mot Tjåervientjahke för att njuta av utsikten över Anaris. Tillbaka till tältet sedan.

Dag tre drar vi oss bort till Lill-lunndörren för nattläger på lämpligt ställe och så tillbaka till bilen dag fyra.
Vi hoppas att vi får med oss lite "gott o blandat" av Lunndörrs- och Anarisfjällen på detta sätt. För om vi gillar det vi ser så kan vi ju alltid åka tillbaka en annan gång. :)

//lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
caelus Råd angående vandringsskor Fjällvandring 26
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
fjording Hela Kungsleden Aug-Sep. Råd? Fjällvandring 2
helenaochrolf.svensson Råd om tidpunkt för Kebnekaisevandring i sommar Fjällvandring 5
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Lasse-A Tips och råd för vandring Kvikkjokk-Hemavan! Fjällvandring 16
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
cmnielsen Råd om bra termos Fjällvandring 13
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
virre-valle Sarek- vill ha tips och råd Fjällvandring 11
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
henrik.sandstrom Flatruet - Helags - Några tips / råd och dåd? Fjällvandring 5
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
Igelkotte Råd om att tälta på bergstoppar Fjällvandring 42
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
stinaL nybörjare-tips råd osv Fjällvandring 6
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
Lars G A Fler goda råd Fjällvandring 2
Fleischer Jag skulle vilja få några RÅD på vägar i Sarek Fjällvandring 3
5315 Sarek i september - tips och råd Fjällvandring 5
fyrahundraslag Höglekardalen–Lunndörren Fjällvandring 0
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.