Syltraversen utan klättring?

Hej!

Under förra sommarens fjällvandring vid Tarfala då vi klappade på en glaciär hörde sonen andra vandrare i stugans kök berätta om olika toppturer. Det fanns klättrare med tunga rep, stegjärn och isyxor men också löpare i trailskor. De berättade om fantastik utsikt, skoskav, nästan-olyckor och frihetskänsla. Han frågade några guider från Keb hur det var att ta sig upp på Kebnekaise, om de trodde att han skulle kunna ta sig upp. ”Jaa då, bara du tränar lite innan och har tur med vädret så ska du nog fixa det!” Och det har sonen bestämt sig för; att träna inför Kebnekaise. Spontant så tror jag han redan har fysiken för att fixa det (14år, fjällvandringsvan korta sträckor), det är nog mer mentalt han behöver få träna. Getryggen och Storvätteshågna har han tagit sig upp på men jag tror det behövs mer sten och mer branter. Eftersom sonen lätt blir åksjuk (han kräktes i bussen Kiruna-Nikka…😬) så begränsas vi lite i vart vi kan ta oss, iaf med buss där gränsen nog går vid 45-60min beroende på terrängen. Vi tar gärna tåg, det går bra! Bil skippar vi helst… Så jag letade en del här på forumet och fick träffar på Syltraversen som ju borde passa bra. Jag har har tagit mig upp på Storsylen sommar och vinter men inte vandrat vidare. Många av trådarna i sökresultatet handlar om klättring…och det vill jag undvika, har inte den kompetensen eller utrustningen. Tanken är ju att det ska likna västra leden upp på Keb, där det inte behövs klättring. (Jag har vandrat västra leden en gång och östra leden med guide en gång, upp till sydtoppen när den fortfarande var högst 😏)

Min fråga är om det går att vandra/scrambla Syltraversen? Alltså inte ”stora Syltraversen” eller via pinacle 1 och 2. Eller går det att gå typ halva och ta sig ner igen utan att behöva vända tillbaka? Jag förstår att det beror på snöläge och väder…

Sen sitter jag gärna och planerar mina vandringar online, även om jag sen har papperskartor med mig ut. Problemet är att Lantmäteriets karta och Norgeskart bara kör fram till respektive gräns, se bild. Jag vill kunna mäta avstånd och se höjdprofil som man kan göra i Lantmäteriets karta. Någon som har en annan kartsida att tipsa om vad gäller gränslandet? (Sitter och funderar på vandring i Grövelsjön med dottern, samma problem där)
1908488B-03D4-4A9E-976C-9521D4890390.jpeg


Nu står det Syltraversen i rubriken. Är det någon som kan tipsa om annat område med samma kriterier så tas det tacksamt emot! Ibland snöar man in i sina egna idéer 😏 (Vi kommer tälta och ta med oss den mat som behövs, inget behov av fjällstugor eller -stationer). Och sonen är som sagt övertygad om att ”träna först, Keb sen” som proffsen sa, även om man kanske skulle klara av toppbestigningen redan nu…

Tack på förhand!
 
Problemet är att Lantmäteriets karta och Norgeskart bara kör fram till respektive gräns, se bild. Jag vill kunna mäta avstånd och se höjdprofil som man kan göra i Lantmäteriets karta. Någon som har en annan kartsida att tipsa om vad gäller gränslandet? (Sitter och funderar på vandring i Grövelsjön med dottern, samma problem där)
Ingen perfekt lösning kanske men den norska offlinekartan för mobilen täcker 50km in i Sverige och numer också en bit in i Finland. https://kartverket.no/om-kartverket/nyheter/til-lands/2023/februar/finske-kart-i-mobil-appen-hvor
 
Sen sitter jag gärna och planerar mina vandringar online, även om jag sen har papperskartor med mig ut. Problemet är att Lantmäteriets karta och Norgeskart bara kör fram till respektive gräns, se bild. Jag vill kunna mäta avstånd och se höjdprofil som man kan göra i Lantmäteriets karta. Någon som har en annan kartsida att tipsa om vad gäller gränslandet? (Sitter och funderar på vandring i Grövelsjön med dottern, samma problem där)
Mäta avstånd och se höjdprofil måste man väl göra på kartan för varje land, men om man vill ha en kart som visar hela gränsområdet finns Skandinavian topomap https://humboldt.antarkt.is/ (Det är en användare här på utsidan som har gjort den sidan, men jag har glömt vem.)
 
På Norgekartan på ut.no kan du i kartinnstillninger välja ”Översikten” eller ”Sverigekartan”. Då får du en gränsöverskridande karta. Det är inte optimalt (och Sverigekartans norska del fungerar dessutom inte på mobilen hos mig), men det är bättre än inget och fungerar skapligt.
 
Du kan komma upp på syltraversen från Norska sidan (start Nedalshytta), markerad led på kartan i ditt inlägg. De som går där går oftast upp til Storsylen (klättring 10 meter) och ned til Syltjønna på Norsk sida. Teoretisk kan man vända vid klätterpassagen och gå tillbaka ner igen, samma väg. Man kunde evt tälta vid Ekorredörren (om man kommer från Svenska sidan). Annars kan jag inte se hur man skal gå Syltraversen utan klättring…
Norge har oooääändligt antal toppar som du söker, och som är mer lättillgängliga (dagstur från parkering)…
 
Helags Östra, Västra och Predikstolen skulle funka som träningsobjekt. Men det är nog transporten som kanske klämmer. Att ta sig till Ljungdalen utan bil är lite knepigt, men även med bil från Östersund så är det 2,5 timmar. Och att gå från Storulvån är ju en bit...
 
Stort tack för alla svar och tips! Kartan som det länkades till hjälper fint för att drömma 😊 En sak jag funderar på är om det är möjligt att ”korta av” Syltraversen? Pilarna nedan är bara grovt dragna på kartan (med finger på smartskärm..)
IMG_1163.jpeg
 
Grön pil funkar, men lättare att scrambla upp än ned. Gul, blå och lila är långt mer komplicerat än syltraversen, kan kräva rapell och i några fall farligt (lös sten). Röd linje är inte normalvägen upp…
 
Grön pil funkar, men lättare att scrambla upp än ned. Gul, blå och lila är långt mer komplicerat än syltraversen, kan kräva rapell och i några fall farligt (lös sten). Röd linje är inte normalvägen upp…
Stort tack! Då kan jag släppa de idéerna 😊 Och är normalvägen upp då via sjö 1491?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Snöläge/status syltraversen Fjällvandring 0
mattisandersgard Syltraversen v 30,31 eller 32? Fjällvandring 0
mattisandersgard Syltraversen Fjällvandring 2
lotten04 Syltraversen Fjällvandring 2
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
m490c Sylarna med omnejd utan gaskök... Fjällvandring 13
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
HannaLilja Fjällvandring utan körkort Fjällvandring 19
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Jmhe Tips på fina toppturer utan glaciär Fjällvandring 4
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
Vindskydd Sarek utan vad Fjällvandring 12
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
LindaF Vandring utan vad Fjällvandring 12
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
bjonil Toppturer utan klätterutrustning? Fjällvandring 5
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
wiz Sova utan tält Fjällvandring 19
motumba Till Spiterstulen fjällstation utan bil? Fjällvandring 2
Jokk Östra Kebnekaiseleden utan guide? Fjällvandring 6
Hedman Jojoleden utan stegjärn Fjällvandring 4
fem padjelanta utan helikopter Fjällvandring 1
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Helilly Kaskasapakte sommartid - Klättring eller ej? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.