Malingsbo-kloten

Hej
Jag, frun och våra barn, 4 och 6 år tänkte paddla kajak vid Kloten i Malingsbo-klotens naturreservat. Vi tänkte hyra 2 dubbelkajaker och tälta i 3 nätter.
Är det någon som paddlat i dessa vatten och har några rekommendationer? Någon speciell rutt som är fin? En vackert belägen tältplats kanske?

Mvh
Elias
 
Paddlade "nordvästrundan", upp förbi Korslångssmedja ända upp till Bredsjö hytta. Turen var vacker och hade väldigt stor vildmarkskänsla. Vi blev rekommenderade ett vindskydd längst i norr vid Bredsjö hytta. Det var fint med dass och allt, men det låg ett hus och vägen gick rätt nära. Så vildmarkskänslan försvann. Däremot fanns det ett fint vindskydd i höjd med Korslångsgård, fast på andra sidan. Passerade ett par ställen tillbaka utan vindskydd men som verkade vara fina tältplatser. Bara att hålla utkik.
 
Kajak i Kloten

Hej,
Har paddlat mycket i Korslången och Långvattnet och tycker nog att kanadensare funkar bättre eftersom det är så korta avstånd. Annars är risken att ni paddlar dit ni ska på bara någon halvtimme... Barnen är ju inte heller större än att det i så fall borde funka bra med bara en båt. I långvattnet finns det också många fina platser att slå upp tält, plus några lättillgängliga vindskydd och trots att det är så korta avstånd överallt i Koten, så känns Långvattnet lite mer som vildmark, tycker jag.

/A
 
Långvattnet

Jag kan varmt rekommendera både Långvattnet och Stora korslången för paddling. Det finns många rastplatser där ni både kan tälta eller bo i de vindskydd som finns. En kort landtransport, ca 100m, behövs mellan de båda sjöarna.
 
Hej,
Har paddlat mycket i Korslången och Långvattnet och tycker nog att kanadensare funkar bättre eftersom det är så korta avstånd. Annars är risken att ni paddlar dit ni ska på bara någon halvtimme... Barnen är ju inte heller större än att det i så fall borde funka bra med bara en båt. I långvattnet finns det också många fina platser att slå upp tält, plus några lättillgängliga vindskydd och trots att det är så korta avstånd överallt i Koten, så känns Långvattnet lite mer som vildmark, tycker jag.

/A

Vi har paddlat i en kanadensare med barnen tidigare vilket har funkat även om det blev lite trångt. Dock är det mycket roligare med kajak och förhoppningsvis blir barnen mindre rastlösa om dom får sitta längst fram med egen paddel, det är tanken iaf :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar