Stycktorkade ingredienser vs torkade färdiga måltider

Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att stycktorka ingredienser och komponera ihop till en måltid i fält mot att laga måltiden hemma och torka den och förpacka till färdiga portioner?

Den stora fördelen med att stycktorka måste väl vara att det ger större frihet att variera maträtter, och portionsstorlekar efter vad man är sugen på just då.

Fördelen med att torka färdiga rätter måste vara att det blir enklare i fält. Är ju bara att tillsätta vatten och värme så är det klart!

Blir det skillnader på smak och näringsinnehåll också?

Om man t ex:
Kokar ihop wookgrönsaker, kokosmjölk, thaikryddor, räkor och lite nötter och sen torkar det
mot
Tar med torkade wookgrönsaker, kokosmjölkpulver, thaikryddor, torkade räkor och lite nötter var för sig och blandar ihop i fält
Kommer det smaka likadant? Kommer det ha samma näringsinnehåll?

Annat exempel:
Färdig omelett på ägg, grädde, pesto, champinjoner som steks och sen torkas och hackas
mot
Äggpulver, gräddpulver, osv som blandas ihop i fält
Skillnad på smak, näringsinnehåll? Eller kanske hållbarhet?

PS:
Gräddpulver: http://friluftsmat.nu/?product=friluftsmats-graddpulver
Äggpulver: http://friluftsmat.nu/?product=friluftsmats-helaggpulver
Kokosmjölkpulver: http://www.thaigrossisten.se/produkt/Kokosnots-pulver-Chao-Thai
Torkade räkor: http://www.thaigrossisten.se/produkt/Torkade-rakor
 
Du har egentligen ställt två frågor i en:
stycktorka eller torka färdiga rätter, resp. blanda hemma eller på fjället ;).

Precis som du skriver, finns det för- och nackdelar med alla dessa sätt och deras olika kombinationer. Är man lite ovan eller osäker på hur mycket mat som går åt, är det lättare att planera med färdiga portioner.
Med (delvis) oblandade ingredienser kan man vara mer flexibel, variera kryddning, fettmängd etc, och maten kan i många fall kännas fräschare, särskilt om delarna har olika koktid.

Mycket går alldeles utmärkt att torka tillsammans och/eller blanda hemma, t ex just wokgrönsakerna (om bitarna är någotsånär lika stora). Annat blir bäst/godast att tillsätta "i fält", särskilt smaksättare som färsk vitlök, (om man vill ha den "råa" vitlökssmaken), torkade citronskal (som gärna bli beska av kokning) eller stekt lök, som man ju vill ha knaprig.
Torkade räkor blir hemskt sega av kokning, dessutom luktar de något obeskrivligt genom flera lager plastpåse; jag packar dem hermetiskt eller tar med i originalförpackning, låter dem "dra" i varmt vatten medan jag fixar läger och resten av maten, och strör i på slutet.
Kokosmjölkpulver tror jag också ger bäst smak och konsistens, om man inte kokar det två gånger, dessutom är det ju praktiskt att ha med det i dess originalförpackning.
De flesta grönsaker blir IMHO godast (ochsäkert nyttigast) om de torkas förvällda, inte färdigkokta. Om man sedan blandar dem med sådant som kräver längre tillagning (t ex någon torkad köttfärsröra) redan hemma eller "i fält" är mest en temperamentsfråga.
Det omättade fettet i nötter och frön mår nog också bäst av att inte kokas två gånger.

Däremot tycker jag, att smakerna "gifter sig" bättre, om man tillagar och "bas-kryddar" sådant som käver längre kok/stektid, t ex köttfärsröra och dylikt, före torkning. Där har jag med t ex lök, vitlök, tomatpuré, peppar etc direkt vid tillagningen. Även där underkryddar jag dock, för att kunna finjustera "i fält".

Jag kör alltså själv med någon sorts hybridmetod, dvs "block" av färdiga blandningar av sådant som går att blanda (grönsaksblandningar, köttröror) och separata påsar med annat enligt ovan.
Det är ändå bra att ha med några helt färdigblandade rätter, för de gånger man av någon anledning inte kan/orkar plocka runt i matförrådet.

Till sådana "latpåsar" tycker jag att det passar bäst med ingredienser, som inte krävt någon tillagning, och som har ungefär samma koktid "i fält".
Exempel: matkorn, små röda linshalvor, kokosflingor, matfett och färdigköpta torkade tomater, som faktiskt blir godare och nyttigare av en stunds kokning. Linserna och matkornen smörrostar jag dock lätt hemma. De har samma koktid på 8 minuter (mindre efter rostning), alternativt någon minuts uppkok och 10 min i grytmysare. I en sådan portionspåse kan även alla kryddor läggas med från början, t o m en smörkula och hela färska viltöksklyftor.
Bulgur, torkade wokgrönsaker, skivad torkad purjolök och tunna skivor av torkad skinka är också en bra "latblandning", eftersom de bara behöver ett uppkok + svällning i grytmysare. Samma här med ev. färsk vitlök och smörkula :).
 
Senast ändrad:
Hur du gör hade jag ganska bra koll på Joanna tack vare alla dina tidigare inlägg (tack för dem!). Du är helt klart en betydligt bättre kock än mig. Du verkar kunna komponera ihop en god och nyttig middag helt på känn och beroende på vilka ingredienser du har till hands. För mig blir det där emot snabbt oätligt om jag börjar improvisera utanför receptets ramar... Din artikel (http://www.utsidan.se/cldoc/lattpackarens-mat.htm) är det bästa och vettigaste jag läst om friluftsmat!

Några saker jag reagerade på i ditt svar:

Nötter ska alltså inte vara med när man tillagar maten, de får följa med vid sidan om och blandas i innan jag äter. Inga konstigheter. Då har man dessutom nötter att knapra på om man blir lite småhungrig/sugen på något :)

Kokosmjölkpulvret tänkte jag inte koka två gånger. Antingen gör man en torr blandning av stycktorkade ingredienser till en måltid. Då använder man kokosmjölkspulver. Eller lagar man en rätt och torkar den sen, när den är färdiglagad. Då använder man vanlig kokosmjölk. Samma sak med omeletten, antingen blandar man den torr med äggpulver och pulvergrädde, eller lagar man den med färska ägg och vanlig grädde och torkar sen. En liten poäng från min sida var här att om man kunde torka färdiga rätter behövde man inte leta reda på t ex pulvergrädde som är svårt att hitta i vanliga butiker.

Du säger att man kan lägga en smörklick i påsen bland de torra ingredienserna. Antar att du då menar skirat smör, stämmer det? Hur länge klarar det sig i en plastpåse med de andra ingredienserna, och vid vilken temperatur?
 
(...)
Kokosmjölkpulvret tänkte jag inte koka två gånger. Antingen gör man en torr blandning av stycktorkade ingredienser till en måltid. Då använder man kokosmjölkspulver. Eller lagar man en rätt och torkar den sen, när den är färdiglagad. Då använder man vanlig kokosmjölk. (...)
Vågar inte tycka ngt här, har varit med om att kokosmjölken blivit doftlös och nästan lite grynig, om man råkar ha i den för tidigt vid vanlig matlagning, så jag har inte vågat använda den i rätter, som dessutom skall torkas/återvattnas. Vatteninnehållet i vanlig kokosmjölk förlänger ju också torktiden hos den färdiga rätten, med risk för sämre smak hos helheten. Min grova grundregel är att jag inte blandar in/torkar sådant, som finns färdigtorkat att ta med separat.
Samma sak med omeletten, antingen blandar man den torr med äggpulver och pulvergrädde, eller lagar man den med färska ägg och vanlig grädde och torkar sen. En liten poäng från min sida var här att om man kunde torka färdiga rätter behövde man inte leta reda på t ex pulvergrädde som är svårt att hitta i vanliga butiker.
Samma här, har tillämpat grundregeln och blandat de torra ingredienserna. Tycker det är orimligt jobbigt att torka, mala... etc när det gäller ägg- och mjölkprodukter. Mycket fint fullfett gräddpulver, äggpulver m m går att köpa här, det håller sig länge i obruten förpackning och är värt besväret att beställa på nätet.
Du säger att man kan lägga en smörklick i påsen bland de torra ingredienserna. Antar att du då menar skirat smör, stämmer det? Hur länge klarar det sig i en plastpåse med de andra ingredienserna, och vid vilken temperatur?
Måste inte vara skirat, men skirat håller kanske en aning längre. Men jag har inte upplevt några problem med någondera sort, i alla fall inte under några veckor med normala fjäll- eller mellaneuropeiska bergstemperaturer och lufttät packning (sug gärna ut så mycket luft som möjligt ur påsen, en dammsugare är en ypperlig vaccummaskin). Inte heller några hanterings- eller läckageproblem - smörkulan blir ju "inrullad" med de övriga ingredienserna, i värsta fall mjuknar den lite och fettmättar det övriga påsinnehållet. Men ok, man behöver ju inte lägga sin matpåse direkt under ett svart ryggsäckslock i solskenet ;)
 
Vågar inte tycka ngt här, har varit med om att kokosmjölken blivit doftlös och nästan lite grynig, om man råkar ha i den för tidigt vid vanlig matlagning, så jag har inte vågat använda den i rätter, som dessutom skall torkas/återvattnas. Vatteninnehållet i vanlig kokosmjölk förlänger ju också torktiden hos den färdiga rätten, med risk för sämre smak hos helheten. Min grova grundregel är att jag inte blandar in/torkar sådant, som finns färdigtorkat att ta med separat.

Tack för varningarna om smakförlusterna!

i alla fall inte under några veckor med normala fjäll- eller mellaneuropeiska bergstemperaturer

Det var just det... I fjällen är det ju nästan kylskåpstemperatur stora delar av dygnet. Jag kommer befinna mig i södra Sverige mitt under högsommaren. I ryggsäcken kommer det säkert bli 30 grader eller mer stundvis!
 
(...) Det var just det... I fjällen är det ju nästan kylskåpstemperatur stora delar av dygnet. Jag kommer befinna mig i södra Sverige mitt under högsommaren. I ryggsäcken kommer det säkert bli 30 grader eller mer stundvis!
OK, ett annat läge, dock fortfarande mer hanterings- än hållbarhetsproblem. Rör ut smörkulan helt med de torra ingredienserna, ta med smör separat i en påfyllningsbar tub eller i "idiotsäkert" stängbar smörbytta ;).
 
Du har egentligen ställt två frågor i en:
stycktorka eller torka färdiga rätter, resp. blanda hemma eller på fjället ;).

Känns som vi har rätt ut det här ganska bra nu :) Om jag skulle ge mig på en sammanfattning ser det ut såhär:

  • Stycktorka eller köp färdigtorkat det som går för mer och bättre smak
  • Torka kött som är lagat tillsammans med kryddor, för att sen slutkrydda i fält.
  • Blanda hemma för snabbare matlagning i fält
  • Blanda i fält för att bättre anpassa portionsstorlekar och kryddning efter humör
 
Olika livsmedel ska torkas på olika sätt, torkar man allt tillsammans kommer vissa ingredienser alltså att bli övertorkade (och svårare att rekonstituera) eftersom man måste torka så länge att de svårtorkade ingredienserna blir tillräckligt torra.

Torkningen ger också i många fall en påverkan som liknar tillagning, att först tillaga och sen torka ger alltså "dubbel" tillagning.

Ett exempel är potatis, det är mycket bättre att skiva potatisen tunnt, förvälla den nån minut (för att slippa oxidering av ytan så den blir brun) och sen torka den "rå". När den sen rekonstitueras så är den tillagad. Torkar man färdigkokad potatis blir det inte alls lika bra.

Samma sak med många sorters kött, det är bättre att skiva tunnt, krydda/marinera och torka som "jerky" än att tillaga och sen torka.

Värt också att tänka på att torkning stannar inte av all verksamhet i livsmedlen, enzymer fortsätter normalt att jobba (vilket gör att t.ex. torkad frukt kan fortsätta mogna trots att den är torkad). Det är en av anledningarna till att man förväller vissa saker.
 
Olika livsmedel ska torkas på olika sätt, torkar man allt tillsammans kommer vissa ingredienser alltså att bli övertorkade (och svårare att rekonstituera) eftersom man måste torka så länge att de svårtorkade ingredienserna blir tillräckligt torra. (...)
Tack nermander, perfekt sammanfattning av den enkla sanning jag lyckades krångla till i tre långa inlägg :).
Ska man torka färdiga rätter, får det naturligtvis vara relativt homogena och finfördelade saker, t ex diverse färsröror och såser, eller blandningar av ungefär lika stora bitar av närbesläktade livsmedel, t ex vissa wok- och rotfruktsmixar, frukt med ungefär samma vatteninnehåll etc. Är man ovan, är det ändå säkrast att torka en ingrediens i taget.
Torkningen ger också i många fall en påverkan som liknar tillagning, att först tillaga och sen torka ger alltså "dubbel" tillagning.
...och en tredubbel vid uppkok/återvattning :p
(...) För mig blir det där emot snabbt oätligt om jag börjar improvisera utanför receptets ramar... (...)
Misströsta inte, jag tror dina bekymmer huvudsakligen hänger ihop med ovan utredda missar i själva torkningsprocedurerna, än med din talang som kock :). Våga pröva dig fram med små satser hemma, det är kul att experimentera med mat, och ofarligt - men lärorikt - att misslyckas ;).
 

ThaiGrossisten har inte räkorna i lager. Svarade inte på mitt mail där jag frågade om de skulle få hem dem igen. Har inte uppdaterat sin Facebook-sida sen 2013 och hade väldigt röda siffror 2013 enligt allabolag.se. Så jag vågade inte beställa där ifrån.

Men i stället hittade jag en annan onlinebutik!
Torkade räkor: http://thailaan.se/product.html/dried-sea-shrimp-alamang-50g-pinoys-choice?category_id=50
Kokosmjölkspulver: http://thailaan.se/product.html/coconut-cream-powder-cha-thai-60-g?category_id=18 (eller, annat märke i 1kg-förpackning, http://thailaan.se/product.html/coconut-milkpowder-1kg-maggi?category_id=18)

Jag la en beställning där i morse.
 
Både i MÖ och CA hade vi problem med att maten ändrades under tillagning, svällning. I CA började det ruttna så fort det blev fuktigt på somliga ställen.
Fett härsknar, både smör, och helfeta nötter. Svetsade plastpåsar fungerade.
Lokal mat i all ära men efter en månad på röda bönor, stekta småbananer och bacon 3x om dygnet är både smak och texturförändring uppskattat.
Har någorlunda tillämpat joannas metoder, håller fullt med nermander i det här avseendet.
go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar