Istället för bönor...

...kan man använda linser som inte kräver någon blötläggning som ju bönor gör. Och linser kokar på ca 10-15 minuter, och är proteinrika och energirika. Och goda. Såg att diskussionen om bönor kommit upp tidigare och tyckte detta var ett lättare och lika nyttigt alternativ. Jag brukar göra en indisk linssoppa hemma som t.o.m. barnen älskar, och steker indiskt bröd "Chapati" i stekpannan till det. Bara vetemjöl, lite salt och vatten. Att doppas i soppan. Mums! Borde gå att göra ute också.
 
...kan man använda linser som inte kräver någon blötläggning som ju bönor gör. Och linser kokar på ca 10-15 minuter, och är proteinrika och energirika. Och goda. Såg att diskussionen om bönor kommit upp tidigare och tyckte detta var ett lättare och lika nyttigt alternativ. Jag brukar göra en indisk linssoppa hemma som t.o.m. barnen älskar, och steker indiskt bröd "Chapati" i stekpannan till det. Bara vetemjöl, lite salt och vatten. Att doppas i soppan. Mums! Borde gå att göra ute också.

Du skojar!? Linssoppa som tom barn älskar!? Trodde det var en utopi :) Isåfall skulle jag vilja be om receptet om det är möjligt.......mina konservativa barn behöver vidga sina vyer en smula utanför makaronträsket.....:)

Med vänlig hälsning
J
 
:) Visst kan ni få receptet. Här kommer det:

Mulligatawny - Indisk linssoppa 3 portioner
2 gula lökar
1 -2 vitlöksklyftor
ca: 1 msk olja
½ -1 tsk Vindaloocurry (en indisk curry som är jättegod och inte ska bytas ut till någon annan sort).
1 liter grönsaksbuljong
3 dl röda linser
2 lagerblad

Hacka den gula löken och vitlöken och stek försiktigt på svag värme i oljan tillsammans med curryn. Slå på buljongen och tillsätt linser och lagerblad. Låt soppan koka 15 -20 minuter. Jag brukar tillsätta lite extra vatten mot slutet för att tunna av den lite, men den ska vara ganska tjock. Man ska kunna sleva upp soppan med chapatibrödet. Korta av koktiden några minuter ifall du vill ha linserna hårdare. Vi tycker om när linserna blivit mer sönderkokta.

CHAPATI
Jag brukar blanda detta brödet "på en höft"
ca ½ dl vetemjöl räcker till en Chapati. Tillsätt en "nypa" salt och lite kallt vatten. Tillsätt mer vatten eller mer mjöl ifall det behövs. Knåda degen tills den inte klibbar utan kan kavlas ut tunnt på mjölat bord. Stek i en väl uppvärmd gjutjärnsstekpanna UTAN fett. När den börjar få lite små mörka fläckar; vänd och stek likadant på andra sida. Det går fort, så passa hela tiden! Brödet blir som allra bäst om du lyckas få det att "blåsa upp sig" som Indierna lyckas med, men det är inte helt lätt, och det blir gott ändå. Lycka till!
 
Sagat säger nej!

6111028021_62bfbfb91e_z.jpg


Det finns oändligt mycket mer maträtter som är godare, mer lättlagade (framförallt kortare tid och kräfva icke gjutjärnspanna), som har färre ingredienser och är bättre näringsmässigt än linssoppa och hippiebröd. Nej tack helt enkelt.

Kött > Bönor > Linser

(Man får gilla linssoppa, det gör det inte till bra utemat ändå)
 
Den där soppan låter god och jag kommer osökt att tänka på "the soup nazi" från Seinfeld när jag hör namnet på soppan. Kanske testar nån gång även om jag inte vet vad vindaloo curry är. Brukar göra egen curry när jag gör indiskt.
 
Jag gör ofta grytor/storkok till vardags, och har upptäckt röda och gröna linser, som ju innehåller mycket protein och kolhydrater, plus många andra nyttiga ämnen. Så rent logiskt borde ju linser vara ypperligt att ta med sig ut på långtur, man får ju i sig stora delar av det man behöver ur protein och energisynpunkt bara från linserna. Men att koka linser i fält är jag mindre sugen på, det tar lång tid, kräver mycket vatten osv.

Så frågan är ju då hur länge kokta linser står sig innan dom blir dåliga? En kombination av linser, frön och nötter skulle ju kunna ge den kost man behöver, iaf över helgen/några dagar, utan att man egentligen behöver värma/koka något.
 
Jag tar ofta röda linser, som har kortast koktid, med på längre vandringar. Jag blir rejält mätt men slipper "paltkoma" - det insulinöverslag som ofelbart kommer efter en mjölmat-dominerad middag. Precis som du skriver är det ett väldigt bra sätt att få i sig en balanserad mix av protein, långsamma kolhydrater och lite fibrer. Man kan lägga linserna i blötläggningsburken ungefär vid lunchrasten - då kräver de bara ett uppkok, men blir mer sönderfallande. Men det har gått lika bra att bara koka upp dem, låta dem "dra" under något varmt plagg den stunden jag fixat med andra nödvändigheter, och därefter bara koka upp igen. Linserna blir fortfarande mjuka, men mindre mjöliga och sönderfallande på det sättet, och det gillar fr a mina barn mer.

Hemma tycker vi alla att de gröna eller svarta linserna är godare - de har inte den mjöliga känslan som oftast får barn att rata baljväxter. De svarta är "nyttigast". Många panikmiddagar hemma - typ: kommer med andan i halsen från jobbet, har inte hunnit handla, barnen har slarvat med skollunchen och är vrålhungriga - har bestått av att slänga in lika delar linser och basmatiris (+ valfria kryddor och en smörklick) i en kastrull, hälla på vattenkokaruppkokt vatten, lägga en näve frysta brytbönor (eller valfri annan fryst grönsaksblandning) på ångkokningsmojängen under kastrullocket... och vänta knappa 10 minuter, medan vi dukar.

Ett sätt som ingen av alla de oräkneliga små kompisar, som fått mat hemma hos oss, strejkat inför, har varit att fräsa knappt färdigkokta svarta linser i stekpanna med lite olivolja och wokgrönsaker. Lätt grodda mungbönor och rostade kokta kikärter med sin nötsmak kan locka barn, som trots allt vägrar linser.
 
Jag har röda linser på långtur. Med mattermos så går det att i princip behandla dem som frystorkat men jag har nyligen fått det mycket logiska tipset att ha linserna i vattnet när man kokar upp det för att ge dem lite extra värme.

Linser har verkligen suveräna värden när det gäller kolhydrater och protein.
 
Vindaloosås??

Mulligatawny - Indisk linssoppa 3 portioner
2 gula lökar
1 -2 vitlöksklyftor
ca: 1 msk olja
½ -1 tsk Vindaloocurry (en indisk curry som är jättegod och inte ska bytas ut till någon annan sort).
1 liter grönsaksbuljong
3 dl röda linser
2 lagerblad

Hej!
Detta recept lät så spännande att jag bestämde mig för att göra det hemma igår. Det enda som saknades i skafferiet var vindaloocurry. I affären fanns något som hette vindaloosås, dvs. en slags ganska lös pasta. Är det sådan vindaloosås som avses eller skall det vara i pulverform? Var kan sådan inköpas i så fall?
Jag gjorde en halv sats men var tvungen att ta 3 tsk vindaloosås för att få fart på blandningen.
 
Förkoka & torka

Jag är också ett stort fan av linser. Äter det ofta, tycker att det är supergott och näringsrikt är det också.

Ett tips är att koka linserna hemma först, ett par minuter kortare än ordinarie koktid, och sedan torka dem. Sedan räcker det att hälla varmvatten på dem och vänta ett par minuter för att de ska tillagas. Förkokta, torkade och färdigblandade med kryddor (och varför inte med lite torkade grönsaker också?) så blir det suveränt för vandring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Istället för gröt, fil och flingor blir ju svårt Friluftsmat 31
il C istället för Knorrerian Friluftsmat 4
hfw Bönor ute i det fria Friluftsmat 21

Liknande trådar