Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor

Jag åker upp till Kebnekaise i nästa vecka och vandrar under 12 dagar (ink. resdagar).
Startar vandringen i Nikka och går genom Laddjuvaggi och upp till Tarfala. Där hakar jag på Trepassleden - genom Goubirvaggi till Kaskasavagge för att sedan gå väster ut (i medlut dvs) till Kungsleden, till Singi, sedan Kebne fjällstation och slutligen Nikka igen.

Oroar mig lite över att det är för ont om tid. Trepassleden-biten jag går verkar ju kunna suga lite på benen? Borde jag korta ner rutten?

Hur ser det ut med och var är de fina tältplatser i Goubirvaggi och Kaskasavagge? Släng gärna med en bild från vardera dal, om ni har. Var får man mest glädje av att ta sina vilodagar? Allt matnyttigt om Trepassleden, Goubirvaggi och Kaskasavagge tas tacksamt emot. Resterande delar av rutten har jag besökt tidigare.

Om tid ges kommer det göras en bestigning av Kuopertjåkka.
 
Massor med tid!

Jag åker upp till Kebnekaise i nästa vecka och vandrar under 12 dagar (ink. resdagar).
Startar vandringen i Nikka och går genom Laddjuvaggi och upp till Tarfala. Där hakar jag på Trepassleden - genom Goubirvaggi till Kaskasavagge för att sedan gå väster ut (i medlut dvs) till Kungsleden, till Singi, sedan Kebne fjällstation och slutligen Nikka igen.

Oroar mig lite över att det är för ont om tid. Trepassleden-biten jag går verkar ju kunna suga lite på benen? Borde jag korta ner rutten?

Hur ser det ut med och var är de fina tältplatser i Goubirvaggi och Kaskasavagge? Släng gärna med en bild från vardera dal, om ni har. Var får man mest glädje av att ta sina vilodagar? Allt matnyttigt om Trepassleden, Goubirvaggi och Kaskasavagge tas tacksamt emot. Resterande delar av rutten har jag besökt tidigare.

Om tid ges kommer det göras en bestigning av Kuopertjåkka.

Du har gott om tid... nere vid sjön 1193 finns det som jag uppfattade det när jag gick där inte så många tältplatser, däremot i nästa dalgång, kaskavagge finns det hur många som helst!
Från Nikka, beroende när på dagen du kommer fram...så hinner du till antingen bron(keb) eller tarfala! Dag 2 så är du framme i Kaskavagge...
4-5 dagar i lugnt tempo nikka till nikka skulle jag tro, så det finns gott om tid för toppturer och extra dagar om vädret är trist!!
Tarfala i bra väder är Fantastisk :)!

//A


1, Tältplats i Kaskavagge.
2 och 3, Sjön 1193 nere i dalen.
 

Bilagor

  • PICT3487 (640x473).jpg
    PICT3487 (640x473).jpg
    275.3 KB · Visningar: 1,835
  • PICT3488 (640x473).jpg
    PICT3488 (640x473).jpg
    202.1 KB · Visningar: 1,612
  • PICT3489 (640x473).jpg
    PICT3489 (640x473).jpg
    203.2 KB · Visningar: 1,611
Jag gick trepassleden den 18/7 2008. Tarfala till Unna Räita är inga problem att klara på samma dag, om man nu vill det förstås. Du kommer att gå leden senare än jag gjorde så det är antagligen inte så mycket snö kvar då. När jag gick den så var ca. 50% av marken täckt med snö. Snön bar ibland och ibland inte, lite jobbigt och blött blev det.
På grund av de förhållanden som rådde då jag gick leden så kan jag tyvärr inte uttala mig om tältplatser på leden. Vid Tarfalasjön finns det dock några rensade tältplatser, samt vid Unna Räitastugan finns också rensade platser. Om man nu inte vill nyttja Unna Räitastugan förstås. Min bedömning är att du har gott om tid på dig! Under min profil finns en bildmapp märkt Trepassleden.

God tur!
 
Hur går man från Unna Räita?

Om man kommer från Unna Räita, är det då så att första passet går mellan knivkammen och pyramiden? Funderar själv på att gå den i sommar!
 
Om man kommer från Unna Räita, är det då så att första passet går mellan knivkammen och pyramiden? Funderar själv på att gå den i sommar!

Ja, det är det första och förmodligen svåraste passet. Själv planerar jag en eventuell bestigning av Pyramiden, varför detta pass måste övervinnas.
 
Blir mycket peppad av tanken på trepassleden. (Tänkte börja vid riksgränsen, gå mot stuor kärpel - unna allakas - alesjaure - tjäktja - nallo - unna räita - tarfala - nikka. Så får vi en spektakulär avslutning.)

Hur är det att gå trepassleden under slutet av juni? Någon som har erfarenhet av det? Förstår så klart att årstiderna varierar mycket och att det är svårt att säga säkert. Jag tänker framför allt på snö och is.
 
Jag har varit vid Unna Räita vid midsommar under två år för 6-8 år sedan .Ena året bar snön mycket bra så det gick lätt att gå på över passet till Gaskkasvaggi.Året därpå så hade jag tänkt göra samma sak men då bar inte snön så jag gick ner till Nallo på natten men man gick igenom allt som oftast.

/Mats
 
Hej.

Du bör ha gott om tid.
I Kuopervagge kan du tälta nere vid sjön. I kaskasavagge finns det vad jag minns generöst med tältplatser.

Mitt team röjde 2006 även upp en tältplats vid Koupervagge,exakt N67º56.017' E018º29.084' - ett hundratal höjdmeter upp från dalen på norra sidan. Bör vara tillräcklig för ett 2-3 personers tält; vi hade ett Berguven tunnel-4 stående där faktiskt men komforten var diskutabel. Om du använder den så var god att ta en bild och posta här, skulle vara kul att se hur platsen förändrats över tid.

Fjellvandring%25202006%2520113.jpg
 
Fler som gått trepassleden i juni? Hörde av en kompis till en kompis att det kan vara väldigt blött längs med den leden i juni? Jag är som sagt väldigt sugen på att gå där sista veckan i juni, men skulle vara bra att höra om det finns erfarenheter av den leden under just den perioden, som ju brukar präglas av att det är lite mer vatten i jockarna..
 
Mitt team röjde 2006 även upp en tältplats vid Koupervagge,exakt N67º56.017' E018º29.084' - ett hundratal höjdmeter upp från dalen på norra sidan. Bör vara tillräcklig för ett 2-3 personers tält; vi hade ett Berguven tunnel-4 stående där faktiskt men komforten var diskutabel. Om du använder den så var god att ta en bild och posta här, skulle vara kul att se hur platsen förändrats över tid.

Fjellvandring%25202006%2520113.jpg
Tack för den! Kommer troligen att nyttjas av mig och Livskamraten i sommar.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
Caligula1349 Jojo-/trepassleden Fjällvandring 14
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
veni Trepassleden Fjällvandring 14
veni Trepassleden med start 20 Augusti Fjällvandring 4
Jojosurf Trepassleden (Jojoleden) Fjällvandring 2
veni Trepassleden i slutet av augusti Fjällvandring 28
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
Maritha trepassleden Fjällvandring 4
haiwa jojoleden / trepassleden Fjällvandring 5
Mopsy Jojoleden/Trepassleden? Fjällvandring 4
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
brascav Is/snöfältet på trepassleden?!? Fjällvandring 1
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
LinusS Trepassleden Fjällvandring 9
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
nummeråtta Trepassleden Fjällvandring 3
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
Trepassleden Fjällvandring 1
Trepassleden iår? Fjällvandring 2
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
hakno1 Kaskasavagge 29e juni 2023 Fjällvandring 1
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Härjedalingen Kaskasavagge Fjällvandring 7
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2

Liknande trådar