Sulitelma

Det har hänt spännande saker vid Salajekna. Per Holmlund berättar i Svenska Fjällklubbens tidning "Fjället" att det i augusti 2013 inträffade ett s.k. jökellopp. Salajeknas front hade minskat så mycket att sjön 878 tappades mycket snabbt framför glaciärfronten österut mot Lajrrojokken och rev med sig stora isstycken. Där man tidigare kunde gena upp på glaciärfronten för att fortsätta mot Miehtjerbákte rinner nu sjöns utlopp framför en isbräcka som är mellan 5 och 20 meter hög.
Den gamla färdvägen mellan Låmivatnet och Pieskehaurestugan påverkas inte av detta. Sjön sänktes ca fem meter, så de gamla utloppen mot väster och vid södra stranden har troligen blivit så gott som torrlagda. Det här sista är ett antagande som jag inte är helt säker på, skall undersökas i sommar då jag återvänder hit igen för att se vad naturen ställt till med.
Vi har i alla fall fått en ny attraktion att studera. Glaciärer är alltid spännande!
Kartorna behöver naturligvis ritas om. Lantmäteriet har vid förfrågan meddelat att det kan dröja några år innan man gör nästa flygfotografering i området.
 
Det har hänt spännande saker vid Salajekna. Per Holmlund berättar i Svenska Fjällklubbens tidning "Fjället" att det i augusti 2013 inträffade ett s.k. jökellopp. Salajeknas front hade minskat så mycket att sjön 878 tappades mycket snabbt framför glaciärfronten österut mot Lajrrojokken och rev med sig stora isstycken. Där man tidigare kunde gena upp på glaciärfronten för att fortsätta mot Miehtjerbákte rinner nu sjöns utlopp framför en isbräcka som är mellan 5 och 20 meter hög.
Den gamla färdvägen mellan Låmivatnet och Pieskehaurestugan påverkas inte av detta. Sjön sänktes ca fem meter, så de gamla utloppen mot väster och vid södra stranden har troligen blivit så gott som torrlagda. Det här sista är ett antagande som jag inte är helt säker på, skall undersökas i sommar då jag återvänder hit igen för att se vad naturen ställt till med.
Vi har i alla fall fått en ny attraktion att studera. Glaciärer är alltid spännande!
Kartorna behöver naturligvis ritas om. Lantmäteriet har vid förfrågan meddelat att det kan dröja några år innan man gör nästa flygfotografering i området.

Det var när jag läste om detta som jag bestämde att årets vandring sker vid Sulitelma - igen. :)

HåkanF
 
Jag och min medvandrare ger oss dit runt månadsskiftet juli-augusti. Inga snöskor, men väl stegjärn tar vi med.

HåkanF
 
Det blir nog under första halvan av augusti jag kommer dit, så att det mesta av snön har försvunnit.

/Hans
 
Hej! Så blev det äntligen en tur i suli. Veni har visat bilder från en dag med fint väder vid sjö 878. Tack alla för hjälp och inspiration. Det som återstår är hyllan, blåmannisen, fin utsikt i Mietjevagge, Åselidalen, men då har jag uppslag till nya turer. Ha en fin höst
 
Det skal gå helt fint. Du vil treffe en stor snefonn øverst før du går ned til Sandvatnet, men ellers vil det i høyden være små rester av snø der sola ikke får tak. Snøen vil være fast og din å gå på, så det er faktisk bedre noen ganger å gå på snøfonna istedet for utenfor den. For sikkerhets skyld sjekk senorge.no så ser du forholdene nesten 100% slik de er.
Otto.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Suorva-Sulitelma Fjällvandring 27
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3
m8rten Vad över Gajlavakkjåhkå öster om Sulitelma? Fjällvandring 1
Sigi Saltfjell/Sulitelma/Padjelanta/Rago Fjällvandring 9
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
asikpe Tips för Sulitelma? Fjällvandring 3
tbergman Sulitelma - ditfärd och försommar Fjällvandring 18
majjen Sulitelma Fjällvandring 29
peter1969 Sulitelma-Hellemobotn? Hjälp! Fjällvandring 14
fjallpinglan sulitelma Fjällvandring 15
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
petratetra Några "måsten" runt Sulitelma? Fjällvandring 7
Silverfox Hur ifrån Sulitelma? Fjällvandring 5
Silverfox Sulitelma/Suliskongen Fjällvandring 4
heino Sulitelma? Fjällvandring 4
nima84 Sulitelma! men hur? Fjällvandring 10
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Jan Sulitelma - Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sulitelma Fjällvandring 0
Frågor kring Vaisaluokta - Sulitelma!! Fjällvandring 2
Sulitelma Fjällvandring 4
Sulitelma Fjällvandring 2

Liknande trådar