Vilken (god) maträtt tar ni alltid med er ut?

Tänkte höra för inspirationens skull, vilken maträtt folket brukar vilja få med sig ut. Då menar jag främst för smaken och njutningens skull, inte för att det är UL eller har högt energivärde, även om det såklart går att kombinera. Skriv även gärna ut recept eller hur ni tillagar det ifall det inte är helt självklart.

Själv är en given favorit plättar (ja de tunna, det heter faktiskt så..) som är färdigklippta i små bitar som dag två eller tre steks i mycket smör och med socker. Fruktansvärt gott!
 
Inte direkt mat men gott :)

Detta följer med alltid:

En flaska Pepsi
En påse ostbågar (OLW)
En påse torrrostade jordnötter (OLW)
En chokladkaka helnöt (Marabou)

Mvh troswe
 
Får jag bara skriva en enda sak, så måste det ju bli nötter :)

Nej, jag har ingen särskild maträtt, som alltid hänger med, men absolut några " livsnödvändiga" ingredienser/råvaror, som verkligen gör det på varenda tur. Utöver alla sorters nötter/mandel/frön är mitt nuvarande ständiga grundkit:
  • grov lätt smörrostad bulgur
  • tunn bruten bönpasta
  • torkad färskost (om jag får tag på den, svår att fixa själv)
  • kokosmjölkpulver
  • skirat smör
    -
  • torkad hummous
  • torkad rysk sill och/eller asiatiska räkor
  • (bara ibland) torkat renskav och/eller "tilläggstorkad" parmaskinka
    -
  • torkade mixade svarta oliver
  • torkad mixad tomatpuré
  • torkad hackad spenat
  • torkade purjolöksringar
  • andra torkade grönsaker av lite kraftigare sort (broccoli, brytbönor, vattenkastanjer, auberginer, svamp etc)
    -
  • rostade kikärter (att blanda till snacks med nötterna)
  • "powermusli" av (huvudsakligen) rostade solrosfrön och havrekärnor
  • fullfett mjölkpulver med tillblandning av torkad turkisk yoghurt
  • lite askorbinsyra till vattenflaskan
    -
  • ...plus såklart en del kryddor samt färska vitlöksklyftor till alltihop :)

Läsaren får själv föreställa sig hur man kombinerar ovanstående till ett antal maträtter :) (alternativt läsa om det här och utförligare här)
 
Senast ändrad:
Hej
Egen rökt souva ock gurpi ( gurpi gjort på blandning av ren ock älgfärs som röks lätt)

/Håkan
 
Dagens Middag

Det blev enkelt idag, stekt kassler med ris och grönsaker och till det stekt purjolök innan hemfärd.

Mvh troswe
 

Bilagor

  • IMG_20180121_225956.jpg
    IMG_20180121_225956.jpg
    39.8 KB · Visningar: 3,524
hej

någon form av korv. falu eller grillkorv.
falukorv skall bli bränd och vara lite kall invändigt.
korvbröd, tunnbröd eller pinnbröd till
 
Ungersk korv, rökt sidfläsk, torkade grön o rotsaker, ris,bulgur, makaroner, kryddor o olja, smör, nötter o torkad frukt, 70% choklad, ägg.
Det bör finnas flera slut för liknade råvaror.

go tur
 
Jag tror det får bli vår variant av tapas, med lite goda korvar, rökt, torkat renkött, några olika hårdostar och ett glas rött.

Peter
 
Fjällvandring - pulvermos, torkat kött, örter.

Kajaktur - köttstycke/chorizo att grilla med potatissallad och bärs. Snabbnudlar med makrill i tomatsås. Pasta carbonara färdigrätt
 

Liknande trådar