Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!)

Länge sen den här tråden fylldes på med nya tips, men här är ett:
Orostade, osaltade, "råa" röda jordnötter med det rosa innerskalet kvar.
Hittas företrädesvis i affärer med sydasiatisk mat. Blir ojämförligt mycket fräschare, doftrikare och godare (och billigare!) när man rostat dem själv hemma, än alla unkna färdigrostade/saltade varianter som finns att köpa.

Köp ett storpack, fyll hela långpannan med ett heltäckande skikt nötter och rosta i 175 grader mitt i ugnen; 13-16 minuter beroende på ugn och mängd nötter. Det är klart när de börjar dofta och få lite färg, men passa dem noga första gången, så vet du den exakta tiden sen. Starta för säkerhets skull med kortare tid och provsmaka efter kanske 10 minuter - det ska inte smaka kärvt som råa bönor. Vänd på plåten, om ugnen verkar ta ojämnt. Nötterna ska absolut inte bli mörkbruna/brända, men måste bli genomstekta, annars smakar de som sagt lite fränt och kan ge bubbel i magen. Jordnötter är ju egentligen baljväxter och innehåller lektiner, som man behöver bli av med.

Jag slipper gärna både salt och olja i mina, tycker smaken är rent himmelsk utan och de passar bättre så som ingredienser i min fjällmat, men det är ju valfritt. Utan olja på ytan håller sig dock nötterna fräscha betydligt längre tid (ej relevant härhemma, hela lasset "försvinner" mystiskt direkt :unsure:).

Jordnötterna är lika kaloririka som "riktiga" nötter och frön, dvs strax över 600 kcal/100 g. Proteinsammansättningen utgör ett gynnsamt komplement till proteinerna i "riktiga" nötter och spannålprodukter. Andelen essentiella fettsyror är lägre än i t ex valnötter, men det saknar betydelse på ett par veckors vandring.

Jag använder de hemmarostade nötterna i många middagsrätter, grovkrossade i morgonmuslin, men mest hela som en av ingredienserna i min energirika "on the go" - tilltuggspåse, som också nästan helt har ersatt mina luncher.

Vill man spara packutrymme, kan man ju mixa dem till pulver hemma och använda mer som redning eller (än mer hopmixat) "smör"/pålägg, men jag tycker det vore synd, även om de fortfarande smakar mer än färdigköpt jordnötssmör.

1688559685281.png
 
Måste säga många tack till joanna. Dom här trådarna om annorlunda & torkad mat är där jag lärt mig mest nytt på Utsidan. Inspiration till mer matlagning osv. Suveränt.
 
Många har bidragit! Men håller med dig om att denna forumavdelning är både kul och matnyttig (ursäkta). Jag söker ofta i den (med flera) som i en uppslagsbok. Väldigt bra exempel på just sådant gemensamt, användarskapat innehåll, som för mig är Utsidans själ, och som Elvah m fl framhävt i diskussionen om sajtens nya design.
 
"Creamed coconut"

Alltså den som säljs i fasta pressade "kakor". Används och fungerar precis som kokosmjölkpulver i påse, men är till skillnad från de flesta pulver helt rena från komjölk, emulgeringsmedel och andra tillsatser. Man smular/river/bryter bitar direkt ner i grytan, där de löses upp i het vätska. Blir också gott och krämigt i riskoket (om man nu ö h t lyxar sig med att koka ris separat ute på vandring).
Den är helt dehydrerad, håller i rumstemperatur och tar mindre plats i packningen än motsvarande mängd kokosmjölkpulver.

Vill bara lägga till att om man kollar i hälsokostaffärer och andra "hipsteraffärer" kan man hitta ekologiskt kokosmjölkpulver utan tillsatser. 700kcal/100g. Pulvret som finns i asiatiska butiker brukar innehålla tillsatser och även innehålla mindre energi. Själv föredrar jag sådant pulver då Creamed Coconut är lite svår att paketera.

Påminner mig dock om att jag ska experimentera lite om det går att få till bra glass av Creamed Coconut vid ca 0 grader. Den brukar ju bli fast i kylskåpstemperatur eller t.o.m. rumstemperatur så jag har mina förhoppningar om att kunna göra glass med hjälp av fjällsnö :)
 
Det är ju så gott med kokosmjölk! Och äntligen hittar jag kokosmjölkpulver i prisvärda 300 g-kartonger, som inte innehåller natriumkaseinat, vilket bör göra dem säkra för mjölkprotein-allergiker. Just i Lund finns dessa bägge sorter i Sydasien-affären på St. Södergatan, men de verkar finnas lite överallt.
Fråga mig inte varför de är så olika prissatta, men bägge är alltså kaseinfria och har ungefär samma fetthalt. Såklart supereffektiva som fjällproviant för lättpackare: 700 kcal/100 g.

DSC_0469.JPG
 
Senast ändrad:
...och så stod där även fullfet torrmjölk, som inte kommer från Nestlé. Märket (Friesland Campina) verkar bygga på kooperativ och ha en schysst code of conduct, åtminstone på papper. Har försökt söka runt lite och inte hittat något belastande, till skillnad från Nestlé. Så kanske ett alternativ till Nido.
Fullfet torrmjölk är ju också hyfsat vikteffektiv, king 500 kcal(100 g.

1696440339353.png
 
Det är ju så gott med kokosmjölk! Och äntligen hittar jag kokosmjölkpulver i prisvärda 300 g-kartonger, som inte innehåller natriumkaseinat, vilket bör göra dem säkra för mjölkprotein-allergiker. Just i Lund finns dessa bägge sorter i Sydasien-affären på St. Södergatan, men de verkar finnas lite överallt.
Fråga mig inte varför de är så olika prissatta, men bägge är alltså kaseinfria och har ungefär samma fetthalt. Såklart supereffektiva som fjällproviant för lättpackare: 700 kcal/100 g.

Visa bilaga 42594
Stora Södergatan i Lund? Det slår mig att den där sortens grejer borde gå att hitta i någon av Asien-butikerna runt Möllan också. Jag är så sällan i Lund sen jag flyttade därifrån för 10 år sedan.
 
Stora Södergatan i Lund? Det slår mig att den där sortens grejer borde gå att hitta i någon av Asien-butikerna runt Möllan också. Jag är så sällan i Lund sen jag flyttade därifrån för 10 år sedan.
Jag bor med minst sju olika invandraraffärer inom 200 meter radie, men Möllan är ett strå vassare. På hörnet Smedjegatan/S. Förstadsgatan finns dessutom en välsorterad polsk affär med allt möjligt torkat som passar på vandring (samt himmelsk syrad gurka, som inte gör det). Och så har ni ju Lucu Food!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.