Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Mer på profilsidan


Havet och minnets spegel.

Reflektioner. Minnen, och i dimma på Gotland.

Den alltid närvarande horisonten

Överallt runt Gotland finns havet närvarande. Gotland är verkligen landskapet med horisonten och havet ständigt inom räckhåll för att minnas och ge återspegling. Minnet ryms väldigt bra i ett landskap med obruten horisont. Ingen annanstans kan man så nära och enkelt bara sätta sig ned på en sten se solen reflektera sig i olika vattenytor, låta blicken gå ifrån strand ut mot horisonten. Folk i gemen tycker naturligtvis att det här landskapet inte innehåller något väsentligt. Jag däremot tycker den innehåller en behövlig vidd och ett vilsamt avstånd. Nu på hösten i novembermörker är allt dessutom otroligt inbäddat i dimma och fukt. Ett skugglöst novemberljus utan kontraster.

Tomma fiskebodar(Ladinger på gotländska) i väntan på försäljning/Ojmonds.

Det aldrig glömda fotografiet.

I min släkts ägo finns ett ganska känt fotografi. Man ser i det tillbaka på en tid av drygt åttio år, och i det möter jag min brors spegelbild, och hans blick när han ser in i kameran. Jag ser det hela som att han ser på mig, inte att han blir avfotograferad. Vi möts i våra blickar. Jag har naturligtvis inget minne av hur han såg ut som barn, då jag själv föddes tjugo år senare. I mina ögon var han vuxen när jag själv var liten på 50-talet. Jag håller i något som bara är en bit skört papper men som ändå med sin gamla tummade yta är ett trollslag som gör att man ser tvärs igenom gånga tider. Fotografiet blir till en spegelbild av ens egna minnen. Fotografiet gör att minnesbilder dyker upp, om än dunkla och otydliga. Tyvärr är dessa minnen värre och mer oklara än fotografiet. Att minnas sin storebror som barn är väldigt svårt.

”Nu är min kunskap ett styckverk, men då ska jag känna till fullo, såsom jag blivit till fullo känd”

Min bror,1938 Fotograf, Gunnar Lundh. privat ägo

Det är min äldsta bror som sitter här med två lekkamrater Per och Jan. Det var på den tiden folk hade dessa gemensamma namn. Man öste ur denna gemensamma namnlåda. I klassen min, fanns det mer än en, som hette Lars, fler än två, som hette Ann eller Marie och Bengt. Det var tiden innan barn börjades döpas till: Liam, Clark. Kent, Robyn och Tindra. Sverige var ett land med ’en etnisk enhetlig befolkning’ som Tage Erlander utryckte det.

Fotografiet är taget 1938, och föreställer tre pojkar på ett staket i änget i Bunge. Pojken i mitten är som sagt min äldsta bror som ju inte länge finns. Han är här fem år, och har lånat en keps, har jag fått mig berättat. Hans lekkamrater är även dom nu döda. Han till vänster, blev mjölkbud och körde mjölkspannar och sköt sig sedan efter en olycklig kärleksaffär, och efter byns grymma skvaller som rann som imma på fönsterrutorna. Den andre kom att öppna handelsbod i Vägume.

Fotografiet är taget av en fotograf som hette Gunnar Lundh och det är faktiskt ett av de tidigaste färgfotografierna som finns i vårt land. Det förekommer ibland i tidningar och utställningar. Det var min mor som kände Gunnar Lundh och på något vis var det hennes förtjänst att Gunnar Lundh kom till Gotland. Han tog detta fotografi, och en hel del andra av min släkt. Av vår mor som var väldigt vacker, tog han ett berömt porträtt. Lundh var Sveriges förste småbildsfotograf, och den förste här i landet som använde kodakchrome-färgfilm och fotograferade med en Leicakamera

 

Havets speglar

tre havsytor, tre speglar...

Havets yta är inte bara en spegel som reflekterar ljus och på så sätt konstant ändrar färg efter hur solen skiner. Havet fungerar också som en spegel för inre reflektion. Havets yta berättar ideligen om sig självt i alla möjliga färger av blått. Kommer man dock upp på högre höjd kan man se klarare ned i djupet, genom ytan. Uppe på klinten i Hallshuk kan man, om i rätt vinkel se ned på dom kolossala resterna av de fossila rev som formar pallkanten. Den fortsätter fyrtio, femtio meter djupare ned.

Uppe på klinten på Hallshuk.

Rester av jättelika fossila rev, bestående av ’Stromatoporoidéer’ ett slags korall av ett utdött svampdjur. Liknande någorlunda bordskoraller (Acropora) i ett nutida korallhav. För oss som kan dyka) 

Gotland är som sagt, i sig en egentligen gammal havsbotten, hoppackad och ändå ganska massivt full med fossiler. Vi kan egentligen inte se igenom lagren av kalksten, men på många ställen kan man ändå möta vad som egentligen hänt, då för 400 miljoner år sedan. Att förstå en sådan tidsrymd är otroligt svår. Man plockar gärna upp en fossil och tittar på resterna av något som en gång fanns på en havsbotten. Då i en värld utan människor, med ett tomt land öde och livlöst, även det nog svårt att ta till sig. Allt liv fanns på botten i havet, under havsytan. Precis som man kan möta oändligheten i blicken mot horisonten, kan man möta den lilla biten av en försvunnen tidsålder.

Iapetyshavet, detta forntida jättehav, var varmt och korallrevet som kom att bilda Gotland var större än Stora Barriärrevet som idag finns längs Australien. Resten av denna havsbotten, kom att bilda våra fjäll. Gotland klarade sig, då det låg lite längre bort. Men när bergskedjan Kaledoniderna väl bildats och börjat resa på sig, blev Gotland översandat av dess erosion. Världen med dom fantastiska fossilerna trycktes ihop och stelnade, dog.

Tiden går obönhörligt. Konstant bryts saker och ting ned framför ögonen på en genom åren. Det som fanns för några år sedan finns inte längre kvar. En båt på stranden, fiskebåt som inte längre finns, eftersom det inte längre finns någon fisk i sjön. När jag var barn fick vi, lax, piggvar, torsk och massor av flundror på senhösten. En gång fick vi en liten stör. Jag vet inte direkt vad jag ska säga, men bakom alla dessa ’putti-nuttiga’ reportage ifrån ’allehanda turister’ som snabbt slänger ihop nått falskt och insmickrande vandringsreportage ifrån Gotlands stränder, känner jag bara en otrolig sorg, och stor känsla av alla förluster och vad som händer här runt om här med landskapet. Och det känns på nått sätt som ett hån att läsa dessa falska beskrivningar på Instagram om raukar och solnedgångar.

Idag finns ingen fisk att fiska, havet verkar dött, algblomning breder ut sig, och vad det verkar håller hela Östersjön att utvecklas till ett kleggigt delta…eller: ’jåkke’ som vi säger här.

Vattnet det lilla, som ska räcka till dricksvatten, på sommaren håller på att försvinna och nu börjar dessutom elaka multinationella företag sakta men säkert mala sönder och tugga i sig marken, i jakt på kalk till cementindustri och dito pulver till järnindustrin. Detta konstanta knaprande på berggrunden kommer att mer och mer tillslut förstöra grundvattnet. Det är sorgsamt att se barndomens landskap förändras. På något vis ser man både framtid och historiens skeenden i ett töcken. Det verkar inte finnas någon möjlighet att se klart vad som kommer att hända.

”Nu är min kunskap blott ett styckverk, men då ska jag känna till fullo, såsom jag blivit till fullo känd”

Ur dimman liggandes allra högst upp på klinten ligger fyren i Hallshuk. En liten gammal fyr som i min barndom redan då var tom och öde. Nu idag finns den att beskåda till försäljning för runt 9 miljoner. Ett ungt par ifrån Stockholm köpte tidigare fyren och renoverade upp den, Det gjordes reportage i olika livsstils-tidskrifter’ och på Instagram, och priset för fyren för ett par år sedan blev då: 19 miljoner. Ingen ville köpa, men fyren ligger fortfarande ute till försäljning. Platsen är unik i Sverige. Utsikten är svårslagen. Det man ville sälja var: Utsikten mot havet och dess olika ansikten. Dess reflektioner och dess spegelbilder. Enkla och sublima känslor kan tydligen översättas i pengar.

Fyren på Hallshuk

Någon skog i egentlig mening finns inte här uppe på norra Gotland. Det är mest av ett slag jag skulle kalla: ’Buskskog’ ungefär som en slags ’macchia’ som på Korsika ungefär, för er som varit där. Den är ju verkligen inte vidare promenadvänlig kan man gott säga, så man får hålla sig på de landsvägar som löper här och där genom landskapet. Men det finns allt möjligt att upptäcka i detta trassel av slånbuskar, ene’ och try.. Mer än vad den vanliga besökaren kanske bryr sig om att upptäcka: Dårgräsfjäril och svartfläckig blåvinge. Skogslija och Flugblomster, och alla märkliga hybrider av Ängsnycklar.

Trasslig skog runt Bästeträsk

November klockan tre på eftermiddag. Dimma vid den kommande nationalparken Bästeträsk

Hur nu en kommande Nationalpark ska paras ihop med ett försvinnande landskap där själva berget håller på att försvinna och där grundvattnet hotas, har jag svårt att förstå. Kanske finns det en klarhet i framtiden, men för mig ter sig de flesta av dessa motsägelsefulla krafter som oförenliga. Men framtiden kanske kan bringa klarhet. Det som är dunkelt idag kanske kan ses klarare i framtiden. Vi kommer kanske kunna se och förstå klarare då! På något vis kommer vi nog stå ansikte mot ansikte med de konsekvenser denna rovdrift på naturen inneburit

Murken baltbåt

Jag sätter mig i bilen och kör hem till min brorsdotter. På vägen dit handlar jag på Coop i Lärbro och fyller bilen med kassar. Dimman verkar inte lätta. När jag kommit hem står stora flockar av lamm vid foderautomaterna och bräker och väntar på sina vitaminpiller. Dom utstrålar nyfikenhet och trygghet. Högst ovetande om att dom kommer snart nu förvandlas till: lägg, bog och kotletter och stekar inom ett par dagar. Annars står det mesta still här. Dom flesta fåglarna är borta. Några grenar skaver mot varandra och spretar mot skyn. En presenning fladdrar och skrämmer ett par kråkor. Jag går in och tar en kopp kaffe och stirrar ut mot mörkret i köksfönstret där jag möter mitt ansikte i rutan. Helt plötsligt flyger en liten fågel och sätter sig i fönsterblecket och stirrar rakt in i ljuset mot mig. Jag möter dess lilla ansikte, Ansikte mot ansikte i Novembermörkret.

På väg hemåt 

Harriet Andersson. Såsom i en spegel 1961 ©  Bergmancenter Hammars.

Filmen är en grym uppgörelse om människans öde, när hennes gudstro lämnat henne och sökandet efter det sanna, här representerat av det som finns bakom ytan, tapeten i det här fallet har misslyckats, gått fel. Hennes gud har visat sig vara falsk. Harriet Andersson möter sitt inre monster.

Ingmar Bergman låter sin film utspela sig i ett öde hus vid vattnet. Huset är dock en kuliss och byggdes upp på en strand på Fårö, ungefär där Bergman kom att bosätta sig. Ett strandat vrak ute på Skärs udde kom att användas till en del scener. Havet och horisonten spelar huvudroller här.

Vraket vid Skärsände.1961 Danskt fraktfartyg gick på grund 1954.

I slutet bränner det verkligen till. Den gudom som Harriet Andersson hört tala till sig i rummet, visar sig dock vara en demon i form av en spindel bakom tapeten (ytan) och den har sugit ut hennes själstillstånd och lämnat henne tom. Hon blir galen och förs till sjukhus. Religionen tömmer folk på sin själ, påstår Bergman. Den suger ut sitt innehåll ur människan, och lämnar oss tomma. Någon möjlighet till kärlek finns inte då länge ens i detta dunkel som inte går att bryta.

Man kan här verkligen prata om den totala alienationen eller kollapsen som drabbar en människa.

Och på nått sätt kom Bergman att få rätt. För hur kan vi som människor se bortom det idylliska, våra falska önskningar om motiv i naturen, som vi jagar med vår kamera eller smartphone. Naturen som även den drabbats av förminskning och förstörelse eller tramsig idyllisering. Och hur kan vi tränga igenom denna falska hinna för att se klarare, och inte förvränga eller idyllisera vår verklighet, förfalska den genom att avbilda den fel. Försöka tränga igenom gränslinjerna med andra ord.

Det som kameran ser, är som sagt inte det kameran avbildar, utan det bekräftar snarare det som vi vill se. Jag tror nog att om vi ska kunna skaffa oss ett bättre förhållningssätt till naturen som krisar och omvärlden som gör detsamma, är det nog bra att försöka inse att sitta med näsan ideligt tryckt mot en skärm och dess yta, och inbilla sig att svaren finns inuti där, det är fruktlöst.

 ”Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte”

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2025-11-03 15:51   Anders_sthlm
Det här blev mitt sista inlägg här på Utsidan. Det blir inte något mer skrivit här utav mig. Jag vill tacka alla läsare och följare. Det har varit stimulerande med alla kommentarer under årens lopp. Jag vill passa på att då dessutom tacka: Hans Nydahl, Hans Fowelin, Björn Andersson och naturligtvis Håkan Friberg. Utan er hade jag nog inte alls kommit mig för att blogga. Stort tack!
 
2025-11-04 10:47   hansnydahl
Det är en förlust för Utsidan och dess medlemmar att du "tar din Mats ur skolan". Det är även förståeligt då skrivandet kräver engagemang och tid. Interaktionen med läsarna är heller inte som förr, och just du var mer generös än andra när det gäller uppmuntrande kommentarer. Nu börjar det här likna ett begravningstal och jag går därför över till ditt inlägg.

Du väver en berättelse grundad på Första Korintierbrevet 13:12. Versen är en del av en längre text om kärleken och beskriver en bildlig kontrast mellan det nuvarande ofullkomliga tillståndet och ett framtida, fullständigt tillstånd där man kommer att "känna till fullo".

Tidsperspektivet spänner från årstidernas skiftningar, till en mansålder, och längden av de geologiska epoker som skapade den ursprungliga Kaledoniska bergskedjan för cirka 400 miljoner år sedan och sedermera fullständigt eroderade ner densamma.

Tidens tand gnager både här och där och inte ens Gotland klarar sig undan de geologiska förändringarna eller de förändringar som människans entré på scenen medfört. Grundvattnet sjunker och förändras, fisken försvinner och sociala medier förändrar det kollektiva minnet.

Jag uppskattade din berättelse mycket. Jag upplever dock en dissonans i ditt citerande av Första Korintierbrevet 13:12 - där framtiden medför en form av fulländning, och dina vemodstyngda observationer av "tidens gång" där framtiden ter sig oviss och osäker - något jag tror de flesta i dag kan känna. Ljusare toner blinkar emellanåt till i havets speglar och mot slutet kommer en Brasklapp - en hoppfylld undran: "Men framtiden kanske kan bringa klarhet. Det som är dunkelt idag kanske kan ses klarare i framtiden."

Din berättelse griper tag i läsaren och blir aldrig tråkig - lite som en båtfärd över "troubled waters".
 
Svar 2025-11-04 12:36   Anders_sthlm
Stort tack för en insiktsfull kommentar.

Ja, det slog mig hur mycket kärlek man ändå har till naturen. Jag tror jag nämnde för dig ”Det levande landskapet ” av Sten Selander och hur mycket även hans diktning betytt för mig. Jag har haft det stora privilegiet att växa upp på en fungerande gård, med stort lantbruk på Gotland på 50- och 60-talet och alltid bevarat det inom mig, För att sedan, hamna uppe i Kiruna som ung polis, sedan vidareutbilda mig inom fotografi och sedan arbeta i storstaden, med allt vad det inneburit.

Det slog mig när jag tittade på en ung flicka som satt på ett kafé i Visby häromdagen, och glodde ner i sin mobil och febrilt scrollade efter något. Vad hon såg, eller snarare jag såg, var hennes egen reflektion av sitt egna ansikte, mitt i allt letande. Det var där tanken började. Sedan när jag satt i fönstret i köket hemma på gården kom en fågel och satte sig mitt i min ansiktsreflektion.
Jag kom sedan att tänka på Harriet Andersson i sitt livs roll i filmen, som totalt förlorar sin tro på kärlek förledd av en Gud som övergivit henne och vips’ där tände det till! Vart är vi på väg? Guden hon trott på var falsk! Vad letar vi efter egentligen?


’Mina fruktbärande gnistbildningar’ består ofta av trådar, slutledningar som jag tvinnar ihop och löser upp, vänder och vrider på för att passa ihop, - Här har jag nog mina ändlösa fjällvandringar att tacka för- Denna unika förmåga att under tid få tänka, vila och tänka klart. Troligen den gåva man kan tacka naturen för. Ofta i mitt jobb har det faktiskt varit viktigare att komma fram med frågor, än att hitta svar. Svaren, dom kommer om man först kan ställa sig de rätta frågorna. Så resonerar jag, även när jag befinner mig ute i naturen och kollar runt.

Slutligen: Jag tror att det är oerhört viktigt att en sajt som just ’Utsidan’ finns, där folk får reflektera över sina upplevelser, stora som små, ensamma eller med andra. Berätta om sina erövringar och äventyr.
 
2025-11-04 13:09   Bandersson
Inte kommer du väl sluta skriva? Du låter handen och ögat samspela i språk och fotografier för att skapa något som kanske inte går att fånga. Ändå snuddar du hela tiden vid det outsägbara. Som Tao Yuanming:

I built my hut in a zone of human habitation,
Yet near me there sounds no noise of horse or coach.
Would you know how that is possible?
A heart that is distant creates a wilderness round it.
I pluck chrysanthemums under the eastern hedge,
Then gaze long at the distant summer hills.
The mountain air is fresh at the dusk of day:
The flying birds two by two return.
In these things there lies a deep meaning;
Yet when we would express it, words suddenly fail us.

Ditt foto Fyren på Hallshuk väckte min förundran. Tyvärr kunde jag inte låta bli att söka upp foton på fyren. Där fanns foton som visade hur fyren såg ut… Nu måste jag försöka återvända till ditt foto och se med ögon som låter det outsägbara vara outsagt.

Björn
 
Svar 2025-11-04 14:57   Anders_sthlm
Hej Björn, och tack för en fin kommentar, och ett sådant fint poem som tack. Det är nog inte många som får det som kommentar. Jag tackar och bugar!

Det jag kan säga är att jag läst och följt dina skildringar här, och dom har betytt oerhört mycket för mig genom åren. Det är texter att återvända till verkligen. En skatt helt enkelt, som sträcker sig lite utanför det banala och höjer sig i kvalitet över det som ’Utsidan’ oftast är. Samarbetet med Fowelin om Njoatsosvágge är ju banbrytande om landets fjällskildringar. Jag skulle kunna fortsätta med mycket av exempel som helst av det du skrivit om.
Vad jag då kan hoppas är att Du, Fowelin och Nydahl fortsätter skriva med innehåll och kärlek.
Så ett stort tack Björn

Anders
 
2025-11-05 21:42   fowwe
Gotland har alltid fascinerat mig, ändå har jag inte varit där särskilt ofta. Därför tar jag gärna till mig dina tankar och bilder. Även havet tycker jag mycket om. På något sätt känns dess obegränsade vidd besläktad med fjällvärldens öppenhet. I båda dessa landskap sitter jag gärna och låter tankarna bara gå. Mera nu än förr. Kanske är det åldern, eller möjligen det faktum att livets samlade intryck och upplevelser måste bearbetas. Kanske bådadera.

Men det är inte bara tankar, det är ju också själva landskapet. Det som ögonen ser och hjärnan ska försöka tolka. Det är lätt att naturen bara blir en projektionsyta. Detta du har många gånger påpekat - faran att mest se det som vi är predisponerade för. Jag hoppas dock, och tror, att umgänget med naturen med tiden lär oss att se annorlunda. Att vi får bättre ögon och större resonansbotten. Dina skriverier har ofta bidragit till detta och jag vill verkligen tacka dig för det.

Som du skriver här så gick Bergman i närkamp med religion och gudstro. Jag läser just nu om en annan som också gjorde det: Job, i boken som bär hans namn. De olyckor som drabbar honom saknar motstycke och hans världsbild kollapsar totalt. Men till skillnad från i Bergmans film så överger han inte tron utan vill ställa Gud till svars. Också detta ett sökande efter det sanna, när det som Job tidigare trott visade sig vara en illusion. Mitt i eländet utbrister han: "Dock, jag vet att min förlossare lever, och att han till slut skall stå fram över stoftet. Och sedan denna min sargade hud är borta, skall jag fri ifrån mitt kött få skåda Gud." (Job 19:25-26)

Enligt min erfarenhet passar frågor som dessa bra att ta med sig på allehanda färder i naturen. Om man bara tar det lugnt och ger sig tid. Hälsar Hans
 
Svar 2025-11-06 08:26   Anders_sthlm
Jag blir faktiskt väldigt rörd när jag läser det du skriver Hans, så ett stort tack verkligen. Dessutom ett lika stort tack för alla de fjällskildringar du gett, inte bara mig utan massor av läsare, inte bara här på nätet, utan även i bokform.

Precis som jag skrev till Nydahl så är du en av de stora fjällskildrarna i vårt land. Det är nog många som kan skriva under på det!

I slutet av ’Såsom i en spegel’ när Karin (Harriet Andersson) tagits till sjukhuset och hennes bror Minus och hennes far samtalar, återger ju Bergman ’ett hopp’. Minus säger: ”Jag hörde pappa tala.” Jag har alltid tagit det till mig och sett det som en vägledning i livet.

Frågan i filmen, och det som fick mig att skriva det här. (Mitt slut av min blogg här på Utsidan) var just vad kärlek är i naturen, och våra reflektioner över den, och hur tiden påverkar oss och våra minnen.

Frågan pendlar alltså mellan vad kärlek är, och om Guds existens. En fråga som ställs i filmen är: ’Är Gud kärlek?” Måste man vara mentalsjuk för att börja tro på en Gud? Bergman för ihop tre olika typer av män som gör anspråk på Karins kärlek. Och i slutet säger hennes bror detta om att han hört Gud tala till honom, och han trodde det var pappa. Så, jag vet inte direkt om Bergman överger Gud i filmen, han ställer nog frågor om det hela, så uppfattar jag det.


Genom att kolla Bergman och andra regissörer, Tarkovskij, Bresson, har jag lärt mig att det är viktigare att försöka ställa frågor, än att propsa på svar. Och filmen är just ett oerhört kraftigt vapen som förser oss ideligen med bildgåtor, vulgära såväl som subtila. Ofta när jag är ute och vandrar i fjällen förser mig landskapet ideligen med visuella gåtor som är oerhört stimulerande och ’vilsamma’ hur märkligt det än låter. ”Hur fan ska jag ta mig över den här jokken, eller: ’Helvete nu öser det ner igen’!” ”Vad gör denna lilla skalbagge här inuti blomman?” Ilska och glädje. Det är dessa bildgåtor jag på nått vis närs av både i arbete och i vila. Och naturligtvis en stark gudstro, annars skulle jag aldrig orkat jobba. Samma sak där alltså.

Det föll sig för mig helt naturligt att avsluta min blogg här med ett starkt ’filmiskt slut’, om just kärlek. Inte minst när jag satt på ett kafé i Visby och såg en ung tjej frenetiskt letande i sin mobil efter något hon inte hittade. Vad hon endast såg i detta scrollande var hennes egen reflektion i glaset.

Så: Jag vet inte om kärleken bevisar guds existens, eller om kärleken är gud.

Även det en reflektion här ifrån det grå vattnet här på Gotland.
Anders
 
2025-11-06 11:02   Merckx
Din avskedsansökan godkännes icke!
 
Svar 2025-11-06 12:49   Anders_sthlm
Hejsan.
Haha! Nämen det va ju snällt sagt. Kul att höra! Men tyvärr är det nog så.
 

Läs mer i bloggen

Jaget, bilden och fjället

Den tredje och avslutande delen i min serie om fjällfotografi.

 Kanske ett ovant, rentav obekant panorama över fjällen i Mårma taget ifrån toppen på Pussåstjåkka i mars, år 1992. Man ser från vänster till höger: Bogitjåkka, Vassatjårrå, Mårmatjåkka, Höktopparna, Vierratjåkka. Namn som betyder något när vi kan känna igen topparna.

Fjället, bilden och jaget

En fortsättning på min betraktelse om fjällfotografi.

NormenRuoutesvagge. 2013

Bilden, fjället och jaget.

En betraktelse över fjällfotografi.

Vad är egentligen bildsinne och varför kan vissa förmedla något i fotografi, medan andras bilder framstår som stolpiga rentav tråkiga.? Andra kan förmedla det där ’extra’ som får oss att haja till, och andras fotografier lämnar oss oberörda, trots tekniska landvinningar och demokratisk spridning av nutida teknik.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips