Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Mer på profilsidan


Bilden, fjället och jaget.

En betraktelse över fjällfotografi.

Vad är egentligen bildsinne och varför kan vissa förmedla något i fotografi, medan andras bilder framstår som stolpiga rentav tråkiga.? Andra kan förmedla det där ’extra’ som får oss att haja till, och andras fotografier lämnar oss oberörda, trots tekniska landvinningar och demokratisk spridning av nutida teknik.

Hur som helst, här ska jag ta upp bara ett par viktiga fjällbilder, och hur de påverkat oss. I en mästerfotografs bilder finns det ingredienser som går direkt in i oss. Dessa påverkar direkt vårt undermedvetna. Lika mycket som ett fotografi är ett försök till avbildning, är det samtidigt ett resultat av vårt omedvetna val. Det finns alltid: ett jag, ett fjäll och en kamera.

Rent ytligt pratat man om ett motiv. Vad detta motiv är, och hur vi blir motiverade, ses ofta som något ytligt. Många tänker ofta inte alls, utan halar upp kameran utan att tänka, och klickar på helt utan att reflektera vad dom avbildar. Snyggt.. = klick!

Som jag tidigare här i min blogg skrivit artiklar och gett exempel på, så kan aldrig fotografiet överskrida verkligheten medan måleriet ofta gör det. Dock, hos en fotograf finns ofta önskan att göra det. Att överdriva eller förvanska. Man kan gott säga att bilden då kantrar och går överstyr. På fotospråk kallas detta: Effektsökeri.

Rhôneglaciären. Målning av: Johan-Peter Krafft. 1854. © Wien, Belvedere museum

Här ser vi alltså själva kärnan i Fjällavbildningen, hur det började och var det började. Idag är denna världsberömda ismassa en ynklig rest av vad den en gång var. Det kostar dessutom 9 Schweizerfranc (105 kronor) att komma in nära på den och begrunda resterna. Jag besökte den för två år sedan och man fick gå in i en tunnel under presenning. Här kan man verkligen tala om att en bild försvinner och att dessutom motivet försvinner. Glaciären minskar med 2.5% per år.

Rhôneglciären, spång in i den berömda istunneln 2023.

Då man ju rätteligen kan konstatera att måleriet överskrider verkligheten, medan fotografiet inte kan göra det. I målningen tar färg och form tag i sig själva och skapar den här sublima effekten romantiken önskade, ungefär som en teaterkuliss, med allt det innebär. Upplever vi bilden som realistisk, fotografisk? Nej, vi upplever den som fantastisk, därför den berör vårt undermedvetna!

Dessutom kan man säga, att konst som denna är ’ett slags ideal’ för naturfotografer, ex. Claes Grundsten, medan en fotograf som Tore Abrahamsson går en helt annan väg, för att då jämföra dessa. Att försöka tänja gränserna för vad ett ’objektivt fotograferande av naturen innebär, av det har det gjorts många försök. Tyvärr, är inte kameran kapabel till detta mer än att, rent ut och slätt användas för att dokumentera.

Skillnaden mellan önskan av att upphöja det dokumentära till konst är ofta väldigt knepigt, och brukar sluta i det som på psykologiskt språk kallas ’kognitiv dissonans’...dvs, att folk inte känner igen sig och att det slutat i just ’effektsökeri’. Man lägger sig alltså helt nära den publika smaken, vilket i sig är fotografiets natur. I dokumentär forensiskt fotografi; i vilket jag ägnat stor del av mitt yrkesliv åt, är det helt enkelt otroligt viktigt med ett neutralt, sakligt avbildande. Sammansatt i ett långt bildberättande däremot, kan ett fokus på underliggande betydelser i en brottsplatsdokumentation, referera starkt till det undermedvetna hos ett vittne, och vara av stor betydelse vid förhör. Fotografiet precis som allt annat bildspråk påverkar vårt minne och därmed vårt undermedvetna.

Således: Att göra provokativt naturfotografi är meningslöst; men banalt naturfotografi är enkelt! Fotografiet kan endast bekräfta det vi redan vet.

I en mästerfotografs bilder finns ett ’Avstånd’ detta ska inte förväxlas med bilddjup, som är något helt annat. Avståndet i bilden gör att blicken skärps. Avstånd handlar inte om att något ligger långt bort, heller. Avstånd är en: kompositionsingrediens helt enkelt. Det kan vara en fixering vid långt liggande detaljer, något oväntat som väcker intresse. I mångt och mycket är det något som appellerar till vårt undermedvetna, något vi en gång minns och vill återvända till. Det vi en gång önskade att vi kunde nå, syns nu i fotografiet till vår förvåning. Ofta är det här något som forskning har visat sig höra ihop med den kognitiva dissonansen. Alltså något vi drömt om en gång, och som vi nu i vaket och vuxet tillstånd vill nå.

Det är detta vi ofta söker i det vill avbilda. ’det vackra’, exempelvis en solnedgång, en skarp topp, osv. ofta konventioner vi själva tvingar oss att titta på.

En annan sak som man kan finna i bra bilder är ’Uppenbarelsen’- vilket kanske låter som något religiöst. (något besläktat i.f.). Det är lite som: ‘oj, nu djävlar’ här är det ju. Det är en slags klarhet, att något vi trodde var ogripbart nu syns inför våra ögon. Och finns det i ett fotografi, måste vi ju kapitulera inför det. Det kan vara något som vi inte förstår till en början, men ju mer vi tittar desto mer tror vi på det. Vardagligt skulle man kunna betrakta detta som: Motivval.

Fotografi är, för dom som har begåvning och intresse, att tränga lite djupare som sagt, något lite mer komplicerat än vad kanske en fotokurs kan lära ut. Det är få förunnat att förstå bakomliggande erfarenheter, och det måste man kanske kunna om man ska kunna komma lite vidare än de vanliga ’ABC’ kunskaperna om foto.

Idag har vi en slags masskonst’ något som folk kallar ’brus’ eller till och med uppluckring av både hantverk och innehåll. Den digitala bilden är flyktig. Vi befinner oss i det digitala och det finns liksom ingen väg tillbaks. Det digitala kan mycket snabbare appellera till vårt undermedvetna, och med hjälp av AI och olika typer av ’botar’ få oss sympatiskt inställda till vår perception. Inom en snar framtid kommer vi kunna uppleva skildringar och avbildningar av våra äventyr i naturen, gestaltade på ett otroligt lockande och förföriskt vis. Det som förr bara upplevdes som tillkrånglat och ibland till och med utstuderat och löjligt kommer vi med AI acceptera. Varför? Jo. AI trycker på det centrala i våra önskningar: Det undermedvetna.

 

Avståndet mellan betraktare och motiv

Här är således en länk till en artikel Claes Grundsten skrev i tidningen ’Kamera och bild’ om en bild han kom att ta 1986 under en fjällvandring i Kuopervagge, Kebnekaisefjällen.

https://www.kamerabild.se/nyheter/claes-grundsten-hur-lange-lever-en-bild/1315011

I texten här som ni kan läsa funderar han på, hur länge en bild kan leva. Märkligt nog kom den här bilden av Kaskapakte att hamna i hans guidebok om Kebnekaisefjällen (Vandra Kungsleden nr. 1) 1988, utan honom själv, och på något vis kom den att i mitt tycke beteckna slutet på den analoga fjällbildens varande. Ifrån denna tid kom den digitala bilden att komma in i vårt seende. Jag tror knappast att den i sig kommer att försvinna eller förvandlas till något dokumentärt. Bilden vänder sig till vårt undermedvetna på ett mycket påtagligt sätt med sin monumentala kraft.

Boken om Kebnekaise

1968 skrev Tore Abrahamsson boken ’Kebnekaise’ den boken kom att få en stor påverkan på vårt förhållningssätt till fjällen och dess avbildningar. Den kom till och med att påverka så långt att det blev riksdagsdebatt. Likaså, är det till denna bok man kan spåra önskningarna att göra Kebnekaisefjällen till en Nationalpark. Något som kom att grusas senare.

’Kebnekaise’ är i mitt tycke den bästa bok om fjällen som gjorts, någon annan guidebok är, och känns överflödig.

 Räitatjåkkå. 1971 © Moderna Museet, Tore Abrahamsson.

I mitt tycke, den starkaste fjällbild som skapats. Här är Naturen formgivare, och man kan likställa det hela vid en ’keramisk bränning i en märklig glasyr, av Carl Harry Ståhlhane på en stengodskruka’. 

Räitatjåkkå är ett av Kebnekaisefjällens mest bastanta skapelser. En hård fästning. 

Räitatjåkkå ; toppplatån.Tore Abrahamsson 1966 © Stockholm Auktionsverk.

Fjället Räitatjåkkå, höjd: 1934, har för dom som varit uppe på toppen en stor bred platå. Man kommer upp på ett stort platt tak, som på ett hus. Fjället är som en fästning omgivet av sina tinnar.

Om man då går tillbaka till Tore Abrahamsson så innehåller hans bilder något som är väldigt komplext, och den komplexiteten kallas: Komposition. Det är också något som folk kanske också tror går att lära sig på en fotokurs.

Utvecklade fotografer anser att detta komplexa ämne bäst läres om man studerar konst, alltså lär sig själv teckna. Utvecklingen är lång så att säga. Tyvärr, tror folk att det handlar om ’gyllene snittet och annat analytiskt. Det handlar rätt och slätt om: så kallat ’Bildsinne’. Märkligt nog, som samtida forskning visat så verkar detta seende vara en medfödd begåvning. Vissa föds till det, och andra inte. I Renässansens Italien målades det tusentals madonnor, men den (tiden alltså) kom att bara finnas bara en Rafael.

Slutligen då. Det största felet kanske folk gör sig är att dom vill skapa vackra bilder. Likaså är jakten på den så kallade ’autenticiteten’ något som mer hämmar än skapar. Jag brukar säga då jag haft tillfälle till att just undervisa: ’ Försök inte att krångla till det om du vill skapa något dokumentärt’. Men ’gör gärna något som kan väcka intresse och få fantasin att komma vidare’. Gör du det är du på bra väg!

Kuopervagge© Tore Abrahamsson, 1966. Privat ägo.

Avslutningsvis för mig här. En bild jag tog inne i Salajekna Sulitelma. 2007 i den nedstörtade isgrottan.

 ”All konst är självbiografisk. Pärlan är ostronets självbiografi.”
Federico Fellini.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2025-09-13 17:50   Bandersson
Jag vet inte om du väcker mitt omedvetna (som inte kan väckas?) i det du skriver. Men för mig dyker en annan naturfotograf upp – Svante Lundgen. Västerbottens museum gav ut ett temanummer om honom 2010 - https://vbm.se/vbmstorage/uploads/2017/09/2010_3.pdf. Där finns ett foto på sidan 14 där det i undertexten står:

Aktse i Lappland med den berömda ”bergnäsan” Skierfe som är drygt en km hög. Lundgren berättar i boken 50 år som naturfotograf (1982) hur han vid flera tillfällen sökt fotografera detta motiv utan att bli nöjd med proportionerna.

Så går jag då fram till sidan 61:

”Min bästa bild från Aktse: rödstjärthona eller fem nypor”, skriver Lundgren i Kungsleden (1955)

För mig är detta foto alldeles magiskt. Jag färdas på något sätt till Aktse dit våren har kommit och det är dags att hänga ut de nytvättade lakanen. Och det är rödstjärthonan som bär på budskapet. ”Fem nypor”!
 
Svar 2025-09-14 08:09   Anders_sthlm
Hej.
Stort tack för din kommentar Björn. Jag gillar verkligen kommentarer måste jag säga.

Ja, absolut har du rätt. Svante Lundgren är precis som du påpekar en mycket viktig fotograf. Jag har för mig Tore A. var uppe i Umeå, på utställningen i fråga, och gav en föreläsning där hur mycket han betytt.

Hela denna konstart med svartvitt fotografi är ju borta idag. Få förstår detta med hur en bild togs på denna tid, mörkrumsarbete, framkallning, förstoring. Vilket slit det var för fotograferna och inte minst stress, mycket av nyhetsrapportering till dagspress var ju beroende av ett skickligt handlag. Sverige har dock en fin fotohistoria, vilket få känner till. Mycket av naturfotograferna, dom sk. STF-fotograferna var inspirerade av utländska förebilder. Starka kontraster, sparsmakade motiv, osv. Tyskland var ju förebilden. USA kom efter kriget.

Andreas Feininger, tysk, mycket berömd fotograf exempelvis, var ju en oerhört stark urban fotograf, men som kom att inspirera nästan alla svenska fotografer- även naturfotografer. Goodwin inte minst, och inte minst heller C. Fries och B.Bergs naturfoton. Tyvärr, dras hela det där, med ett drag av ’unket Tyskland’ en slags kombination av ’Neue Sachlichkeit/Ny Saklighet’ och L. Riefensthal’. Efter kriget ville man glömma det, och vände sig till USA i stället, där Ansel Adams är det stora namnet.

Vad som är en naturfotograf idag är ju nästan en omöjlig fråga. Det går tjugo på dussinet av dom. Det vimlar ju av bilder med: frusna löv, torrfuror, sprucken is, björkar i storskog, skärgårdsklippor och Rapaselet om vartannat. Det blir till utställningar i bibliotek, bilder på kaffemuggar och priser med glasvaser…Mycket av detta ’når inte ut’ utan försvinner i bloggar och digitala moln. Den digitala bilden är i och för sig en massbild, men den är oerhört flyktig.

Det finns så att säga alltid ett estetiskt plan att diskutera vad som faller publiken på läppen då det gäller naturskildringar. Men tro mig, det undermedvetna kommer ingen undan!
 
2025-09-15 08:33   hansnydahl
Den digitala bilden är inte så självklar som enkelheten i de registrerade nollorna och ettorna i bildfilen kan få en att tro. Bildens färgmättnad, färgtemperatur (varma eller kalla färger), färgbalans, kontrast och ljusstyrka går att påverka både vid framkallningen av digitala bilder och på de skärmar som vi väljer att betrakta bilderna på. Fotot som har verklighetstrogna färger på min skärm kan ha överdrivet grälla färger - eller urblekta färger - på en gammal och billig laptop. Mycket kan gå fel och göras fel. Här finns gott om utrymme för effektsökeri.

Den bild som kameran registrerar är ofta inte den bild som ögat såg och nämnda parametrar kan behöva justeras i ett bildediteringsprogram som Lightroom, Photoshop eller Capture One innan man har ett verklighetstroget resultat. En annan begränsning är det dynamiska omfånget som bildsensorn klarar av att fånga (antalet gråtoner mellan vitt och svart) och skärmen att visa. Det blir ett visst svinn av toner under processen från bildsensor till editeringsprogram till bildskärm och slutligen ögat.

Du skriver att "...önskan av att upphöja det dokumentära till konst är ofta väldigt knepig...". Ja, men ibland överträffar verkligheten konsten (eller drömmen) och då räcker det att bara "registrera" - om kameran är kapabel att fånga ljuset. Kameran klarar sällan av att avbilda regnbågar så att de blir lika färgranna på bild som vi upplever dem i verkligheten. Ökar jag färgmättnaden så att motivet liknar reklam för Beckers Färg kan vi i stället drabbas av kognitiv dissonans - som att måla läppstift på en gris.

Att tänka för mycket på hur bilden ska se ut för att andra ska uppskatta den kan ha negativ inverkan på ditt bildsinne och på din passion för foto. Ansel Adams blev kritiserad av andra fotografer för att han ägnade sig åt något så "oviktigt" som landskapsfotografi när samhället genomgick stora sociala förändringar under 30-talet, och under krigsåren. Han lät inte kritiken påverka det som var hans stora passion och kunde därför till slut fånga landskapet som ingen annan under den tiden.

Axel Hambergs orubbliga passion för att avbilda landskapet i Sarek bidrog mycket till att nationalparken bildades 1909. Hans passion smittar dessutom av sig ännu efter mer än 100 år. Passion leder inte nödvändigtvis till att man får ett bildsinne, men man ger inte upp så lätt.
 
Svar 2025-09-15 14:36   Anders_sthlm
Tack för en lång och utförlig kommentar. Som jag skrev tidigare gillar jag kommentarer.

Jag tror jag i det sammanhanget har ’Utsidans’ längsta kommentar. Kolla denna signatur av någon som kallar sig:
’Anders2’ i slutet av inlägget. Här kan man prata om ’in extenso’!

https://www.utsidan.se/blogs/terraincognita/ljuset-i-abisko-2-4.htm

Jo Hans, Förhoppningsvis är det du skriver i din kommentar det jag kallar ’ABC’ kunskaper om fotografi, vilket jag förutsätter att de som vill göra anspråk på professionell fotografi besitter, och redan har. Jag ifrågasätter inte digital fotografi alls, eller inte ens den kommande AI fotografin. Ett medfött bildsinne är faktiskt något som har med visuell begåvning att göra, och tyvärr ’det’ kan inte införskaffas på en fotokurs. Bildsinne har inte att göra med: exponeringstider, objektiv eller diverse inställningar och andra manipuleringar. Vad jag skrev om var: hur olika vi kommit att betrakta de olika medierna inom fotografi, i och med att vi kan se tillbaka på fotografins historia, trots att det bara gått ungefär180 år.

Jag tycker det är bra att du konstaterar att den fotografiska bilden skiljer sig ifrån det man ursprungligen såg. Det är nog ett bra konstaterande. Många som kallar sig fotografer vare sig tror, eller tycker det. Sagt det, tror jag faktiskt en konstnärlig utbildning kan vara nyttig för fotografer, att dom själva lär sig exempelvis teckna och däri lär sig att just se.

Jag vet inte hur mycket Hamberg ’just kämpade’ för att Sarek skulle bli en Nationalpark. Hamberg var väl i främsta hand forskare, men hans forskning bidrog säkert, även om då gränserna som drogs är lite märkliga. Det är ju mest vassa toppar & glaciärer som gäller.
Nordenskiöld å’ Svenonius var väl dom som genom vetenskapsakademin fick riksdagen att lyssna. Och Louis Améen, stf, som hade planer, drog väl i andra tåtar på sitt håll.

Däremot har jag har för mig att nedan nämnda naturfotograf – Grundsten - kämpade en hel del för att Kebnekaisefjällen skulle bli nationalpark. På Hambergs tid var det nog däremot lättare att få till en sådan. Men som du säkert vet, säkert var det ju inte.

Stort tack igen för kommentar Hans.
 
Svar 2025-09-15 18:26   hansnydahl
Tack för ditt svar Anders.
Jag skrev inte att Hamberg kämpade för att Sarek skulle bli nationalpark. Han fotograferade i Sarek dels för sin forskargärning och dels på grund av sitt nära samarbete med Svenska Turistföreningen. Detta gjorde Sarek mer känt. Här ett citat från Svenska Naturskyddsföreningens årsskrift 1910 där abetet med nationalparksbildandet beskrevs. Björn Andersson hade en länk till den i sitt inlägg om Sareks gränsdragning.

De af Kgl. Jordbruksdepartementet senare tillkallade sakkunnige voro af liknande åsikt, men fäste tillika uppmärksamheten på Sarjekområdet, som genom professor A. Hambergs och hans medarbetares mångåriga vetenskapliga undersökningar var bättre kändt än någon annan del af Lappland och som sålunda från denna synpunkt äfvenledes i ovanligt hög grad lämpade sig att afsättas som nationalpark.
----
https://www.utsidan.se/blogs/bees/varfor-nedre-njoatsosv-gge-inte-kom.htm
 
Svar 2025-09-16 11:47   Anders_sthlm
Absolut Hans har du rätt! Hamberg och Sarek hör definitivt ihop. Men, många verkar tro att Hamberg var någon slags ”pionjär inom fjällsport” Nu var väl Axel Hamberg, glaciolog, meteorolog och hydrolog. Det är möjligt att hans skrift för stf kom att påverka bildandet av nationalparken. I Lönnbergs skrift står det att ’det antyds’ om Hambergs inblandning i bildandet. (Jag vet som sagt inte själv tyvärr inte vidare mycket om detta precisa nationalparks-bildningsskede, vem som argumenterade vad, osv). Men när man läser igenom minnesboken hittar jag i alla fall inget om att Hamberg själv skulle vilja ha området som en sådan. Dock höll han ju på lång tid(1931) och borde säkert haft synpunkter på det hela. Jag frågade Lars Andersson i Uppsala om detta- när boken kom (2012), men även han verkar vara osäker på det.

Folk verkar också tro att Hamberg klättrade i berg som ’någon slags Göran Kropp’ och att han fotar fjäll för att dom är vackra och branta- i någon slags nationalromantik. Hans kameror (5 styckena) är ju inte några apparater som man går och köper här nere på Drottninggatan för att fota panoramor. (6 kg) De är vad man kallar: ’mätarkameror’. mer besläktade med en teodolit. Om du nu har boken, kan du läsa kapitlet om dessa: sid 235.av Kenneth Torlegård. I kittet ingår: mätbord, stativ, glasplåtar i kassetter, osv. inte direkt något man bara tar upp ur fickan. 500 mätobservationer och drygt 1600 fotografier. Läsvärt och faktaspäckat.

Hamberg används lite hur som helst i våra dagar, vad det verkar. Mest knasigast var nog det här tramsäventyret härförleden med dom kulörta plastkajakerna som skulle paddla i Njåtjosvagge. Det var ju inte ens spännande. Men där viftades det ju med ’den lilla röda’ som om det var något slags respass och garanti för att man var ute i gott syfte. Det fick snarare motsatt effekt. På något märkligt vis, och högst osmakligt hade man lyckats klämma in sig i Skårkistugan.

En slags ’kolonial effekt’ av Hamberg ger ju Tor Tourda här:
https://kvikkjokk.nu/vad-lag-bakom-gransen-till-sareks-nationalpark/

Med en vänlig hälsning Anders.
 
2025-09-15 11:02   Claes Grundsten
Intressanta tankar du framför här. I min kommande bok om Sarek finns ett kapitel om fjällfotografin där jag diskuterar förändringarna i vår samtid. Viktigt är att skilja på fotografier som fungerar som dokumentära avbildningar och de fotografier som gör anspråk på konstverk. Den dokumentära sidan har en ganska given inramning, de ska visa något som finns och/eller har hänt. Teknisk skicklighet, hantverkskunnande och bildsinne krävs för ett lyckat resultat. Inom konstvärlden är förutsättningarna helt annorlunda, och vad som är bra eller dåligt i den världen har alltid diskuterats och kommer alltid att diskuteras av både konsthistoriker och folk i allmänhet. Många med en kamera vill göra både dokumentära bilder och bilder med konstnärlig touch. Olika beroende på sammanhanget. Roligt att du hänvisar till min verksamhet eftersom jag vill täcka båda områdena. Tack för bloggen.
 
Svar 2025-09-15 14:40   Anders_sthlm
Stort tack för kommentar Claes. Instämmer helt. Jag ser verkligen fram emot dina kommande böcker.

Ur min blogg...
Du har nog läst denna:
https://www.utsidan.se/blogs/terraincognita/claes-grundsten-lappland-min-fjallvarld.htm


Med vänlig hälsning Anders.
 
2025-09-21 08:45   vadior
Läser artikeln och av förunderlig anledning förs 40 år tillbaka i tiden. Ermitage, en bänk framför tavlan av Ajvasovskij, ögonblicket då vågorna börjar röra sig på duken.
Jag tror att man förundras och vill visa ögonblicken men förundran går inte att avbilda med kamera. En skicklig konstnär kan väcka förundran.
 
Svar 2025-09-21 09:46   Anders_sthlm
Denne Ivan Ajvasovskij tillhör ju dessa romantiker på 1840-talet, som just ovan nämnde Johan Krafft ju tillhör. Dessa konstnärer ville göra verkligheten känslostyrd och stormande, viktiga ingredienser i romantiken. Man finner dessa beståndsdelar på 1840 -talet, i musik inte minst- tänk: Mendelssohns ’ ’Hebriderna’; Wagners ’Flygande Holländaren’ osv.. i litteraturen har du: ’Frankenstein’ av Mary Shelley, Stevensons ’Skattkammarön’, Jane Austen, och Stokers ’Dracula’ och i ballet typ: ’Svansjön’. Romantiken var samtidigt känslostyrd och verklighetsfrämmande, det fantastiska och överdrivna var alltid närvarande..

Precis som du upplevde där på bänken i Eremitaget:, Fotografiet kan aldrig komma nära dessa våldsamma överdrifter utan att lämna sitt medium. Dom känslor ett fotografi väcker, hänvisar alltid till: verkligheten, som det vill avbilda, men det kan naturligtvis beröra det omedvetna.

Romantiken i dagens friluftsliv är nog inte vidare framträdande, det kan man lätt konstatera. En överdriven känslostyrd fjällvandring i ord och bild är mycket sällsynt, och svårfunnen. Ingen vill skildra hysteri, olyckor, brott, grått och dystert väder, och tråkig stämning alltså: ”Överdrifter”. Det ska vara klämkäckt och äventyrligt, lite som en amerikansk äventyrsfilm. Folk vill gärna vara ’explorers’, ’äventyrare’ betvingare av svårigheter, eller rentav duktiga fotografer. Inte mespottor och lipsillar.
 
2025-09-21 08:52   thureb
Abstrakt ämne.
Naturfoton talar till mig och fotot och mina minnen vävs samman till en mångfacetterad upplevelse.
De flesta naturfoton som ger mig en upplevelse har en blandning av konst och dokumentation. Fina bilder är ofta sparsmakade. Det är mer uttalat i svartvita bilder där jag tror jag lättare uppfattar fotografens intention med bilden.
Kebnekaisefjällen gör sig bra i svartvitt och även motiv som innehåller färg funkar i svartvit för mig som betraktare om jag har erfarenheter som gör att jag fyller i färg själv t ex av en torrfura med varglav.
Det är inte lika lätt att lägga till färg i en bild från en miljö jag inte känner igen t ex en regnskog.
 
Svar 2025-09-21 10:29   Anders_sthlm
Torrfuror med varglav är ett stående älsklingsmotiv bland naturfotografer, likaså Rapaselets slingrande vattenvärld. Naturfotografer går det tjugo på dussinet av, få höjer sig över medelmåttan, men naturligtvis…. Vi har väl alla upplevt dessa långrandiga bildvisningar av en kär släktings fjälltur- eller rentav skridskotur- och börjat titta på klockan och gäspa och undra hur många ytterliga till bilder ska visas innan träsmaken kommer.

Vi vill alltid bedöma och gilla. Naturbilder inte minst. Och så dessa fototävlingar..Idel bedömningar och sociala medier, det tar aldrig slut..

Om ’Fina bilder ska vara sparsmakade’ vet jag inte direkt, Men visst, Tore Abrahamssons ’Kebnekaise’ är nog svår att överträffa i estetiska värden.

Stort tack Thure för en annars insiktsfull kommentar,
Hälsar Anders
 
2025-09-21 16:02   vadior
På mina 3 besök i Sarek i år undrade jag varför ingen som skriver om sina vandringar vill erkänna att vandringen kanske inte alls var till belåtenhet utan rent av ett mindre helvete och gav ingenting utom plåga. Man visar fina bilder och skriver typ att det var lite jobbigt men man är glad ändå. Antagligen för att man kommer att sticka ut, bli bedömd som gnällspik eller man själv kommer känna sig misslyckad och snuvad på det häftiga äventyret. Men detta ligger lite för långt från det tekniska med fotografering och handlar mest om jaget. Eller rent av djupt rotad överlevnadsinstinkt: om du/de gillar mig då har jag en chans att överleva. För att naturen som vi så ivrigt vill avbilda är brutal och människan har formats av dess grymhet och inte bara av de sköna vyerna.
 
Svar 2025-09-21 17:29   Anders_sthlm
Hej igen Diana.
Jag kan tyvärr inte ta ansvar för och hur folk upplever sina vandringar, vare sig dom nu går i Sarek eller någon annanstans, och det är inte det mitt inlägg här handlar om. Det handlar om fotografiet, och alltså inte vad folk i gemen råkar ut för på sina vandringar.

Visst har du rätt i, att folk nog tror, eller känner sig tvungna att skapa ’falska Instagram’ och leva i just en social falskhet, med och i sociala medier. Det tror jag många har konstaterat till fullo, och det är väl den negativa sidan av just det hela. Detta fenomen drabbar nog mest idag mest unga tonårsflickor tror jag. Förr, låt oss säga för tvåhundra år sedan, när inte sociala medier fanns, eller ens fotografiet fanns, då fanns ju bara berättelsen, ofta muntlig vad man råkat utför. Det skarvades nog då med.Men visst, vi har idag 'en osund uppmärksamhetskultur' och vi behöver nog inte gå vidare långt för att hitta exempel på det.

Sedan då,Ja, kanske har 'grymhet' kommit att forma vårt föhållande till naturen. Men idag är det nog det motsatta; Att människan är grym mot naturen-Mijöförstöring är ju ett bekant ord- det har nog format hur vi kommit att uppfatta vår relation till naturen. Men förr, när vi levde i naturen var det nog mer av svårigheter: Människan har vandrat genom ”piska och pest och brand och ökensand”’ som Ferlin diktade.

med vänlig hälsning.
 

Läs mer i bloggen

Havet och minnets spegel.

Reflektioner. Minnen, och i dimma på Gotland.

Överallt runt Gotland finns havet närvarande. Gotland är verkligen landskapet med horisonten och havet ständigt inom räckhåll för att minnas och ge återspegling. Minnet ryms väldigt bra i ett landskap med obruten horisont. Ingen annanstans kan man så nära och enkelt bara sätta sig ned på en sten se solen reflektera sig i olika vattenytor, låta blicken gå ifrån strand ut mot horisonten. Folk i gemen tycker naturligtvis att det här landskapet inte innehåller något väsentligt. Jag däremot tycker den innehåller en behövlig vidd och ett vilsamt avstånd. Nu på hösten i novembermörker är allt dessutom otroligt inbäddat i dimma och fukt. Ett skugglöst novemberljus utan kontraster.

Jaget, bilden och fjället

Den tredje och avslutande delen i min serie om fjällfotografi.

 Kanske ett ovant, rentav obekant panorama över fjällen i Mårma taget ifrån toppen på Pussåstjåkka i mars, år 1992. Man ser från vänster till höger: Bogitjåkka, Vassatjårrå, Mårmatjåkka, Höktopparna, Vierratjåkka. Namn som betyder något när vi kan känna igen topparna.

Fjället, bilden och jaget

En fortsättning på min betraktelse om fjällfotografi.

NormenRuoutesvagge. 2013

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips