Quilt - vilka alternativ?

Efter ännu en totalt överhettad natt i sovsäcken (limit -4c) har jag bestämt mig att införskaffa en lite tunnare quilt för sommarbruk på platten.

Nu finns det ju ganska många olika alternativ och jag vore tacksam för lite input och erfarenheter kring olika tillverkare, vad man ska tänka på etc.

Sovsäcken jag har är en cumulus och de kränger ju quilts också. Men är nyfiken på andra alternativ. Golite tex har ju varianter som verkar intressanta med lite tätare tyg vid fötterna och huvudet.

Har även kollat en del på några amerikanska tillverkare, som dock är svåra att se hur de skiljer sig från Cumulus och framförallt då kanske svårt att förstå vad som motiverar de höga priserna.

Så kort sagt, kan någon ge tips och tankar kring quilts, specifika modeller, generella saker att tänka på etc?
 
Jag kör PHD´s variant av standard quilten de har på hemsidan. Och jag är riktig nöjd med den. Väldigt lätt - ja så lätt att man i början bli helt förvånad över den sköna känslan att inget täcke tynga ned en när man ligger ned. Och så är tyget super mjukt och skönt mot huden.
Gillar den så mkt att de 250£ var snabbt glömda då jag även använda quilten hemma i sängen nuförtiden.
 
Jag sov denna milda vinter i underställ och Cumulus 500 "täcket", Fungerade mycket bra..
Jag är galet nöjd med det täcket. Smidigt att lufta när det är varmt. Bra att lägga över annan sovsäck om det är riktigt kallt.bra för oss som inte tycker om att ligga fast i en sovsäck. Går även att krypa in två under om man känner för det. Då blir det nog svårt att täta från kyla om det är vinter.
Nu var iofs Cumulus inte ett alternativ men jag är väldigt nöjd med den. Bra och snabb leverans. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...ems----from-375-g/comforter-l500?gid=54&vid=1
 
Jag kör PHD´s variant av standard quilten de har på hemsidan. Och jag är riktig nöjd med den. Väldigt lätt - ja så lätt att man i början bli helt förvånad över den sköna känslan att inget täcke tynga ned en när man ligger ned. Och så är tyget super mjukt och skönt mot huden.
Gillar den så mkt att de 250£ var snabbt glömda då jag även använda quilten hemma i sängen nuförtiden.

Vilka temperaturer har du använt den? Ser helt klart intressant ut om den funkar bra även om det inte är rent tropisk hetta.

Glimrende blog post fra Hiking in Finland på http://hikinginfinland.com/2010/11/quilt-101.html

/peter
Tackar

Jag sov denna milda vinter i underställ och Cumulus 500 "täcket", Fungerade mycket bra..
Jag är galet nöjd med det täcket. Smidigt att lufta när det är varmt. Bra att lägga över annan sovsäck om det är riktigt kallt.bra för oss som inte tycker om att ligga fast i en sovsäck. Går även att krypa in två under om man känner för det. Då blir det nog svårt att täta från kyla om det är vinter.
Nu var iofs Cumulus inte ett alternativ men jag är väldigt nöjd med den. Bra och snabb leverans. http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/c...ems----from-375-g/comforter-l500?gid=54&vid=1

Jag har inget emot cumulus i sig, ganska nöjd med säcken jag har (lite line 400). Men alltid kul att se vad folk har för erfaranheter av andra märken. Framförallt tycker jag om saker som Jacks R Betters hål för huvudet och Golites vattentäta sektioner vid fot och huvudända.
 
Hmm har inte riktig koll på temperaturen där faktiskt. Brukar blanda med sovsäck och har täcket som komplement för att kunna har tunnare säck och samtidigt värma även hunden eller utöka vintersäckens maxtemperatur. Svårt att säger någon temperatur där. Är ju inget vintertäcke i alla fall men 5-10°C lär den nog funkar till, kanske tom lite svalare om man inte är frusen av sig.
 
EE Revelation 20F

Va trevligt! Jag som precis har spenderat våren med den här frågeställningen kanske för första gången kan tillföra något :)

Jag lade ner otroligt mycket tid på förarbete innan jag till slut fick tummen ur och bestämde mig.
Efter så mycket läsning på ämnet att jag till slut blev helt matt så är mitt första, största och huvudsakliga råd: Köp inte någon dunprodukt med 900FP, och inte heller 850FP. Anledningen är, enligt mig, enkel: I förhållande till viktbesparingen så går det aldrig att motivera det högre priset. Mer om det senare.

Efter att ha läst blandannat outdoorgearlab's recensioner av lätta sovsäckar (http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Sleeping-Bag-Reviews), samt en hel del recensioner på backpackinglight.com och givetvis det vanliga youtube:andet så valde jag att köpa en quilt ifrån Enlightenment Equipments. Huvudsakliga skälet var att man fick mycket "bang for the buck" samt att företaget är kända för sina fantastiska fina kundsupport - vilket även jag kan bekräfta.

Jag köpte EE Revelation 750FP Gåsdun, storlek regular/wide (längd/bredd) med en angiven komforttemperatur (limit enligt europeisk standard) på -6C (20F). Angiven vikt 616g, vilket verkar stämma bra med verkligheten. Jag har bara hunnit sovit med den ute 5 nätter. Temperatur mellan +3 till +8 grader. Jag var snäppet för varm samtliga nätter och fick vädra ur mig då och då. Jag är än så länge -oerhört- nöjd.

Jag valde Revelation före Enigma för att man kan göra Revelation till ett täcke, medan Enigman har en sydd fotbox. Detta eftersom jag tog en så pass varm säck som jag hoppas även ska fungera under högsommarvärmen.

Nu till de krassa siffrorna gällande att köpa dun med hög fillpower kontra dun med lägre fillpower. Jag tar siffror ifrån Enlightenment Equipment för enkelhetens skull, samt använder Enigman.

Enigma 20F reg/reg 750FP.
Pris: $235
Vikt: 573g

Enigma Pro 20F reg/reg 900FP.
Pris: $520
Vikt: 502g

Viktskillnad: 71g
Prisskillnad: $285 =~ 1941SEK

Nästan 2000kr för att inte ens spara ett hekto. Där någonstans går gränsen för mig. Det finns andra leverantörer där prisskillnaderna garanterat ser annorlunda ut - men hur jag än vände och vred på det så tyckte jag inte att skillnaden i pris i förhållande till vikt var rimlig. Och då är jag inte den som är den när det gäller att kasta ut pengar på prylar.

Långt inlägg, hoppas det gav något. =)
 
Tack för info. Enlightened Eq. ser helt klart intressanta ut. Verkar som de ger lite mer plats och har standardoption för lite tåligare material vid fot och huvudände som jag är intresserad av.
 
Va trevligt! Jag som precis har spenderat våren med den här frågeställningen kanske för första gången kan tillföra något :)

Jag lade ner otroligt mycket tid på förarbete innan jag till slut fick tummen ur och bestämde mig.
Efter så mycket läsning på ämnet att jag till slut blev helt matt så är mitt första, största och huvudsakliga råd: Köp inte någon dunprodukt med 900FP, och inte heller 850FP. Anledningen är, enligt mig, enkel: I förhållande till viktbesparingen så går det aldrig att motivera det högre priset. Mer om det senare.

Efter att ha läst blandannat outdoorgearlab's recensioner av lätta sovsäckar (http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Sleeping-Bag-Reviews), samt en hel del recensioner på backpackinglight.com och givetvis det vanliga youtube:andet så valde jag att köpa en quilt ifrån Enlightenment Equipments. Huvudsakliga skälet var att man fick mycket "bang for the buck" samt att företaget är kända för sina fantastiska fina kundsupport - vilket även jag kan bekräfta.

Jag köpte EE Revelation 750FP Gåsdun, storlek regular/wide (längd/bredd) med en angiven komforttemperatur (limit enligt europeisk standard) på -6C (20F). Angiven vikt 616g, vilket verkar stämma bra med verkligheten. Jag har bara hunnit sovit med den ute 5 nätter. Temperatur mellan +3 till +8 grader. Jag var snäppet för varm samtliga nätter och fick vädra ur mig då och då. Jag är än så länge -oerhört- nöjd.

Jag valde Revelation före Enigma för att man kan göra Revelation till ett täcke, medan Enigman har en sydd fotbox. Detta eftersom jag tog en så pass varm säck som jag hoppas även ska fungera under högsommarvärmen.

Nu till de krassa siffrorna gällande att köpa dun med hög fillpower kontra dun med lägre fillpower. Jag tar siffror ifrån Enlightenment Equipment för enkelhetens skull, samt använder Enigman.

Enigma 20F reg/reg 750FP.
Pris: $235
Vikt: 573g

Enigma Pro 20F reg/reg 900FP.
Pris: $520
Vikt: 502g

Viktskillnad: 71g
Prisskillnad: $285 =~ 1941SEK

Nästan 2000kr för att inte ens spara ett hekto. Där någonstans går gränsen för mig. Det finns andra leverantörer där prisskillnaderna garanterat ser annorlunda ut - men hur jag än vände och vred på det så tyckte jag inte att skillnaden i pris i förhållande till vikt var rimlig. Och då är jag inte den som är den när det gäller att kasta ut pengar på prylar.

Långt inlägg, hoppas det gav något. =)

Men den där har inge snodd va som man kan fästa liggunderlaget i?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Quilt För Tre säsonger Bo och sova 2
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
såg Quilt Bo och sova 16
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
statemachine Top quilt Bo och sova 6
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
statemachine Bred sovsäck eller quilt Bo och sova 34
downwhere Maxlängd sovsäck quilt 350 Bo och sova 7
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
andy69 Quilt.... Bo och sova 2
grodanbolle Quilt? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
Crimper Quilt Bo och sova 6
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9

Liknande trådar