Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-10, 09:42
Crimper Crimper är inte uppkopplad

Tälttur i Lunndörrsfjällen

Vi planerar för en tälttur på ca fem dagar och ett område som lockar är Lunndörrsfjällen. Har tidigare gått från Tossåsen samt från Vallbo till Lunndörrsstugan men nu åker tältet med och jag skulle gärna hålla mig kvar i Lunndörrsfjällen, alternativt ta sig lite österut mot Anarisfjällen.

En första tanke är att utgå från Tossåsen för att ha hyggligt nära upp till högre mark men finns alternativ till detta så tas förslag gärna emot

Någon med tälterfarenhet av området kring Lunndörren och övriga dörrar i området? Fina tältplatser? Besvärligt vatten? Branta stup och framkomliga passager?
Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 10:17
username2 username2 är inte uppkopplad

Tossåsen, Lill lunndörren, Storådörren, Trånndalen, Lunndörrstugan, Tossåsen tycker jag är en mycket fin tur och lagom för fem dagar.

Jag har gått den två gånger sent på hösten och då inte haft något problem med högt vatten. Lill lunndörren är ganska brant sista metrarna när man kommer söderifrån och har för mig att jag fick använda händerna någon gång. Inga problem om okej väder dock. I höstas gick jag på kammen ovanför, mellan Lill lunndörren och Lunndörrspasset. Det var mycket häftigt. Planerar att komma tillbaka och gå kammarna mellan alla dalarna.
Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 10:22
LRC LRC är inte uppkopplad

Jag gjorde en "dörrtur" i fjol, vilket såg ut så här. Generellt är det lättgånget och lättcampat, utan egentliga vad.
Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 20:29

Citat:
Ursprungligen postat av username2 Visa inlägg
Tossåsen, Lill lunndörren, Storådörren, Trånndalen, Lunndörrstugan, Tossåsen tycker jag är en mycket fin tur och lagom för fem dagar.

Jag har gått den två gånger sent på hösten och då inte haft något problem med högt vatten. Lill lunndörren är ganska brant sista metrarna när man kommer söderifrån och har för mig att jag fick använda händerna någon gång. Inga problem om okej väder dock. I höstas gick jag på kammen ovanför, mellan Lill lunndörren och Lunndörrspasset. Det var mycket häftigt. Planerar att komma tillbaka och gå kammarna mellan alla dalarna.
Den rundan ser riktigt fin ut! Ungefär hur lång skulle du säga att den är från start till mål? Har kikat på karta och det ska väl inte vara några problem att hitta fina platser för tältet däruppe.
Svara med citat
Gammal 2018-06-10, 20:30
andreaze andreaze är inte uppkopplad

Ett alternativ är att utgå från nordsätern. Därifrån går det en stig upp till kalfjället strax söder om storådörren. Dock är de sista 2 km av vägen lite dålig men går att köra om du inte har en allt för låg bil
Svara med citat
Gammal 2018-06-11, 07:51

Citat:
Ursprungligen postat av LRC Visa inlägg
Jag gjorde en "dörrtur" i fjol, vilket såg ut så här. Generellt är det lättgånget och lättcampat, utan egentliga vad.
Ser också mycket fint ut!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.

Logga in