Tälttur i Lunndörrsfjällen

Vi planerar för en tälttur på ca fem dagar och ett område som lockar är Lunndörrsfjällen. Har tidigare gått från Tossåsen samt från Vallbo till Lunndörrsstugan men nu åker tältet med och jag skulle gärna hålla mig kvar i Lunndörrsfjällen, alternativt ta sig lite österut mot Anarisfjällen.

En första tanke är att utgå från Tossåsen för att ha hyggligt nära upp till högre mark men finns alternativ till detta så tas förslag gärna emot:)

Någon med tälterfarenhet av området kring Lunndörren och övriga dörrar i området? Fina tältplatser? Besvärligt vatten? Branta stup och framkomliga passager?
 
Tossåsen, Lill lunndörren, Storådörren, Trånndalen, Lunndörrstugan, Tossåsen tycker jag är en mycket fin tur och lagom för fem dagar.

Jag har gått den två gånger sent på hösten och då inte haft något problem med högt vatten. Lill lunndörren är ganska brant sista metrarna när man kommer söderifrån och har för mig att jag fick använda händerna någon gång. Inga problem om okej väder dock. I höstas gick jag på kammen ovanför, mellan Lill lunndörren och Lunndörrspasset. Det var mycket häftigt. Planerar att komma tillbaka och gå kammarna mellan alla dalarna.
 
Tossåsen, Lill lunndörren, Storådörren, Trånndalen, Lunndörrstugan, Tossåsen tycker jag är en mycket fin tur och lagom för fem dagar.

Jag har gått den två gånger sent på hösten och då inte haft något problem med högt vatten. Lill lunndörren är ganska brant sista metrarna när man kommer söderifrån och har för mig att jag fick använda händerna någon gång. Inga problem om okej väder dock. I höstas gick jag på kammen ovanför, mellan Lill lunndörren och Lunndörrspasset. Det var mycket häftigt. Planerar att komma tillbaka och gå kammarna mellan alla dalarna.

Den rundan ser riktigt fin ut! Ungefär hur lång skulle du säga att den är från start till mål? Har kikat på karta och det ska väl inte vara några problem att hitta fina platser för tältet däruppe.
 
Ett alternativ är att utgå från nordsätern. Därifrån går det en stig upp till kalfjället strax söder om storådörren. Dock är de sista 2 km av vägen lite dålig men går att köra om du inte har en allt för låg bil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
jonjoh 3-dagars tälttur Hardangervidda Fjällvandring 0
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
viro Vänster Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
KarolinaI Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
anle Lunndörrsfjällen på tvären? Fjällvandring 3
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1

Liknande trådar