Tips för turer i och omkring Lunndörrsfjället

Hej på er!
Jag ska dra lite rundor i området och vill gärna ha lite tips från någon som varit där.

Vi ska gå i början-mitten av juli, ca 2 veckor.

Vi tänkte börja i Höglekarldalen, gå mot Visjön, Glen, Över-fjällsjön mot Tossåsen och sen upp mot Lunndörren-Vålådalen. En alternativ väg kunde vara att från Höglekarldalen ta en större tur på Oviksfjället, mot Storfjället, Tvärån, runt Gråhögen och sen vända och gå mot Väster-Årådlen, Glen osv. PÅ kartan finns det en liten stig från Glen mot Gråsjön, Finnsjöarna-Lövdalen-Kroktjärnvallen. Är det nån av dessa alternativ som är "bättre" än andra?

En tanke är också att inte direkt gå från Lunndörren till Vålådalen utan först kryssa lite fram och tillbaka genom dörrarna först.

Från Vålådalen är det tänkt vi ska göra kortare turer, kanske bort till Anaris en sväng, förbi Issjön och Grönvallen. Och så lite åt "andra" hållet, Stendalsstugorna osv utan några riktiga "mål" om vad som "måste ses"

Låter det vettigt eller har ni andra förslag? Allt tas tacksamt emot!
chris

Om du är i området ska du försöka att gå genom dörrarna, de är bland det mest spektakulära som finns i de svenska fjällen. Åtminstone tre borde du ta, Lunndörren, Lill-Lunndörren och Storådörren. Det är de mest imponerande.
Genom Storådörren finns det några stigar, och enklast är det att hålla mot den östra sidan av dalen.
Tänk på att det kan blåsa rejält genom dörrarna, och att vädret kan växla ännu snabbare än i resten av fjällen.
Även om en del partier kan vara knöliga, så brukar det inte bli svårt att hitta tältplatser.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
cpic431e867ea7126.jpg

Jag har gått i området i alla fall en gång. Lite bilder från trakterna finns i mitt fotoalbum. Jag kan gärna redogöra för den ganska korta turen om det är intressant men just nu hinner jag inte samt att jag nog behöver en karta för att trigga igång minnet.

/A

Snygg beskrivning! Jag ser fram emot myggen *not!*
Det verkar verkligen så att få har varit där öht...

ala; sa:
Jag har gått i området i alla fall en gång. Lite bilder från trakterna finns i mitt fotoalbum. Jag kan gärna redogöra för den ganska korta turen om det är intressant men just nu hinner jag inte samt att jag nog behöver en karta för att trigga igång minnet.

/A

Fina bilder! Framförallt hunden!
Undrar om det är något speciellt med området som gör att t o m en kelpie blir trött?? Hur kommer en collie att klara sig...?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips