Vadplatser i och runt västra Padjelanta

Jag planerar den här turen nästa sommar:

attachment.php


Jag är lite osäker på var det går att vada och hoppas att någon här på forumet har gått där förut. Vadplatserna som jag är osäker på är markerade med varningstrianglar. Från väst till öst:

  1. Ráhkojåhkå - här finns en vadplats markerad på fjällkartan precis där bäcken smalnar av innan den rinner ut i Virihávrre. Där borde det väl inte vara några problem?
  2. Hurrejåhkå - ingen vadplats på kartan, men enligt flera inlägg på forumet (1, 2, 3) så ska det normalt gå att vada. Bör man ha en reservplan ifall det är högt vatten?
  3. Bäckarna väster om Árajávrre - jag tog med dem för att jag tyckte att det såg ut som att minst en av dem rann från de halvstora sjöarna på andra sidan gränsen, men efter att ha tittat mera noggrannt så ser jag att de rinner upp från några småtjärnar precis innan dem. De bäckarna borde alltså inte vara särskilt stora och att vada dem borde inte vara något problem.
  4. Njoammeljåhkå mellan Njoammeljávrre och Sáluhávrre - jag hittar inga svar alls om vad där, bara frågor. Har någon gått över där? Det är bara 8 meters höjdskillnad på cirka 2,5 km avstånd så det borde inte vara omöjligt att hitta ett lugnt parti.
  5. Slahpejåhkå väster om Slahpejávrre - ska förhoppningsvis inte vara några problem enligt (4, 5); "Vaden över Moalkkomjåhkå och Slahpejåhkå klaras nätt och jämt under kängskaften", "Der Slahpejåhkå lässt sich bei der Renvaktarstuga (also fast noch im See) gut queren, nicht gar zu tief und kaum Strömung".
  6. Rähtjátjåhkå sydväst om Stibokjávrre - ska gå enligt (6).
  7. Sieberjåhkå mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre - det ska ha funnits en bro här så sent som 2011 (7). Vet någon om den finns kvar? Om inte, hur svårt är det att vada vid broplatsen?
  8. Guossjájåhkå - planen är att gå genom Vuossevágge och sedan svänga mot Nordkalottleden och korsa Guossjájåhkå ungefär mittemot rengärdet på fjällkartan. Det borde väl gå, eller? I värsta fall kan man ju gå uppströms och runda Guossjájávrre men det blir nästan en mil extra.

Några tips eller synpunkter?
 

Bilagor

  • rago-padjelanta.png
    rago-padjelanta.png
    103.5 KB · Visningar: 2,628
1 och 3, inga problem.

Hejsan,

Jag har gått rört mig en del i området och i alla fall passerat två av vaden.

Ráhkojåhkå har jag passerat. Om man kommer från Rago den klassiska "höga vägen" via Litlverivasshamran, som det ser ut som du tänkt gå, gör man bäst att hålla höjd och passera strax norr om Furusteinsfjellet. Så när vi gick den vägen passerade vi Rahkojåhkå ett tillflöde i taget så att säga (jokken från Ragujiekna + Gierigåhpe-bäckarna) och samtliga vaden var väldigt enkla.

Har även passerat Ráhkojåhkå nere vid Alasluokta, men det kan ha varit över en snöbrygga. Vi passerade i alla fall en större bäck på snöbrygga på den turen.....

Hurrejåhkå vill även jag minnas som ett inte allt för svårt vad.

Är för övrigt en mycket fint tur du planerat! Kan dock vara bra att veta att Rago är ganska tungvandrat (fick veta av en snubbe som bor där uppe att lokalbefolkningen har ett uttryck "Rago-milen") samt att det kan vara lite knivigt att orientera mellan Flatkjölen och Furusteinsfjället, speciellt om det är molnigt. Inte så man går vilse, men det är lätt att välja fel väg.

/ Stefan
 
1 och 3

Hej,

har gått där för några år sedan. 1 bör inte vara problematisk under normala förhållanden och vid 3 finns bra vadställen strax innan utloppet i Vastenjaure. Se bild. Det var nog låg vattenföring men bör vara vadbart även vid högre vattenföring.

Fin tur! Skulle jag gärna själv gå.
 

Bilagor

  • DSC00371.jpg
    DSC00371.jpg
    57.6 KB · Visningar: 1,153
OK, då borde det alltså inte vara några problem att följa ungefär den vägen jag har planerat åtminstone från Rago och förbi Vásstenjávrre. Bra!

Det stämmer att jag hade tänkt gå längs Litlverivasshamran, mellan glaciärerna och branten. På norska N50-kartan finns det en stig utritad hela vägen från Lappelva och fram till svenska gränsen, som övergår i en 'svårorienterad stig' på svenska fjällkartan. Undvall, du menar alltså att det är enklast att vika av från den stigen (som går rakt ner till Virihávrre) ungefär vid gränsen och istället gå längs den norra sidan av dalgången, så att man kommer en bit norr om Ráhkojåhkås lilla delta istället för rakt på det?
 
7 och 8

Jag har bara spanat med kikare mot vadet 7 mellan Gálbejávvre och Stibokjávvre. Det ser ut som att det är tätt mellan platta stenar som man kan gå över.
Vad 8: Eftersom du kommer genom Voussevágge och ska ner till Vájsáluokta finns det ingen anledning att vada Guossjájåhkå. Du håller väster om Sjváltjájåhkå så kommer du fram till en fin stig ner mot Vájsáluokta.

/Tore
 
Har inte gått i dessa trakter ännu så jag kan inte svara på dina frågor. Men eftersom att du har ritat en väldigt detaljerad rutt med preciserade nattläger samt lunch- och fikapauser måste jag fråga vad du har för tidplan, hur strikt tror du att du tänker följa dagsetappsplanen och har du någon reservdag inplanerad? Första etappen ser ut att kunna bli ganska tuff...

Annars tror jag att du har bra koll på läget. Följ gärna Hurrejåhkå uppströms till ett fint vattenfall precis nedanför riksgränsen. Go' tur!
 
Har inte gått i dessa trakter ännu så jag kan inte svara på dina frågor. Men eftersom att du har ritat en väldigt detaljerad rutt med preciserade nattläger samt lunch- och fikapauser måste jag fråga vad du har för tidplan, hur strikt tror du att du tänker följa dagsetappsplanen och har du någon reservdag inplanerad? Första etappen ser ut att kunna bli ganska tuff...

Annars tror jag att du har bra koll på läget. Följ gärna Hurrejåhkå uppströms till ett fint vattenfall precis nedanför riksgränsen. Go' tur!
Jag brukar räkna med 7 timmars vandring per dag och en medelhastighet på 3,5 km/h på stig och 2 km/h utan stig. Det finns en stig på kartan hela vägen från bilvägen vid Tørrfjorden till Virihávrre så jag räknade med 3,5 * 7 = 24,5 km första dagen, men om det stämmer att det är jobbig terräng i Rago så kommer jag förmodligen inte så långt.

Jag följer sällan planeringen särskilt noga, jag sätter mest in rastplatser för att se att det finns rimliga alternativ. Det vore ju inte så kul att vara mitt i en tvåmilssträcka utan vatten när man är sugen på lunch (inte särskilt sannolikt i de skandinaviska fjällen, men ändå). Jag har inte bestämt hur länge jag ska vara borta än men jag lägger förmodligen till en eller två extranätter förutom de sju planerade tältplatserna.
 
Vad 8: Eftersom du kommer genom Voussevágge och ska ner till Vájsáluokta finns det ingen anledning att vada Guossjájåhkå. Du håller väster om Sjváltjájåhkå så kommer du fram till en fin stig ner mot Vájsáluokta.
Det låter bra. Det finns ingen stig på kartan och jag tänkte att det skulle vara mindre jobbigt att gå omvägen via Nordkalottleden än att gå genom en brant skog, men om det finns en stig väster om bäcken så är ju det enklast.
 
Jag brukar räkna med 7 timmars vandring per dag och en medelhastighet på 3,5 km/h på stig och 2 km/h utan stig. Det finns en stig på kartan hela vägen från bilvägen vid Tørrfjorden till Virihávrre så jag räknade med 3,5 * 7 = 24,5 km första dagen, men om det stämmer att det är jobbig terräng i Rago så kommer jag förmodligen inte så långt.

Jag följer sällan planeringen särskilt noga, jag sätter mest in rastplatser för att se att det finns rimliga alternativ. Det vore ju inte så kul att vara mitt i en tvåmilssträcka utan vatten när man är sugen på lunch (inte särskilt sannolikt i de skandinaviska fjällen, men ändå). Jag har inte bestämt hur länge jag ska vara borta än men jag lägger förmodligen till en eller två extranätter förutom de sju planerade tältplatserna.
Ok det låter bra. Om vi bortser från Ragos ökända terrängförhållanden så tycker jag ändå att en parameter fattas i din uträkning och det är en korrigeringsparameter för höjdmetrar. Tänk på att du börjar på i princip havsnivå.
 
Jag kan bara berätta för vadplatsar 3-7 några av mina informationer finns redan här
5); "Der Slahpejåhkå lässt sich bei der Renvaktarstuga (also fast noch im See) gut queren, nicht gar zu tief und kaum Strömung".
[*]Sieberjåhkå mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre - det ska ha funnits en bro här så sent som 2011 (7).
Denna informationer har jag skrivit eller postat. :)

Jag gick inte över vadställa 4 men jag tror att den är ingen större problem. Själv vadade jag närmast Riksröset 245 (Nästan ingen vatten) och sen Miehtjerjåhkå närmast Njoammeljavrre - den var ganska strid, men inte för djupt - ingen större problem.

Rähtjatjåhkå var helt oproblematiskt när jag var där.

Bron på Stibokjavrre finns enligt http://laponia.nu/upplev/broar/ kvar men även om den inte längre finns är det möjligt att vada på broställan.

Henning
 
Kanske det, kanske inte :)

OK, då borde det alltså inte vara några problem att följa ungefär den vägen jag har planerat åtminstone från Rago och förbi Vásstenjávrre. Bra!

Det stämmer att jag hade tänkt gå längs Litlverivasshamran, mellan glaciärerna och branten. På norska N50-kartan finns det en stig utritad hela vägen från Lappelva och fram till svenska gränsen, som övergår i en 'svårorienterad stig' på svenska fjällkartan. Undvall, du menar alltså att det är enklast att vika av från den stigen (som går rakt ner till Virihávrre) ungefär vid gränsen och istället gå längs den norra sidan av dalgången, så att man kommer en bit norr om Ráhkojåhkås lilla delta istället för rakt på det?

Hejsan,

Jag har startat/avslutat de två turer jag gjort genom Rago (varav en på vintern) strax norr om Nordfjord och har därför dålig koll på hur det ser ut från Lappelva. Har bägge gångerna gått/skidat via Litlverivatnet och det fantastiskt vackra vattenfallet där för att sen ansluta på stigen uppe på Svenskhammren.

Stigen är mycket riktigt ganska tydlig på den norska sidan. Men då vi gick där förra sommaren en bit in i Juli var det i princip snötäckt mellan Flatkjölen och Furusteinsfjellet, så där var det inte möjligt att följa någon stig. Lär ju ha varit ännu mer snö denna sommar!

Däremot var det snöfritt i Padjelanta och vi gick över bäcken som rinner från Ragujiekna precis ovanför den lilla våtmarken på 750 möh nivån och tog oss sen upp på Furusteinsfjellet (kom alltså norr ifrån). Och trots att vi gjorde vårat bästa att upptäcka stigen på den svenska sidan såg vi den aldrig och då måste vi ju ha gått rakt över den. Inte mycket att följa med andra ord.

Vilken som är den "bästa" vägen låter jag vara osagt. Vi gick genom Rago på vår tur och kom in i Sverige via den otydliga stigen (som vi heller aldrig såg röken av...) som startar vid sjön 718 möh strax norr om Rahkotjåhkkå. Då vi hade lite dåligt med tid bestämde vi oss för att hoppa över att gå ända ner till Alasloukta utan svängde i princip rakt söder ut vid Rahkojavrre. Var en väldigt fin och givande vandring genom ett område där väldigt få rör sig. De flesta går ju trots allt nere vid de stora sjöarna genom västra Padjelanta....och då är det inte många som rör sig i det området över huvud taget!

Så visst är det ett både ganska enkelt och mycket trevligt alternativ att sikta på Rahkojavrre så fort som man kommer in i Sverige (avstickaren in mot sjön 718 möh är även den mycket givande.....klart spännande landskap i centrala delarna av Rago :).

Fast å andra sidan är ju turen ner till Alasloukta fin den med!!

/ Stefan
 
OK, då är det bara Njoammeljåhkå som jag inte vet så mycket om. Det ser ut att vara ett ganska stort vattendrag på det här fotot, men det är kanske inte omöjligt att komma över. I värsta fall får jag runda Njoammeljávrre istället (en halvmil extra).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
fuchs Vandra runt Magerøya Fjällvandring 0
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3

Liknande trådar