Kommentar till eventuell Sarekrutt?

Hej!

Jag kommer eventuellt vandra i Sarek till sommaren. Vill då försöka gå en väg som innehåller så lite som möjligt av hur jag gått tidigare. Kommer att ha 7 dagar. Är van att gå runt 1,5mil per dag, ibland mer ibland mindre beroende på antal höjdmeter och terräng.

Jag har tänkt mig från Aktse genom eller över rapadalen (vilket går snabbast?) sen vada Rahpaädno, in i Sarvesvagge och vada Sarvesjåhkå, upp i Lullihavagge och via Gådokjåhkåbron till Kvikkjokk. Jag är intresserad av att försöka göra turen snabbaste vägen så att det eventuellt skulle finnas möjlighet till en topptur på vägen.

Hur lång tid ska man räkna från Aktse till Tielmavadet (eller dyl)? Och hur lång tid från Tielmavadet (eller dyl) till början av Lullihavagge? Är inte så van vid snårig terräng och har heller inte gjort dessa vad tidigare...

Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att gå via Skarja och ut via Guohpervagge, men det är jag inte lika sugen på :)

Ytterligare ett bra alternativ skull vara att gå från Aktse till Gådokjåhkåbron via Gådokvagge, men jag antar att det i princip är uteslutet om man vill röra sig någorlunda snabbt?

Tacksam för kommentarer om ni har erfarenhet från dessa sträckor :)
 
Om du kan få båtskjuts till Sarekgränsen är det klart snabbast. Då tar du dig till Tielmavadet på 2 hela vandringsdagar (kanske rentav kortare) om du hittar en bra väg genom skogen efter Skårkistugan (dvs inte för nära floden). Om det inte går att få båtskjuts får man ju gå över Skierffe, vilket tar ½ - 1 dag extra. Vägen över Skierffe och nedför slänten till båtplatsen beskrev jag i ett blogginlägg i juli 2010. Men man kan ju gå via renvaktarstugan också.

När det gäller Tielmavadet antar jag att du har full koll på var det är och att det inte alltid går att ta sig över.

Från Tielmavadet och till Noajdevallda handlar det om mindre än 1 dag, men det förutsätter att Sarvesjokken är vadbar, tex vid utflödet av Gasskasjågåsj. Det kan man väl räkna med, men är det högt får man kanske vänta till tidigt på morgonen (och då kan man ju ha gått fram ända till mitt emot Noajdevallda redan på kvällen). Terrängen från Tielmavadet fram dit är tät och det går inte särskilt fort.

Ett alternativ till Lullihavagge kan vara Gasskasvagge, men vissa tycker den är brant och obehaglig att gå. Och så kan man inte tälta någonstans inne i den.

Om det är låga vattennivåer bör Sarvesjokken gå att vada nära utflödet i Rahpaädno, men detta är något jag själv inte har prövat. Vägen på Bielloriehppes nordöstsida (jag antar att det var den du syftade på) är ingen dum väg som inte behöver ta särskilt lång tid. Bättre än sitt rykte, men kanske inte om man prövar sig fram första gången då det finns risk att man inte finner bästa väg. Då är Lullihavagge eller Gasskasvagge enklare val.

Detta skrivet i all hast, andra kompletterar säkert. Det kan säkert bli ett fint äventyr, och man får livligt hoppas på att Tielmavadet visar sig på rätt humör!

/Hans
 
Jag håller med om fowwes tidsuppskattningar.
Oavsett om du går den övre eller nedre vägen så kommer du fram till Rapaselet vid Alep Vássjájågåsj. Vid den sista jokkarmen så går du helt ner till Rapaälven. Det är snårigt på en sträcka av knappt 50 meter, sedan går du över ett utlopp från en myr och befinner dig på en stig av hårt packad sand. Fram till Svirjajokken genombryts vägen av några relativt djupa stillaflytande utflöden - behåll kortbyxor och vadarskor på. Efterföljande utflöden kan man kliva över. Mot slutet av selet blir dock stigen väldigt smal på grund av älvens erosion så några ställen måste man söka sig upp i riset. Strax före Skårkistugan lämnar man den omedelbara kontakten med älven.
Jag har bara gått över Sarvesjokken strax ovanför sammanflödet med Rapaälven. Det är massor med år sedan men jag minns att vattentrycket var kraftigare i Sarvesjokken än i Rapaälven.
 
Tack så mycket för era kommentarer! Då känner jag mig tryggare i att det är en rimlig plan, känner som sagt inte till rapadalen alls sen tidigare. Skulle det inte gå att vada kan man ju alltid gå norrut istället :)

Kommer säkert återkomma med fler funderingar längre fram om turen blir aktuell. Flera bra alternativ där.

Tackat för info,
 
Hur är det med stigen som är utritad på kartan i rapadalen; mellan sarekgränsen och alep vassjajågåsj? Är det en stig som är enkel att följa?
 
Hur är det med stigen som är utritad på kartan i rapadalen; mellan sarekgränsen och alep vassjajågåsj? Är det en stig som är enkel att följa?

Ja, jag upplevde den som tydlig. På några få ställen, ett kärr och en jokkövergång, kunde den tappas bort men gick ganska lätt att finna igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 16
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1

Liknande trådar