Skillnad på dunjackor?

Skulle även rekommendera denna: http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets/mens/incredilite-endurance?gid=10&vid=1

Har haft den i snart fyra år och är supernöjd. Den är lite för kall som ensam vinterjacka, men med skaljacka på går det fint. Tänkte kliva på dess uppgradering (Neolite Endurance) som regelrätt vinterjacka nu.

Jag har precis investerat i Neolite Endurance. Efter kommande vinter kan jag göra en utvärdering av hur varm den är.
 
Jag har precis investerat i Neolite Endurance. Efter kommande vinter kan jag göra en utvärdering av hur varm den är.

Hur fungerande leveransen av jackan, och eventuellt kontakt med kundtjänsten? Inför att jag skulle beställa jackan skrev kundtjänst till mig att jackan brukar levereras inom en vecka. Efter att jag beställt och betalat jackan dröjde det några dagar innan jag fick ett mail från fraktbolaget att de mottagit ordern om att skicka den, och senare samma dag fick jag ett mail från dem att avsändaren (Cumulus) hade avbokat (cancelled) avsändningen av jackan.

Jag mailade Cumulus och frågade om detta men har inte fått svar än. Jag tycker att det är dåligt, de kanske "bara" är långsamma men jag förväntade mig mer.
 
har testat massor av dunjackor, och två är mycket bättre än de andra enligt mig (utan att blanda in priset).

* Mountain Hardwear Ghost Whisperer
* Arcteryx Cerium LT
Skulle jag köpa en ny igen skulle det bli en MH Ghost Whisperer.

Jag har letat efter MH Ghost Whisperer, men inte hittat den i någon butik. Visst, man kan beställa på nätet, men jag vill gärna prova storlek och passform innan jag köper något så dyrt. Har du något tips?
 
Hur fungerande leveransen av jackan, och eventuellt kontakt med kundtjänsten? Inför att jag skulle beställa jackan skrev kundtjänst till mig att jackan brukar levereras inom en vecka. Efter att jag beställt och betalat jackan dröjde det några dagar innan jag fick ett mail från fraktbolaget att de mottagit ordern om att skicka den, och senare samma dag fick jag ett mail från dem att avsändaren (Cumulus) hade avbokat (cancelled) avsändningen av jackan.

Jag mailade Cumulus och frågade om detta men har inte fått svar än. Jag tycker att det är dåligt, de kanske "bara" är långsamma men jag förväntade mig mer.

Det där lät inte kul. För mig fungerade det klockrent. Jackan levererades inom dagar. Jag bytte sedan till en storlek större. Jag är mycket nöjd med kundservicen och jag drar mig inte för att handla från dem igen.
 
Det där lät inte kul. För mig fungerade det klockrent. Jackan levererades inom dagar. Jag bytte sedan till en storlek större. Jag är mycket nöjd med kundservicen och jag drar mig inte för att handla från dem igen.

Det löste sig fint med jackan från Cumulus. De återkom senare samma dag och sa att jackan de först aviserat för sändning visat sig trasig så de fick skicka en annan, vilket de gjorde med express. Hade den nästa dag. Har nu haft den några dagar och är hittills mycket nöjd!
 
Dunjackor

Jag har många olika jackor för olika behov. När jag åker skidor och drar pulka så har jag en Fjällräven expedition down lite ner packad i pulkan som förstärckningsplagg. Den fungerar bra ner mot -30C och kallare. Det som är tråkigt med den är att i armvecken finns lite dun. Sänt tillbaka till Fjällräven och den kom tillbaka utan åtgärd. Det gör att jag inte är så benägen att köpa deras produkter mer.

När jag åker skoter har jag en Peak Performance Parka som är helt otrolig. . Dun och Gore tex gör att det är överlevnads plagg. Nackdel huvan är lite för slapp och far av huvudet i vissa lägen. Canada Goose expedition är nästan lika varm och har en bättre huva. Måste jag välja så tar jag Peak.

Mellan tunna dunjackor har jag 2 st av. En Peak som är otroligt bra. Bra kvalitet. Efter flera säsonger är den som ny trorts skoter skog och div äventyr.

I år har jag köpt en jacka som känns som en riktig höjdare. Mountain equpment Light line navy, skön som bara den. Denna jacka har jag förväntningar på liksom ett par nya byxor. Canada Goose tundra pants.
 
Det där lät inte kul. För mig fungerade det klockrent. Jackan levererades inom dagar. Jag bytte sedan till en storlek större. Jag är mycket nöjd med kundservicen och jag drar mig inte för att handla från dem igen.

Hur fungerade/kostade returen till cumulus? Är själv intresserad av en dunjacka från dem men är väldigt kunnig med storlek och passform så det känns jobbigt att inte kunna prova i butik innan köp.


Mvh Erik
 
Haglöfs är en syntetjacka

Haglöfs Essens Mimic Jacket (Testvinnare) är en väldigt skön jacka som sitter bra och med mycket bra rörelseförmåga, men att påpeka är att det INTE är en dunjacka. Är en syntet jacka som innehåller QuadFusion™ Mimic, som är ett syntetmaterial.
 
Som Melker skriver är Essens Mimic syntet (hörs nästan på namnet) men det finns en dunversion som jag varmt(!) kan rekommendera. Klarar fukt bra och läcker inte dun något att tala om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Staffan Andersson Är det någon skillnad? Kläder 25
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
skillnad? Kläder 1
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar