Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor

Jag funderar att skaffa en bättre kastrull enbart för att smälta snö med. Jag har nu en slät 2L men tilltalas av kastruller med värmeväxlare då de sägs göra jobbet med mindre bränsle och snabbare. Använder ett Primus Omnilite Ti som oftast körs på bensin.

Spanar därför på Primus Primetech 1,8L och 3L. Även MSR Reactor Pot 2,5L.

- Hur ska man tänka kring storlek på kastrullen för optimal snösmältning? Jag vill gärna ha en så lätt kastrull som möjligt men samtidigt vill jag inte vara "dumsnål" med vikten så att det kompromissar funktionen.

- Vad är era erfarenheter av ovanstående kastruller, hållbarhet och när det gäller snösmältning, gärna i jämförelse med slät aluminiumkastrull?

- Förslag på annan, ännu bättre lämpad, kastrull för snösmältning?

- Kastrullen från MSR är tillverkad speciellt för deras reactor stove. Har någon av er erfarenhet eller annan input kring den eventuella möjligheten att ändå använda den tillsammans med bensinkök från Primus och hur det kan tänkas fungera?

- Kokar ni upp allt vatten eller har någon av er ett system där en viss del enbart smälts och värms? Hur jobbar ni i så fall med sånt? Varierar ni i så fall det med utetemperaturen ( exempelvis mer kokande ju kallare väder) eller alltid samma rutin? Personligen kokar jag vatten och fyller två termosar men kanske är det onödigt att koka till båda? Fyller också varmt vatten i två 0,5L flaskor.

- Slutligen, hur smälter man egentligen snö effektivast? Det stod jag och funderade på under turen här om veckan. Jag har i efterhand läst i andra trådar om att man bör blöta ner snön med vatten om man har möjlighet, men hur blött är bäst, med hänsyn till total tid och bränsleåtgång? Även att man inte ska smälta is eller hårda snöklumpar osv. Under uppvärmningen, när i temperaturspannet är det bäst att mata kastrullen med mer snö? Till syvende om sist behöver ju X antal liter per dag kokas/värmas och det får ju gärna gå så bränsleeffektivt och fort som möjligt. Känns som att många säkerligen redan har klurat på och experimenterat med detta.

Ser fram emot att höra alla era tips, tankar och erfarenheter när det gäller effektiv snösmältning. Tack på förhand!
 
Luften i snön isolerar och vattnet leder värmen bra därför går det fortare att smälta med ngn cm vatten i botten.

Finns nån norsk snösmältarkastrull för expeditionsbruk. Den har diskuterats här tidigare och har mantling med kanaler för bränngaser på sidorna vilket både spar bränsle och kortar tiden för smältning.

Thure
 
Man ska förstås försöka få tag på is och tunga snöklumpar istället för torr fluffig snö. Den senare innehåller en massa luft, vilket gör att det tar tid att smälta och stoppa i mer snö i kastrullen. Allra bäst är en kastrull med fruset vatten.
 
Luften i snön isolerar och vattnet leder värmen bra därför går det fortare att smälta med ngn cm vatten i botten.

Finns nån norsk snösmältarkastrull för expeditionsbruk. Den har diskuterats här tidigare och har mantling med kanaler för bränngaser på sidorna vilket både spar bränsle och kortar tiden för smältning.

Thure

Härligt att få det lite kvantifierat. Hur spelar temperaturen på vattnet roll för detta? Funderar om man lämpligen lämnar kvar lite av det kokande vattnet när man lastar i mer snö eller om man hellre ska hälla av lite kallt vatten när snön smält, via en tom thermos, för att ha och grunda med i nästa uppkok. Vad tror du/ni?

Okej, det har jag missat. Tack för tipset! Ska se om jag hittar något om den.
 
Man ska förstås försöka få tag på is och tunga snöklumpar istället för torr fluffig snö. Den senare innehåller en massa luft, vilket gör att det tar tid att smälta och stoppa i mer snö i kastrullen. Allra bäst är en kastrull med fruset vatten.

Intressant. Känns kontraintuitivt men torr fluffig snö verkar ju vara det allra sämsta.
 
... Finns nån norsk snösmältarkastrull för expeditionsbruk. Den har diskuterats här tidigare och har mantling med kanaler för bränngaser på sidorna vilket både spar bränsle och kortar tiden för smältning.
Den kallas visst för "Nansenkjele" - och är otroligt effektiv - och där har verkligen verkningsgradsutnyttjandet maximerats. Rätt så komplext uppbyggd och därför långtifrån lättpackarfavoriten, men t.ex. för en transGrönlandexpedition med pulkor: definitivt värd vikten i bränslebesparing. Tror inte den tillverkas kommersiellt, man får nog bygga den själv nuförtiden...
 
Att ordna en dragfri snönsich till köket är inte svårt, jag brukar Trangias 2,5 liters lägerkittel till snösmältningen. En skvätt vatten i botten på kastrullen snabbar upp snösmältningen. Gräv bort ytsnön innan du tar upp block till snösmältningen.

go tur
 
Finns nån norsk snösmältarkastrull för expeditionsbruk. Den har diskuterats här tidigare och har mantling med kanaler för bränngaser på sidorna vilket både spar bränsle och kortar tiden för smältning.
Thure

Den kallas visst för "Nansenkjele" - och är otroligt effektiv - och där har verkligen verkningsgradsutnyttjandet maximerats.

Det är väl den i PDF:en som jag länkade till längre upp ? :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    69.8 KB · Visningar: 1,696
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12

Liknande trådar