Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag önskar information av er som verkligen vet och kan området längs Kungsleden om hur och vart man kan ta gå runt/vada över alla vattendrag längs Kungsleden. Jag ska gå från norr till söder.

Vad vet jag hittills? Stugvärdarna har hjälpt en hel del, men såklart är även deras kunskap om området begränsat. Och mitt mål är såklart att slösa så lite tid och energi som möjligt, så juh mer exakt jag vet vart desto bättre.
Med det sagt så kan jag ingenting mer än google foto(så då förstår ni varför vissa förslag verkar korkade för er som kan området :p) så har dragit några förslag på vart det ev. skulle kunna gå att passera, och går det inte så finns alltid alternativ längre upp eller ned längst vatten. Så era svar får gärna vara endera typ:
"Från Aktse så går det vissa år att gå den oranga sträckan, om inte måste du fortsätta och gå den gula tills du hittar en passage"
eller
"Från Aktse är lila bäst eftersom det är korstat och du kommer garanterat kunna gå över efter ca, 5km vandring längst stranden"
Se bifogat! (De vattendrag som inte finns med bland bilderna har jag tagit för givet att jag enkelt kan ta mig runt... även om det såklart kan bli långt)

När?
Slutet på juli

Vem är jag? Jag är en man utan packning som är väldigt vältränad(Nej, menar inte att skryta, eller att tro jag står emot naturen kraft utan vill bara ge er mer kött på benen att göra en så bra gissning som möjligt om vad som är möjligt, en som jag kommer klara av mer än ex. en 80 åring som aldrig rört sig)

Material/packning?Jag har mat på mig samt det lättaste material som går att få tag på(min alkoholbrännare, vindskydd och ställ till kastrullen vägen ex. 19gram) så jag kan röra mig snabbt och sova vart som helst om omvägen runt vattendraget blir långt.

Jag ber er: Det är redan mycket info så ni är snälla om ni svara på faktiska frågan, om ni tänker svara, och håller er till den, och inte kommer med tips på annat som jag redan är mer än medveten om(Har planerat detta under lång tid och har sunt förnuft) som ex. "Det är kallt i vattnet", "Det är långt", "Det kan vara farligt", "Det finns buss", "Det kommer bli jobbigt", etc.
Men tack för att ni oroar er :D
 

Bilagor

  • Gå över vid Aktse.png
    Gå över vid Aktse.png
    2.9 MB · Visningar: 279
  • Gå över vid Kvikkjokk.png
    Gå över vid Kvikkjokk.png
    2.9 MB · Visningar: 322
  • Gå över vid Sitojaure.png
    Gå över vid Sitojaure.png
    2.5 MB · Visningar: 371
  • Gå över vid Teusajaure.png
    Gå över vid Teusajaure.png
    2.6 MB · Visningar: 293
Snäll kille från Saltoluktastationen svarde nu:
"Aktse är det gul eller lila linje som gäller. Det ska finnas ett ställe högre upp i rapadeltat där flera har vadat, jag vet inte exakt var, men sök på t ex Utsidan.se eller Sarekgruppen på Facebook så hittar du."

Är det någon som hittat detta och vadat där han pratar om som kan vara snäll och dela med sig av den infon?
 
Hej!

Varför inte använda de båtar som alla andra kungsledenvandrare använder? Annars blir det till att simma.

mvh Filip
 
  • Gilla
Reactions: hsp
HeHe, dessa val innebär i princip simning mer el mindre långt i kallt och strömmande vatten. Funkar såklart om man är förberedd för detta, har packat vattentätt, och har ombyte el liknande. Lite som SwimRun.
 
Jag förstår inte varför ni(Hasse och Filip) svarar när ni inte ens läser och försöker förstå vad det är jag ber om.
Jag frågar om information ENDAST av de som faktiskt kan området. ALLTING annat är totalt orelevant, och jag specifikt tom skriver det tom, tydligt. Era svar är exakt vad jag önskade att ni inte gjorde för det fyller bara tråden med en massa drabbel som inte är i närheten av det jag ber om.

Läs det jag skrev ex. Filip, och försök förstå, verkligen ta dig tiden, vad det är jag är ute efter, en ledtråd, det står glasklart i texten. Och sedan kollar du på vad du skrev. Tycker du ärligt talat att svarat på hela den texten var att jag där innerst inne var ute efter att någon random skulle inte bara inte ge någon relevant info över huvudtaget, utan också ställa frågan om varför jag inte tar båten? (Mind blowing stuff. Mina exakt ord var ex. "snälla, ge inte svar/skriv inte ex,..."Det finns buss"",... och du svara "varför inte ta båten?")

Jag tar det igen för er andra, jag ska:
1. gå runt/vada över OAVSETT HUR LÅNGT, det jag skrev!
2. INTE ta bussar, båtar eller andra sätt, som sagt GÅ! det jag skrev!
3. Jag skrev att ni INTE ska komma med andra förlasg, frågor, era egna värderingar, tips etc. eftersom jag är inte intresserad, Jag är däremot intresserad av att lösa det jag faktiskt behöver hjälp med.
4. ENDAST info av någon som KAN området, alltså varit där eller faktiskt vet. Ni vet sådana som kan ge svar som jag gav exempel på och inte ex. "simning i strömmande vatten", av någon som inte kan området.
Vet du Hassse till 100% om det går att ta sig över längre uppströmt vid låt säga Aktse? Har du liksom gått både uppströms, och nedströms, km eller t.o.m flera mil åt båda hållen vid alla 7 båtfärderna? Nej, det gör du inte, så varför uttalar du dig då om att jag ska simma när du inte vet helt säkert? Och varför känner du att du måste säga något då trots att du inte vet, och jag tom ber er som inte vet att skriva?(Och btw "valen" som du pratar om, som jag OCKSÅ förklarade, är bara exempel. De som kan området kan juh ge andra exempel och kan då utgå från och använda bilderna som referensspunkter i sin förklaring(även om fattiga)).

Nästan var enda tråd så ser man samma sak, fylld till 80% av orelevant drabbel kommentarer och svar(från då alla dessa människor på nätet som bara måste dela med sig av, vad de själva anser såklart, deras otroliga humor, vishet, impulsivitet, värderingar, motfrågor, orelevant fakta etc.) Jag försöker undvika det för jag tror sådan här info kommer vara till hjälp för andra som vill göra samma sak(eller bara enstaka passager) för den här infon finns inte någon annans stans(om nu någon sitter inne på den och vill dela med sig!)
 
Du behöver tänka igen, flera gånger, och läsa #3 & #4. De vägar du ritat är inga vad, utan simturer. Kan ju såklart funka om du är förberedd på det. Have fun !! :cool:;)
 
Utan att verka förmanande, men det ligger tyvärr en hel del sanning i de råd du fått tidigare. Jag har passerat dessa platser mer än en gång och att gå över eller runt dessa vattensystem är inte ett alternativ tyvärr. Antigen passerar du med de båtar som finns, ror själv med länsstyrelsens båtar där de finns utlagda eller bokar båtskjuts. Vill du bara ta dig runt gående behöver du tyvärr välja en annan sträcka av Kungsleden.
 
Tittade inte på kartor som du bifogade..
Räckte med dem kommentarer som jag läste..
Att vada beror inte på någon specifik plats utan regler gäller överallt.
Känns som du är nybörjade och även om du är olympisk mästare avråder att vada om vattnet är över knähöjden.
 
Okej då, jag köper ditt resonemang om vilken typ av svar du ville ha men inte fick. Men de förslag till färdvägar du ritat är inte realistiska. Vi som har svarat dig har gjort det just med bakgrund att vi har varit där och vi vet vad vi pratar om. Men om du nu till varje pris vill undvika båtturer så kommer här en liten vägledning.

Första vattenhindret norrifrån är Teusajaure. Jag har hört om en tysk kille som har tvärat forsen ca en mil nerströms (österut) från stugorna. För att komma till den punkten måste du först antingen gå genom oländig skog, eller gå över eller runt bergsmassivet. Samma villkor på sydsidan. Västerut måste du ta dig ganska långt åt Sitojaurehållet innan det (eventuellt) finns vadplatser. Därefter måste du antingen tvära över Kallaktjåkka, dryga 1800 m högt, eller gå runt. Väljer du detta håll har du väldigt lång väg till Suorva.

Ska du passera Akkajaure utan båt blir det vid Suorvadammen. Denna övergång är en av de populära vägarna in i Sarek, men nämns sällan i Kungsledensammanhang. Helt enkelt för att Kungsleden söderut är en god bit bort.

Nästa vattendrag blir Sitojaure/Sitoälven. Första chansen att passera västerut från Kungsleden räknat är att gå hela vägen tillbaka förbi Slugga och vika söderut ner genom Sarek. Men då kunde du lika gärna gått rakt neråt från Suorva och sparat 4-5 mil. Om du istället går österut från Sitojaurestugorna måste du ändå passera Sitoädno (ädno betyder älv!) nedströms och har flera kilometer av myr och björkskog att ta dig igenom.

Väl framme vid Aktse kan du vända västerut in i Sarek två dagsmarscher för att passera Tielmavadet, görbart vid låg vattenföring. Det ska även finnas ett vad mellan Skårki och Piellorieppe nånstans men oklart var. Och på södra sidan måste du sedan ta dig igenom den ökända ”dark side”. Om du istället från Aktse vänder österut kan du använda en fyrhjulingväg som mynnar vid landsvägen i Tjåmotis.

I Kvikkjokk kan du beundra Gamajokks dundrande forsar. Ska du ta dig över blir det ett par mils vandring uppströms genom björkskogen och sedan ett par mil tillbaka på andra sidan.

Slutsatsen är att du om du vill planera en vandring från norr till söder ska helt och hållet tänka bort Kungsleden. Om du nu till varje pris vill undvika båtar så får du nog ta en vanlig Sarekvandring från Suorva via Pielaslätten, Skarja, Alkavagge och därifrån något av alternativen mot Kvikkjokk/Kungsleden söderut.

God tur! Mvh Filip
 
Senast ändrad:
Hasse du förstår verkligen ingenting, eller försöker förstå, så ger upp på dig.

Smux, okej. Vad du menar när du skriver "Jag har passerat dessa platser mer än en gång"? För det kan såklart betyda väldigt mycket, allt från ex.:
"Med "passerat detta flera gånger" menar jag att jag gått Kungsleden, dock aldrig vikit av mer än ett par hundra meter" till
"Jag har gått runt en halv mil både upp- och nedströms längs vattendragen du pratar(jag har flugfiskat mycket), så jag vet till 100% att det är omöjligt att passera alla 4 ställena du pratar om för vattennivån är flera meter djup överallt"
Om du är det senare exemplet då är du exakt en sådan kunnig som jag är ute efter(och då har jag mitt svar antar jag, vilket vore trisst såklart då jag hoppats de skulle gå)

Dmitrij Jag fattar inte vad du menar med "regler" men chansar på att du menar det som "naturen regler", vilket är konstigt när jag redan har passage på hälften av alla ställe och fick e till svar på ett annat forum igår för en till så klart och tydligt finns det bara som vanligt "regler" för alla som bestämmer sig för vad som går att göra och inte här i världen.
Jag kan inte vada om jag inte har kontakt med botten. Varför? Antar att jag svara på Filips första inlägg nu trots att jag inte ville hålla på så men; Jag ska gå hela Kungsleden, alltså inte simma, åka buss, båt etc så ja, då får jag inte simma helt enkelt :p. Så är det så djupt att jag måste ta ett simtag... ja då går jag ännu längre upströmst/nedströms tills jag kan. Det är just det här folk inte verkar fatta när jag skriver, bilder jag gav är bara exempel, inte de enda ställena att passer, alternativen visar juh att "jag måste gå ännu längre uppströms/nedström", och är det väldigt långt så får det vara så. Men jag är inte intresserad av att höra ex. "ja då får du nog på gå" eller någon annan gubbkommentar(av någon som begränsar sin egen vy för vad som är möjligt). Då hoppas jag som sagt höra av någon som faktiskta har koll på omårdet och än en gång kan säga, kanske tom bifoga en ny google maps och säga "där, 6 km uppströms tausajaure kan du gå över, jag är lapp och går där dagligen" :p. ne men jag hoppas nu du fattar vad jag menar?
Och förstår du, eller någon annan otroligt nog fortfarande inte vad jag säger, så tar jag det en sista gång: Måste jag gå så långt uppströms att jag rundar ett berg 8 mil upp för jag blir tvingad att tom gå runt där vattendraget rinner upp, ja då blir det så :).
Jag förstår genuint inte vilka svenska ord jag ska använda här för att folk ska förstå. Kan ni inte området, och kan ge relevant information, snälla, svara inte!

Filip Inga problem, oerhört svårt att försöka få fram min poäng utan att låta som den argaste människan i världen men jag som sagt vet inte vilka ord jag ska använda för att få folk att förstå så det är väldigt frustrerande :p. Och än en gång bara för att: exemplena jag gav är just det exempel och inte de enda passagerna. som jag skrev ovan med exemplet med han som flugfiskat. De som kan kan alternativen!
Tack. Kung. Nu kommer vi någon vart, nu har vi någonting att jobba med, yay :D. Okej Filip så:
Teusajaure - Okej. Då är jag kluven just nu vilken väg jag tar. Vad tror du om västerut då eftersom du tror det är möjligt(även om långt), samt att en som svarade från fjällstationen skrev så här också:
"I Teusajaure bör det vid lågvatten gå att gå ganska långt västerut och vada över Jokken uppströms. Så gul linje där tror jag är mest rimlig.". ?

Ja som jag skrev så alla ställen/passage som inte är med på någon av mina bifogade bilder har jag redan koll på och vet hur jag vadar över/går över/går runt (tänkte på dammen).

Sitojaure/Sitoälven - Ja den här passagen verkar blir lurig sade även kille från fjällstationen. Så från det du skriver verkar ta mycket tid och energi men så vad tror du om jag går så här istället, se bifogat? Då följer jag vattendraget ovan ifrån och passerar om möjligt där?(på google maps ser det ut som att det kan finnas ett par ställen där det är mycket mycket grunt och möjligt att vada över)

Aktse - okej. Igen jag vet inte hur mycket du verkligen kan området men vad tror du om den här vägen då, kan det vara en möjlig passage, se bifogat?

Kvikkjokk - Okej. Så området kring stugan är du 100% säker på att det är helt omöjligt att ta sig över också? Jag frågar för jag förstår inte då jag tycker det ser inte bara självklart ut att man ska kunna passera någonstans i vid forsens mynning, ge eller ta ett par km, utan tom enkelt. Vad är det som omöjligt att gå över på sådana här ställen, se bifogat foto ska vara forsen kring Kvikkjokk stugan exempelvis?
Skulle du kunna visa på en karta vart du menar att jag ska gå över då("några mil" är lite för ospecifierat för att jag ska veta vart du menar :p)
Vad menar du men "Sarek vandring", är det gröna bandet?
 

Bilagor

  • gena.png
    gena.png
    1.3 MB · Visningar: 242
  • potentiell passage väster om Aktse.png
    potentiell passage väster om Aktse.png
    1.8 MB · Visningar: 233
  • Forsen Kvikkjokk.png
    Forsen Kvikkjokk.png
    1.3 MB · Visningar: 236
Ta med en packraft vettja, dom minsta väger bara något kg. Då kan du paddla över enligt dom olika vägvalen på kartan.
 
Som svar på dina frågor, jag har både gått denna sträcka på Kungleden helt och i olika etapper vid flera tillfällen och korsat dessa vattensystem. Jag har även vikit av och gjort flera längre vandringar utanför led i området, Padjelanta, Sarek, Stora Sjöfallet och ex norra Kundgsleden. Den beskrivning du fick av Filip skriver jag under till 100% på, Jag vet inte vilken information du får från fjällstationerna, men det är inte alls säkert att de som jobbar där har egen erfarenhet av vandring i området.
De vattensystem du försöker komma på tanken att vada eller gå runt är inte möjliga att passera på detta sätt (annat än som Filip beskriver vilket kräver helt annan tid, planering, erfarenhet och utrustning). Vi talar om stora sjöar med överfart på 1-3km, många gånger vindutsatta vilket även kan stoppa båtpassage, och älvar (inte bäckar eller mindre vattendrag) med iskallt vatten (Rapaätno och Sitoätno avvattnar ett mycket stort område av ex Sarek med ett stort antal glaciärer). Att ge sig ut i ett sådant vattendrag gör man tyvärr bara en gång i detta livet.

Gröna bandet som du ref till är egentligen att gå från Grövelsjön till Treriksröset, dvs svenska fjällkedjan på längden. Oftast följer de flesta vandrarna Kungsleden på den sträckan den finns - och nej jag har inte gått gröna bandet även om jag vandrat flera av delsträckorna. En vandring i Sarek är inte gröna bandet.

Jag tror det är bäst att du slutar titta på sattelitbilder från Google eller liknande då du får en falsk bild av verkligheten. Allt ser enkelt ut från tillräckligt stort avstånd;)
Förhoppningsvis ger kartan dig mer och bättre information:

Bilden på "forsen Kvikkjokk" stämmer inte med den vilda och dundrande Kamajokk jag sett i Kvikkjokk, som dessutom på samma ställe förenar sig med Tarraätno.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.