Bortglömda områden i Sarek?

Inför sommarens tur funderar jag på att leta upp en del skrymslen och vrår i Sarek som jag ännu inte besökt (det finns en hel del, men många måste jag avstå ifrån eftersom jag varken är klättrare eller glaciärvandrare). Det vore trevligt med hjälp med idéer, och en sak jag funderar över är att hitta något område som är "bortglömt" av Sarekvandrare - eller i varje fall mycket sällan besökt.

Eftersom jag inte har utrustning för vare sig klättring eller glaciärturer måste det gå att nå med packning (åtminstone dagsturspackning). Men det är ett extra plus om det finns plats för ett tält.

Alltså: var någonstans har ni andra upplevt att det verkar vara tomt på folk? Och gärna: vilka kvalitéer har detta område?

Förväntansfulla hälsningar
/Hans
 
Nasasvagge är inte speciellt välbesökt, jag har inte mött någon annan vandrare där.
Där är vackert med den bananformade Nasasjaure som ligger likt en vallgrav vid foten av Njake.
Bra tältplatser finns vid den södra stranden och den västra änden av Nasasjaure.
 
Lite längre norrut finns Sierggavagge, en c:a 1 mil lång dalgång. Lättvandrad och fina kontraster med Akka, Niak, Kantberget etc. i den östra fonden och Padjelanta i den västra. De flesta går Rouhtesvagge och "missar" denna dalgång.
Calle
 
Vilket sympatiskt projekt!

Jag skulle vilja tipsa om Rapadalens södra sida (delen öster om Kåtokjåhkå). Större delen av sträckan kan man vandra längs med älvstranden. Fridfullt och vackert.

Andra bortglömda delar är de båda Jeknavaggarna, den östra och den västra. Båda är karga och vackra. Den östra medger några fina tältplatser vid sjön i dalens inre. Den västra är en fin inkörsport till Luottolahko.

Men du kanske vara ute efter än mer bortglömda delar än så. Ett område jag inte besökt, men som jag ibland funderar på att ta mig till är Jilavagge, den lilla inspränga dalen i Skårkimassivey. Tore Abrahamsson nämner den som potentiellt färdmål i sin Detta är Sarek.
 
Området norr om Äparmassivet kändes folktomt när jag var där i somras. Grundsten nämner platsen som en av Sareks botaniskt mest intressanta. Ligger ett flygplansvrak nere vid Vuoinesluobbalah som kan vara värt att besöka. En bestigning av norra Äparkammen rekommenderas som numera är en av mina favorittoppar i Sarek. Nedanför kammen kan man komma tätt inpå båda glaciärerna och nedanför Ruopsokjekna vid issjön finns en liten spännande tältplats (se bild).

/Johan
 

Bilagor

  • 4013713937_27415070fa.jpg
    4013713937_27415070fa.jpg
    178.3 KB · Visningar: 3,397
Tack för goda svar så långt! En del av de områden ni föreslår känner jag väl, andra lite grann och vissa inte alls. Ska kommentera mer så småningom!
 
Nasasvagge är inte speciellt välbesökt, jag har inte mött någon annan vandrare där.
Där är vackert med den bananformade Nasasjaure som ligger likt en vallgrav vid foten av Njake.
Bra tältplatser finns vid den södra stranden och den västra änden av Nasasjaure.

Jag håller med om att detta är en härlig plats, och jag vill gärna återvända någon gång. Här har jag nämligen varit, och jag har lite minnen därifrån som jag skrivit om i min blogg:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/en-trotjanare-har-gett-upp_15380.htm

Men när du nu nämner detta område så undrar jag över det undanskymda hörn som ligger strax intill, nämligen väster om Njahke och väster om Njagebuollda. Jag har inte läst om någon som varit här. Området sluttar in mot Padjelanta och bildar en slags passage dit mellan vattendragen Miellädno och Låddejåhkå.

En renvaktarstuga finns i närheten. Är det andra än renägande samer som rör sig här, tro? Kanske Padjelantavandrare som vill ge sig in i Guohpervágge eller Álggavágge?
 
Jag håller med om att detta är en härlig plats, och jag vill gärna återvända någon gång. Här har jag nämligen varit, och jag har lite minnen därifrån som jag skrivit om i min blogg:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/en-trotjanare-har-gett-upp_15380.htm

Men när du nu nämner detta område så undrar jag över det undanskymda hörn som ligger strax intill, nämligen väster om Njahke och väster om Njagebuollda. Jag har inte läst om någon som varit här. Området sluttar in mot Padjelanta och bildar en slags passage dit mellan vattendragen Miellädno och Låddejåhkå.

En renvaktarstuga finns i närheten. Är det andra än renägande samer som rör sig här, tro? Kanske Padjelantavandrare som vill ge sig in i Guohpervágge eller Álggavágge?
Håller med dig om att det området antagligen är sällan besökt av fjällvandrare. Själv blev jag nyfiken på området när du nu nämner det.
Fin tråd du startat här, hoppas det kommer in mer uppslag på "bortglömda platser i Sarek".
 
Jag håller med om att detta är en härlig plats, och jag vill gärna återvända någon gång. Här har jag nämligen varit, och jag har lite minnen därifrån som jag skrivit om i min blogg:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/en-trotjanare-har-gett-upp_15380.htm

Men när du nu nämner detta område så undrar jag över det undanskymda hörn som ligger strax intill, nämligen väster om Njahke och väster om Njagebuollda. Jag har inte läst om någon som varit här. Området sluttar in mot Padjelanta och bildar en slags passage dit mellan vattendragen Miellädno och Låddejåhkå.

En renvaktarstuga finns i närheten. Är det andra än renägande samer som rör sig här, tro? Kanske Padjelantavandrare som vill ge sig in i Guohpervágge eller Álggavágge?

Här kan du hitta litet info: http://fjallen.nygardh.net/sarek07/index.html

/ Bertil
 
I somras gick jag den lite mer ovanliga ingången mot västra Sarek från Kvikkjokk via Prinskullen, Vallevagge, Ruonas och norrut. Blev väldigt förtjust i övre delen av Tjuoldavagge, inte en del av Sarek ännu men glädjande nog finns det visst planer på utvidgning åt det hållet. Även området runt Låptåvakjaure kändes härligt ödsligt och vackert. (mellan Prinskullen och Njåtosvagge sågs inga människor alls)

Per
 

Bilagor

  • tjuolda.jpg
    tjuolda.jpg
    283.6 KB · Visningar: 3,814
Håller med dig om att det området antagligen är sällan besökt av fjällvandrare. Själv blev jag nyfiken på området när du nu nämner det.
Fin tråd du startat här, hoppas det kommer in mer uppslag på "bortglömda platser i Sarek".

Har vandrat i detta område många gånger. Detta är visserligen Sarek men har karaktär av Padjelanta. Flack terräng småsumpigt och inte direkt spännande område, tycker jag.
Renvaktarstugan vid Pårajaure är låst. Det fanns tidigare en roddled vid Lådderjokk och sjö 756. Båtarna tillhör kyrkan och användes flitigt vid sammankomster vid Alkavare kapell. När jag passerade här augusti 2009 fanns endast en båt kvar utan åror. Roddleden kan nu inte längre användas. Totalt omöjligt att vada här pga den sedimentartade botten som gör att man snabbt sugs fast och får svårt att gå.

Mycket 3-vligare område på vintern här, men det är en annan historia....
 
Nasasjaure

Har varit vid detta Shangri la kanske 10-15 ggr och har blivit en av mina favoritplatser.
Eftersom sjön ligger högt och är exponerat för västlig vind är bra väder en förutsättning för att uppleva skönheten här.
En spännande väg till sjön är via Alkavagge och ravinen mellan Alkavare och Härrapakte. Vidare västerut på 1200-meters nivån, passering mellan Nasajtjåkkå 1312 och topp 1254. Vid nedstigning sikta på Nasasjaures västra ände. Bästa tältplatser finns norr om sjön. Gräsmark på en hylla ca 20 meter över sjön.
Det är enkelt att även ta sig till sjön via Koupervagge eller från väster. Gräs hela vägen.
 

Bilagor

  • NJ.jpg
    NJ.jpg
    35.6 KB · Visningar: 3,183
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar