Vegansk snabbmat

Hej! Jag letar tips på vegansk turmat som inte behöver kokas eller röras till i kastrull. Jag är inte intresserad av att laga mat i det vilda, så jag letar något som antingen är ätfärdigt direkt eller med absolut minimal matlagning. Äter man animalier är det inte så svårt att fixa till med mars-barer, ölkorv, salamikorvar och annat, men jag har haft svårt att hitta vegetarisk mat som är lika kompakt, hållbar och/eller vikteffektiv.

Två rätter jag har i repertoaren är t.ex. gröt med fröer och frukter, och bulgur/couscous med rapsolja och grillkrydda. Dessa kan jag låta svälla med kallt vatten i sina egna portionspåsar under natt eller vandring, och sedan äta direkt ur påsen när det är dags. Jag har även tänkt testa att göra müslipåsar med lite kokosmjölkpulver i som sedan blandas med vatten, återstår att se om det blir ätbart.

Sitter någon på några veg-tips med ungefär samma sjukligt låga ambitionsnivå?
 
Min ambitionsnivå för mat i fält är nog i andra ändan av skalan så jag har inte så mycket att tillföra.

Men första tanken som slog mig är att du borde ju kunna laga färdiga rätter hemma, torka, och smula sönder. Det räcker då i många fall att bara låta dra i kallt vatten för att få det ätbart.Sen om det blir så jädra roligt eller gott att endast blöta upp med kallt vatten är ju en annan fråga... :)

Olika former av böngrytor, potatismos (utan mjölk förstås), ris och grönsaksblandingar, eget sopp-pulver etc borde ju alla funka att torka o smula sönder. Ju mer finfördelat det torkade är, desto kortare uppblötningstid.

I annat fall så har ju Joanna skrivit mycket här på Utsidan om om egentorkat som tillagas endast genom ett uppkok så där kan du hitta många ideér tror jag.
 
Ännu lägre ambitionsnivå

Nötter, jordnötssmör, hasselnötssmör, mandelsmör, tortillas, mörk choklad, chips.

Om det bara är några dagar ute går det ju bra att ta med sig färskt grönt och äta precis som hemma.
 
Huel.
https://se.huel.com/
Ett pulver som man skakar ihop med vatten (behöver inte värmas). Ska innehålla alla näringsämnen man behöver. Smakar helt okej, enligt mig.

Eller det kanske till och med är ännu lägre ambitionsnivå än du är ute efter?
 
Min ambitionsnivå för mat i fält är nog i andra ändan av skalan så jag har inte så mycket att tillföra.

Men första tanken som slog mig är att du borde ju kunna laga färdiga rätter hemma, torka, och smula sönder. Det räcker då i många fall att bara låta dra i kallt vatten för att få det ätbart.Sen om det blir så jädra roligt eller gott att endast blöta upp med kallt vatten är ju en annan fråga... :)

Olika former av böngrytor, potatismos (utan mjölk förstås), ris och grönsaksblandingar, eget sopp-pulver etc borde ju alla funka att torka o smula sönder. Ju mer finfördelat det torkade är, desto kortare uppblötningstid.

I annat fall så har ju Joanna skrivit mycket här på Utsidan om om egentorkat som tillagas endast genom ett uppkok så där kan du hitta många ideér tror jag.

Jag tror nog som du att mer traditionella "varma" maträtter lätt blir ganska tråkiga om man bara kallsväller. Är nog mer inne på saker som man normalt gärna äter kallt.

Nötter, jordnötssmör, hasselnötssmör, mandelsmör, tortillas, mörk choklad, chips.

Om det bara är några dagar ute går det ju bra att ta med sig färskt grönt och äta precis som hemma.

Frukt och grönt blir svårt att få plats med i säcken om man ska få med tillräckligt med kalorier. Men nötter, nötsmör, choklad och chips är bra tips! Över 500 kcal/100g allihopa. Dock kanske chipsen tar onödigt mycket plats om man inte smular sönder dem och häller i sig. ;)

Huel.
https://se.huel.com/
Ett pulver som man skakar ihop med vatten (behöver inte värmas). Ska innehålla alla näringsämnen man behöver. Smakar helt okej, enligt mig.

Eller det kanske till och med är ännu lägre ambitionsnivå än du är ute efter?

Det låter som precis lagom ambition faktiskt, bara skaka i vattenflaskan och helt vegetabiliskt. Tack! :)
 
Jag kan inflika lite runt huel. Har haft det som tillägg till min vardagskost under nästan två år nu. Funkar riktigt bra för mig har dock kompisar som provat som tycker det är oätligt. Enligt mig är det lite som gröt körd genom en mixer i konsistensen.

Smaker finns lite olika att prova. Jag har kört två kortare vandringar med bara Huel och nötter+godis. Upplevt att det fungerar utmärkt på sommaren, dock lite tråkigt på vintern då det kan vara trevligt med lite varm mat.
 
Jag har 19 (två olika 17) recept här, bläddra lite så hittar du. Några e veganska men alla kan du göra veganska.
 
Kan inflika ytterligare angående Huel.
Har haft det som lunchmat till och från på jobbet under drygt ett halvår.

Mättar bra, och är såklart snabbt att tillreda. Föredrar vaniljsmaken (deras originalsmak, inte den nya vaniljsmaken). Tycker personligen att det är riktigt gott faktiskt! Har inte tänkt på det förut, men det skulle kunna vara en perfekt vandringsfrukost för mig!

Huel innehåller dock stora mängder krossat linfrö, vilket svenska livsmedelsverket rekommenderar att man undviker helt (pga att innehållet av cyanogena glykosider är oförutsägbart i linfrön).
 
Jag undviker i det längsta att laga mat när jag är ute men gillar ändå någon varm måltid då och då. Frystorkat är klart värt för mig eftersom det bara behövs en liten toppmonterad brännare och en liten flaska gas (eller stor om man ska vara ute länge men det hinner jag tyvärr oftast inte). Det finns inte jättemånga veganska varianter men det här är en som jag ätit några gånger https://www.addnature.com/bla-band-couscous-med-chilikryddade-groensaker-410256.html. Jag brukar oftast trimma dom med lite olja, kryddor, nötter och ev en korv https://www.seitanfoods.se/category.html/spacebars så blir det mer som en riktig måltid för mig. Kostar lite men det är det värt när man är ute.

Utöver det är det nice med mörkt grovt bröd som håller länge och inte går sönder så lätt. På det kan man köra jordnötssmör blandat med nutella eller annat märke som kanske inte har lika mycket palmolja.

Godis i valfri form är ju given och likaså nötter.

Jag tycker egentligen inte man behöver så mycket mer. Tillräckligt med godis så löser det sig. Man är ju inte ute i skogen för att vara nyttig. Det kan man vara hemma. Knatar man förbi en affär går det ju att köpa ett par bananer eller så annars klarar man sig utan färskmat tills man är hemma.

Här är för övrigt mitt och sambons prisbelönta recept från en tävling för ett par år sedan. https://www.utsidan.se/cldoc/grona-linser-med-gronsaker-och-cashewnotter.htm Ätit den så mycket så jag inte klarar av den längre :) den var god så länge det varade. Vi vann två powerbars för övrigt.
 
@Jones: Korven är säkert god, men jag blir så besviken att den bara har halva kaloriinnehållet mot t.ex. ölkorv och chorizo (-salami). Den måste vara vattenbaserad och inte fettbaserad som torkad köttkorv är. Jag har seitanpulver hemma så jag kanske testar koka ihop en egen ölkorv med fettbas. Kanske kokossmör?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Undvik snabbmat? Friluftsmat 2

Liknande trådar