Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen

Kanske får jag en vecka helt ensam i augusti!! Har inte gjort en ordentlig solofjällvandring sedan jag fick barn för 3,5 år sedan + graviditet, så den egentiden behöver maximeras! Jag planerar göra slag i sak och ta mig till Sarek för första gången! (Ja, jag har god och livslång fjällvana)

På min bucket list står egentligen inte Rapadalen främst, utan Luohttolahko. Jag söker mig gärna till avskiljdheten, och skyr de mer trafikerade ställena, till fjälls. Samtidigt känns det lite dubbelt den här gången. Har inte varit ifrån min dotter mer än enstaka nätter sedan hon föddes. Ensamheten både lockar och skrämmer...

Har 6 dagar att tillgå utöver resdagar. Budgeterar gärna för 5 i behagligt tempo och hittar på något om tid finns. Jag har lusläst mycket av det som finns här på Utsidan, men har ett par frågetecken.

Alternativ:

1. Funderar på halva den tur som den här tråden landade i på sida 3, alltså Tarraluoppal-Jiegnavágge-Luohttolahko-Pårek-Kvikkjokk. (Har ingen skiss på den här rutten, men typ identiskt med inlägget)
Frågetecken:
- Funderar kring hur trivsamt det är på max 6 dagar?
- Som ensamvandrare känns det viktigt med alternativa låglänta rutter. Är det möjligt att gå ner från Luohttolahko åt syd-väst för att gå den nedre stigen österut, och i så fall var? (Nedgång från Tsähkkoks sydostsida har jag läst om, men jag menar för att hamna på östra sidan av Luohttojåhkå).

2. Skippa Luohttolahko och nöja mig med Njoatsosvágge (som också står på min lista), sedan Vallevágge till Kvikkjokk, drygt 60 km, alltså den andra halvan av rutten från det tidigare inlägget, med start i Tarraluoppal. (Se bild)
Frågetecken:
- Jag får det till att denna tur är relativt lättvandrad, dvs inga/få riktigt bökiga sträckor där man bara gör 5 km/dag..?
- En möjlighet är att gå ut och åka tillbaka, vilket vore ändamålsenligt i och med att Njoatsosvágge är kulmen och där man kanske drar ut på stegen om tid finns. Samt att alternativa färdvägar på slutet bara finns åt det hållet. Samtidigt blir det "fel håll" höjdnivåmässigt att gå till Tarraluoppal. Är det kännbart? (Helikopter mitt ut på fjället direkt vid ankomst känns å andra sidan roligare!)

3. Ett annat alternativ är ändå Rapadalen i strikt avgränsad variant. Tänker mig transport till Aktse, Nammasj, nedre stigen, övre stigen, Skierffe (35 km), på 3 dagar (eller 4 med dagstur till deltat från lägerplats kring stigdelningen?). Sedan två dagsetapper åt ena eller andra hållet. (Se bild)
Frågetecken:
- Har inte riktigt funnit svar på hur tidskrävande terrängen är?
- Finns det någon poäng med att vända på rundturen?

Lika mycket energi som jag lagt på att researcha detaljer om de här sträckorna, har jag lagt på att försöka förstå vilket färdsätt som ger mest fjälltid. Tåg, flyg, bussar, helikoptrar, båtar - hälften inte synkade med varandra... Jag blir smått tokig! Det här är ju en viktig faktor när tiden är knapp. Det är smidigare att resa till Stora sjöfallet/Aktse, än vad det är till Kvikkjokk/Tarraluoppal. Samtidigt avgår helikoptern från Kvikkjokk direkt på kvällen, medan man vid Stora sjöfallet får sova över och kommer iväg först till lunch dagen efter. (Inte så dumt det heller kanske efter lång resa..?) Plus att det blir en hel del bök med båttider som ska klaffa, norrut, det tilltalar mig verkligen inte. Något som talar för turen via Njoatsosvágge är att jag får gå en del av präststigen - grattis Hans till den fina boken!

Så, hur skulle ni resonerat?
 

Bilagor

  • Skärmbild (5).jpg
    Skärmbild (5).jpg
    58 KB · Visningar: 1,435
  • Skärmbild (6).jpg
    Skärmbild (6).jpg
    59.2 KB · Visningar: 1,440
Senast ändrad:
Jag har endast erfarenhet från delar av ditt alternativ 3, då vi kom genom Rapadalen från NV och hade tänkt ta båt från Nammasj till Aktse. Det året (2017) var vattenståndet i Rapaätno för lågt för att båten skulle kunna köra, vilket gjorde att vi fick gå från båtlänningen till Aktse.

Att börja med båt från Aktse verkar vettigast, då man direkt får veta om det är möjligt eller inte, i stället för att chansa och hoppas på att båten kan ta sig till/från Aktse på hemvägen.
 
Hej!

På sex vandringsdagar borde du hinna Kvikkjokk-Prinskullen-övre Njoatsosvagge-Luottolahku-Pårte (via ”hyllan” eller Sähkok)-Pårek-Kvikkjokk. Eller är det för mastigt? Vad säger alla erfarna fjällrävar?

Mvh Filip
 
Hej!

På sex vandringsdagar borde du hinna Kvikkjokk-Prinskullen-övre Njoatsosvagge-Luottolahku-Pårte (via ”hyllan” eller Sähkok)-Pårek-Kvikkjokk. Eller är det för mastigt? Vad säger alla erfarna fjällrävar?

Mvh Filip

Hinna gör man kanske, men ja, jag tror det blir för mastigt. Men hela rundturen var faktiskt min allra första skiss, som blivit nerbantad.

Eller nej, förresten, den allra första idén var: Norska Sulitjelma-Fierrovágge-Såmmarlappa-liten bit Präststigen-Njoatsosvágge-Luottolahko-Pårek-Kvikkjokk! Jag fick reducera den. :)

Känner mig inte upplagd för enorma strapatser. Det ska vara lite lagom och avkopplande.
 
Hej, kul semester! tror ditt första alternativ är finast, i mitt tycke. Bifogar skiss på hur du enklast, och fint, går ner från luohttolahkto till nedre njoatsosvagge och träffar stigen där. Sen är det inte så mkt till stig genom hela nedre njoatsos, men om du håller relativt nära bäcken så tar det inte mer än nån dryg timme till renvaktarstugan inklusive buschwhacking.

Bifogar också en till skiss på förslag till avslutning på turen, som är ännu finare., och okomplicerat.

Ett tips för louttolakto, om det regnat och är mkt vatten, så går det enkelt att gå upp till glaciärtungan i östra delen av svenonius glaciär och gå över isen om jokken är för ström. Åtminstone för några år sen var det helt platt och safe is över jocke så det är säkert så fortsatt. Tror iofs att det ska mkt till för att den jokken skulle hålla problem.
 

Bilagor

  • Screenshot_20190712_213004.jpg
    Screenshot_20190712_213004.jpg
    100.4 KB · Visningar: 1,428
  • Screenshot_20190712_212907.jpg
    Screenshot_20190712_212907.jpg
    82.8 KB · Visningar: 1,415
6 vandringsdagar är mycket kort tid för en Sarek vandring och tyvärr tvingas man nästan planera med att något även strular på resan som naggar på den effektiva vandringstiden. Min rekommendation är att planera för runt 10-12km per dag när du går oledat i den terrängen och lägga upp planen därefter.
Det tar 3,5 dagar från övre Njoatsosvagge till Kvikkjokk via Tjouldavagge och Vallespiken. 1 dag från Tarraluoppal till Njoatsosvagge borde funka. Möjligen räcker övrig tid till en tur över Luohttolahko och Pårek till Kvikkjokk men då jag inte gått den vägen kan jag inte ge några råd
Så den enda tur av de du räknar upp som jag av erfarenhet tycker är rimlig på 6 dagar är Tarralouppal-Njoatsosvagge- Kvikkjokk via Vallespiken. Och i det fallet hade jag valt att starta i Tarralouppal och gå mot Kvikkjokk.
En annan tur som kan funka på den tiden men som är lite mer trafikerad är Sourva- Ritsem via Biellevalda och Routesvagge.

Ytterligare förslag om du åker helikopter till Staloluokta är att vandra Alggavagge till Skarja och därefter via Biellevalda till Saltoluokta eller Routesvagge till Ritsem (Gouphervagge till Ritsem går också bra och är lite mindre trafikerad än Routesvagge, dvs om vi inte väljer att gå ända fram till Skarja. Men det blir ganska långa etapper på bara 6 dagar och ingen egentlig reservtid
 
Senast ändrad:
tyvärr tvingas man nästan planera med att något även strular på resan som naggar på den effektiva vandringstiden. Min rekommendation är att planera för runt 10-12km per dag när du går oledat i den terrängen och lägga upp planen därefter.
Det tar 3,5 dagar från övre Njoatsosvagge till Kvikkjokk via Tjouldavagge och Vallespiken. 1 dag från Tarraluoppal till Njoatsosvagge borde funka. Möjligen räcker övrig tid till en tur över Luohttolahko och Pårek till Kvikkjokk men då jag inte gått den vägen kan jag inte ge några råd
Så den enda tur av de du räknar upp som jag av erfarenhet tycker är rimlig på 6 dagar är Tarralouppal-Njoatsosvagge- Kvikkjokk via Vallespiken. Och i det fallet hade jag valt att starta i Tarralouppal och gå mot Kvikkjokk.
En annan tur som kan funka på den tiden men som är lite mer trafikerad är Sourva- Ritsem via Biellevalda och Routesvagge.

Ytterligare förslag om du åker helikopter till Staloluokta är att vandra Alggavagge till Skarja och därefter via Biellevalda till Saltoluokta eller Routesvagge till Ritsem (Gouphervagge till Ritsem går också bra och är lite mindre trafikerad än Routesvagge, dvs om vi inte väljer att gå ända fram till Skarja. Men det blir ganska långa etapper på bara 6 dagar och ingen egentlig reservtid

Det får bli något av de tre alternativen eftersom jag researchat en del om dem, hinner inte läsa in mig på något helt nytt nu. Så värst långt vill jag inte gå, det är bättre att avgränsa till ett område. Jag tänker som du och budgeterar för 10-12 km/dag.

Turen runt Luohttoláhko är enligt Hans Fowelins bok om Sarek 82 km och han rekommenderar den på 6+1 dagar, låter vettigt... det är därför jag är fundersam.
 
Hej, kul semester! tror ditt första alternativ är finast, i mitt tycke. Bifogar skiss på hur du enklast, och fint, går ner från luohttolahkto till nedre njoatsosvagge och träffar stigen där. Sen är det inte så mkt till stig genom hela nedre njoatsos, men om du håller relativt nära bäcken så tar det inte mer än nån dryg timme till renvaktarstugan inklusive buschwhacking.

Bifogar också en till skiss på förslag till avslutning på turen, som är ännu finare., och okomplicerat.

Ett tips för louttolakto, om det regnat och är mkt vatten, så går det enkelt att gå upp till glaciärtungan i östra delen av svenonius glaciär och gå över isen om jokken är för ström. Åtminstone för några år sen var det helt platt och safe is över jocke så det är säkert så fortsatt. Tror iofs att det ska mkt till för att den jokken skulle hålla problem.

Menar du mellan Skajdasjjåhkå och Bálgatjåhkå? Tycker det ser brantare ut där än på andra ställen, i synnerhet på 1:50.000-kartan? Kan man skråa ner typ någonstans där jag ritat lila?

Samtidigt, med den här beskrivningen känns inte Bálgatjåhkå som något jag vill vada...
 

Bilagor

  • Skärmbild (10).jpg
    Skärmbild (10).jpg
    63.1 KB · Visningar: 1,311
Senast ändrad:
Menar du mellan Skajdasjjåhkå och Bálgatjåhkå? Tycker det ser brantare ut där än på andra ställen, i synnerhet på 1:50.000-kartan? Kan man skråa ner typ någonstans där jag ritat lila?

Samtidigt, med den här beskrivningen känns inte Bálgatjåhkå som något jag vill vada...

Jag har gått upp typ där din högra linje är ritad, för länge sen. Minns inte att det va några problem. Gå bredvid balgajåhkkå är dock mycket finare, är en fantastiskt dalgång den går i. Brantheten är inget problem. Och en kommer ner till en stig vid trädgränsen, som sen mynnar ut i nedre njoatsosvagge stigen vid vadställen vid balgajåhkkå. Jag har vadat den vid åtminstone 5 olika tillfällen från tidig juni och framåt. Har alltid varit mycket enkelt. Men vattendrag kan ju alltid förändras efter kraftigt regn etc
 
Vet inte vad en ska säga om beskrivningen du länka. Det måste ju ha varit direkt efter monsunregn den personen var där. Det är normalt ett mycket enkelt vad som knappt är värt att nämna. Samma sak med ruopsokjåhkå
 
Vatten till midjan och hålla fast sig i grenar låter ju INTE enkelt. :)

Nä, men det är extraordinära förhållanden som beskrivs. Vattnet där har aldrig nått mig mer än typ 10cm under knä på djupaste stället. Är inte jättebrant där heller, så mindre strömt än många andra vad. Som sagt jag har gått där över 5x, varav 2ggr i början av juni då det va avsmältning med mer än 1m snö på hela luohttolahkto. Ändå enkelt, så avskräckas inte av den där beskrivningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Charlotte_LL Luohttolahko Fjällvandring 23
majjen Tälplatser på Luohttolahko? Fjällvandring 5
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
oskar_thulin Vaden i Tjuoldavágge & Njoatsosvágge Fjällvandring 9
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2

Liknande trådar