AI för friluftslivet?

Tycker det är en riktigt kul utveckling ! Men man måste vara lite smart såklart, både när man ställer frågan och när man utvärderar svaret.... Passar bra för sådana som mig som gillar vetenskap och fakta och vill lära sig mer, testa nya grejjor, kul med utveckling. Är fortfarande lite besviken på att dumbnuts på utsidan tog bort mina fina aibilder for no reason ---

När det gäller reklam, köpta inlägg, bloggar-jävlar, och liknande så måste man alltid göra en egen bedömning. Dom flesta Svenska media är ju mkt värre & sämre än AI nuförtiden.

Senast ändrad:
Visst är det en intessant utveckling, men jag håller mig ändå lite Dr Dängroth-skeptisk.

Det som gnager i mig är just den där möjligheten att göra en egen bedömning. En text skriven av en människa kan jag oftast bedöma värdet av ganska väl. Jag förstår skillnaden mellan en en tältrekommendation skriven av en säljare på naturkompaniet, en erfaren fjällvandrare, en lättpackningsentusiast eller en campare.

Men en text skriven av AI... Hur ska jag kunna värdera den? Vilken avsiktlig eller oavsiktlig bias har den filtererat sitt svar genom? Den kanske anger källor, men om de källtexterna också är skrivna av AI?

Nu har det kanske inte så mycket direkt med friluftsliv att göra. Själv ger jag mig ut i spenaten bland annat för att komma ifrån tekniken.

Visst är det en intessant utveckling, men jag håller mig ändå lite Dr Dängroth-skeptisk.

Det som gnager i mig är just den där möjligheten att göra en egen bedömning. En text skriven av en människa kan jag oftast bedöma värdet av ganska väl. Jag förstår skillnaden mellan en en tältrekommendation skriven av en säljare på naturkompaniet, en erfaren fjällvandrare, en lättpackningsentusiast eller en campare.

Men en text skriven av AI... Hur ska jag kunna värdera den? Vilken avsiktlig eller oavsiktlig bias har den filtererat sitt svar genom? Den kanske anger källor, men om de källtexterna också är skrivna av AI?

Nu har det kanske inte så mycket direkt med friluftsliv att göra. Själv ger jag mig ut i spenaten bland annat för att komma ifrån tekniken.
Du har säkert läst massor av AI skrivna text redan utan att veta om det. När t.o.m. våra politiker låte AI skriva tal så är det rätt illa. Ebba B Usch gjorde ju det.

Gillar inte heller AI rent ideologiskt, men lite kul att leka med det verktyget är det ju. Jag har testat dem en hel del, men det blir rätt uppenbart att de inte är männskor och saknar våra omdömen, förstår inte våra koder och allt som står mellan raderna.
Prova att be dem skriva en rolig historia så får ni se hur roliga de blir. Jag bad både Grok och GoogleAI att skriva såna om svensken, Bellman och norrmanen i Sarek, men de fattar inte alls hur de ska göra för att få en att skratta. Inte ens om man skriver deltajerat hur dessa roliga historier brukar vara uppbyggda får de ihop det. Blir bara helt platt och poänglöst.

kan inte tänka mig att de kan skriva vacker musik heller.

Du har säkert läst massor av AI skrivna text redan utan att veta om det. När t.o.m. våra politiker låte AI skriva tal så är det rätt illa. Ebba B Usch gjorde ju det.

Gillar inte heller AI rent ideologiskt, men lite kul att leka med det verktyget är det ju. Jag har testat dem en hel del, men det blir rätt uppenbart att de inte är männskor och saknar våra omdömen, förstår inte våra koder och allt som står mellan raderna.
Prova att be dem skriva en rolig historia så får ni se hur roliga de blir. Jag bad både Grok och GoogleAI att skriva såna om svensken, Bellman och norrmanen i Sarek, men de fattar inte alls hur de ska göra för att få en att skratta. Inte ens om man skriver deltajerat hur dessa roliga historier brukar vara uppbyggda får de ihop det. Blir bara helt platt och poänglöst.

kan inte tänka mig att de kan skriva vacker musik heller.
Jag har säkert läst AI-text utan att fatta det. Förmodligen har jag också läst köttskriven text som jag avfärdat som AI också :)

Fast grejen när någon som Ebba B gör det är ju att det oavsett AI eller inte är hon själv som sätter sin trovärdighet i potten (eller på pottan). När en politiker ertappas med rena faktafel är det ju lika illa oavsett om källan är egna påhitt, AI-hallisar, troll på nätet eller vanliga irl-dumheter. Personer som lever på sitt förtroende brukar ha vett nog att antingen dubbelkolla fakta eller uttrycka sig medvetet vagt. Annars brukar de inte bli gamla i sin branch. (Sedan finns det förstås den typen som kör strategin att aldrig medge en felaktighet... men låt oss inte ramla över i en politikdiskussion här)

Men förstå mig rätt. Jag tycker inte att AI är 100% av ondo. Jag använder flera av verktygen själv till både nytta och nöje. För det är ju vad de i slutänden är - verktyg.

Fast läs vad GustavOh skrivit om "pay to win" i detta inlägg. Jag ser redan idag ansatser till detta inom mitt eget yrkesområde. Snart få du tips på den pannlampa vars tillverkare betalat bäst.
Nja…jag slipper leta efter informationen, och väljer själv. Exempelvis kan inte 900 lumen och 12 h kan inte bli 1300 lumen av sig själv, även om en tillverkare kanske påstår det. Det är användarnas erfarenheter som jag baserar mina inköp på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips