Färdväg över Luohttolahko

Hej,
Jag funderar lite på hur jag ska ta mig från Sarvesvagge till Pårek på smidigaste sätt. Första hade jag tänkt att gå västerut för att sedan gå hela Njoatsosvagge men slog bort den idén eftersom jag fått uppfattningen att den går i väldigt snårig terräng mellan Balgatjåhkå och Ruopsokjåhkå samt att jag vill minska antalet kilometer. Därmed funderar jag på hur det är att korsa Luohttolahko? Jag har ett ruttförslag som jag visar i bilden nedan. Till frågorna.
  1. Går det att passera enligt denna rutt?
  2. Hur är sluttningen upp från Sarvesvagge? Går det att snedda som det ena sträcket visar eller behöver man gå mer rätt upp, så som det andra sträcket visar?
  3. Är det mycket blockterräng på denna sträcka? Dvs är den riskfylld med mycket sten?
  4. Finns det gräs att tälta på i närheten av Luohttojavre? eller i sluttningen ner mot Sarvesvagge.
  5. Hur är det med tältplatser överlag uppe längst den rutt jag ritat?
  6. Önskvärt hade varit att tälta nedanför Luohttojavre för att ta sig över denna platå på en dag och sedan tälta på hyllan mellan Balgatjåhkå och Ruopsokjåhk, är det möjligt? Eller håller man väldigt låg km-tid pga sten?
  7. För att ta sig till denna hylla, vilken väg ska man ta då av de som jag ritat ut på kartan?
    1. Är det väldigt stenigt och knöligt här?
    2. Hur är passagen över Balgatjåhkå på denna höjd?
Och till sist, finns det något annat tips på "enkel" passage från Sarvesvagge till Pårek?
har ni bilder som visar delar av rutten hade jag varit väldigt tacksam!

Med vänlig hälsning
Mathias
1679493550510.png
 
Hi!

I have done exactly this route last September. Is it entirely doable and Luottolahko is a very interesting place that is definitely worth visiting.

The way up to Luottolahko is fairly simple. The terrain is mostly grass and other than the elevation there is nothing to worry about. Probably the best place to go up is directly above the reindeer headers hut in Sarvesvagge marked on the map. You will then arrive at the outlet of Luohttojavvre. I recommend crossing the steam that flows out of Luohttojavvre here and taking the eastern side of the lake. I attached a map showing this route. The western side of the lake is full of swamps and finding a way around can be difficult. Also, on the eastern side of the lake, there are a few tent spots where you can stay.

There has already been much discussion about the exit from Luottolahko towards the shelf of Loametjahkka. You should not cross Balgatjahka lower down as you have indicated on one of your routes. The river carves a deep ravine and it would be very difficult to get across. The easter route choice on your map is the one to take. You have to be careful to stay above the cliff, but coming from the direction of Luottolahko the correct route choice is quite intuitive and easy to find. I attach a map of the actual track we did there, hopefully, this can help. The terrain is very rocky over the pass to the shelf but is not too difficult to walk. After the shelf, it is easy to walk, mostly on a path, but you have to be careful where to cross Rupsokjahka. I can provide more detail on this if needed.

About tent sites. The slope up to Luottolahko is quite steep and so tenting there can be difficult. Although I did find an amazing tent site last time (see photo) it is better not to count on this. There are places to tent on the east side of Luohttojavvre as mentioned before. In the rest of Luottolahko finding a spot can be difficult but is definitely possible if you look for long enough. There are always some flat spots between the rocks. Between Balgatjahka and the shelf, it is probably not possible to pitch a tent. From the shelf and after tenting spots are abundant.

Best,
Viktor


To Luottolahko
1679501656560.png


To the shelf
1679501607389.png


The amazing tent spot on the slope up to Luottolahko
1679501805924.jpeg


Luohtojavre and the Parte Massif behind it
1679502266794.jpeg


Down towards Balgatjahka
1679502319355.jpeg


The Loametjahkka shelf from above
1679502414408.jpeg
 
Mycket bra beskrivning av Viktor. Förutom tältplatser på östra sidan Luohtojavvre som tipsas om finns det möjlighet att tälta på gräsytor några 100 m norrut från sjön mot Nåite. Ruopsåkjåhkkå vadas precis under Y-förgreningen på 1000 m nivån.
 
Instämmer med Viktor och smux. Det finns också möjlighet att gå mellan Bálgatjávrre och sjö 1248 på Viktors karta. Då kan alla tillflödena till Bálgatjåhkå vadas var för sig. Efter de sista, strax innan den steniga uppstigningen, kan det ibland finnas torra tältplatser.

Att tänka på är att vissa år ligger snön kvar länge på Luohttoláhko, långt in i juli. Då blir vattensamlingar/småsjöar svåra att se. Man får hålla koll på snöläget.

Vad gäller tältplatser vid Luohttojávrre så finns det en karg plätt något hundratal meter söder om den sydöstra änden (öster om det lilla vattendraget som ofta är torrlagt). Den plats Viktor nämner fungerar ofta också, men vissa tider är det rejält blött där.
 
Senast ändrad:
Thank you fo your thorough description of the route, it answers all my questions and concerns. I appreciate the attached pictures also, it clarify the terrain in a good way. It seems like the passage of Luohttolahko is not that difficult and also worth doing.

Regarding Ruopsokjåhkå, that was my next concern so I gladly take additional information here. @smux, du säger att man vadar strax under Y-förgreningen vid 1000 m nivå. Är det alltså bättre att vada denna efter att de två forsarna slagits samman till en? Hur är nedgången mot forsen och stigningen efter? det ser väldigt brant ut. Hur är forsen att vada? Är det stora stenar, grumligt vatten eller anses den vara lättvadad på denna nivå?
 
@smux, du säger att man vadar strax under Y-förgreningen vid 1000 m nivå. Är det alltså bättre att vada denna efter att de två forsarna slagits samman till en? Hur är nedgången mot forsen och stigningen efter? det ser väldigt brant ut. Hur är forsen att vada? Är det stora stenar, grumligt vatten eller anses den vara lättvadad på denna nivå?
smux kan komplettera, men jag griper tillfället och svarar också. ;-)
Ja, det är bättre (även om jag en gång i tiden föreslog en sådan kringgående rörelse i den Sarekbok jag skrev för ca 13 år sedan). Vägen blir kortare, men det är förvisso en ganska brant gräshed att gå nerför (och brantast den allra sista lösa grusbiten). Forsen bildar därnere en slags pool, så det är inte särskilt strömt. Botten är helt okej. Svårt blir det nog bara vid mycket höga vattennivåer. Det är ett bra vadställe. Stigningen efter vadet är brant och lös bara några meter, sedan går man på skrå. Det ser svårare ut på kartan än vad det är i verkligheten.

Om jag får göra lite reklam för min bok om Präststigen så har jag detaljerat beskrivit många av färdvägarna i sydvästra Sarek i den, t ex över Luohttoláhko och nere i Njoatsosvágge.
 
Very useful comments from smux and Hans. I can try to elaborate a bit as well. This spot is definitely a good option and the one we used as well. Ruopsokjåhkå has quite a deep ravine so you have to be careful where you go down to the river. Near this spot at around 1000m it is doable, but still steep on both sides. You will not see the correct wading spot until you get quite close, but if using GPS to navigate it is easy to find. Last September we managed to get across with dry feet without taking our boots off.

The wading spot as seen from the western bank
Visa bilaga 1679568029493.jpeg

The wading spot as seen from the east bank
Visa bilaga 1679568060534.jpeg
 
Toppen, jag är övertygad om att detta är rätt val av rutt för sommaren, det ser ut att vara riktigt spännande miljö. Stort tack till er alla för utförliga beskrivningar!
 
Vi kom söderifrån och gick en lite annan väg över Luohttolahko än Viktor. Vi passerade över näset mellan sjöarna dvs väster om sjön 1248 och valde istället att ta sikte på Nåite dvs runda höjdpartiet mitt på Luohttolahko på dess norra sida dvs passera mellan det och Nåite. Då kom man ganska direkt på några fungerande och torra tältplatser med vidunderlig utsikt och en frukostbäck intill. Jag upplevde dessa tältplatser som bättre än det sankare området nere vid sjön. Luohttolahko i övrigt är rejält stenigt och erbjuder få möjligheter att få upp ett tält.
Söderifrån är det lätt att se och ta sikte på vadställer över Ruopsokjåhkå, men den andra sidan erbjuder som fowwe skriver en rejält brant stigning, snudd på alla fyra initialt, och fortsätter med många ansträngande höjdmeter innan det lite planare partiet runt 1240 (där vi hittade en ganska exponerad tältplats dock med fantastisk utsikt över Njoatsosvagge).
 
Senast ändrad:
Jag har gått där en gång. Vi korsade Roupsokjåkkå så högt upp som möjligt och gick över 1425m-passet. Då hamnar man på rätt sida av Säkokjåkkå och slipper det vadet.
 
Jag har gått där en gång. Vi korsade Roupsokjåkkå så högt upp som möjligt och gick över 1425m-passet. Då hamnar man på rätt sida av Säkokjåkkå och slipper det vadet.
Den övergången är intressant och jag har nog läst om din färd här på Utsidan nån gång. Från 1425-passet är utritat en liten vattenfåra ner mot Ruopsokjåhkå på Calazos karta 1:50 k. Var det ungefär vid det mötet mellan vattnen ni gick över Ruopsokjåhkå? Eller ännu längre uppströms?
 
Jag har gått där en gång. Vi korsade Roupsokjåkkå så högt upp som möjligt och gick över 1425m-passet. Då hamnar man på rätt sida av Säkokjåkkå och slipper det vadet.
Var det något i form av denna färdväg ni då tog? Det ser galet brant ut både upp mot passet men framförallt ner på andra sidan.
1679656917672.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
sebastiank Rimlig färdväg i Sarek? Fjällvandring 18
smux Färdväg Alkavare kapell till Låddejåkkastugan? Fjällvandring 7
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
nils73 Hellemobotn til Sarek? lämplig färdväg? Fjällvandring 3
evakur Synpunkter på färdväg Padjelanta - Sarek. Fjällvandring 15
mca0106 Rapadalsälgar & färdväg Fjällvandring 1
Klaus Proviant och färdväg i Padjelanta? Fjällvandring 6
färdväg Sarek ? Fjällvandring 1
nicko_ Staloluokta-Jiegnavagge-Luohttolahko-Niejdarihpvagge-Alggavagge-Basstavaggi Fjällvandring 4
skogsbaronen Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Niejdariephvagge-Alggavagge-Bierikjavrre-Suova Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Gunlög Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko Fjällvandring 9
Charlotte_LL Luohttolahko Fjällvandring 23
majjen Tälplatser på Luohttolahko? Fjällvandring 5
chrissopoulos Luohttolahko ner i sarvesvagge väster om nåite? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.