Luohttolahko

Hej alla!
Planeringen i full gång inför sommarens återseende med Sarek. Vi funderar på detta: In från Stalo till Touttar där vi går vidare mot Njoatsosvagge. In och upp i dalen och sedan upp på Luohttolahko. Sedan antingen ner i Sarvesvagge via ngn av de små tvärdalarna och tbaka till Stalo den vägen, alt. ner runt Tjeura och ut via Kivkkjokk.

Om ngn har knallat runt i trakterna kring L-lahko och har tips kring saker att se eller tänka på mycket tacksam för alla insights. Har en konkret fråga också: i Grundstens lilla bibel är turen ner från platån via Tjeura markerad som delvis Mycket svår. Jag tror det handlar om en uppstigning i delvis lös brant -- är det ngn som tagit sig fram den vägen och kan berätta lite mer om hur det ser ut och hur knepigt det är att gå där?

Tack på förhand!
Charlotte
 
Vandrade västra delen av Sarvesvagge för ett par år sen och passerade flera av de små dalar som jag antar skulle kunna vara din nedfärd. Jag vet inte hur de ser ut längre upp men flera är rejält urgröpta kanjons. Vi gjorde misstaget att försöka behålla lite höjd å slippa den sega terrängen längre ner i Sarvesvagge men det blev stopp, fick vacker följa dalen ner igen då vi inte är några klättrare...
 
Ett annat alternativ är att vandra från Luottholáhko via Bårddejiegŋa. Jag vandrade via passet Lullihatjåhkkå-Tvillingryggen. Sikten där uppe var vidunderlig och Bårddejiegŋa var en sällsam upplevelse.

Trots att Bårddejiegŋa betraktas som relativt säker får man inte glömma att detta alternativ innebär glaciärvandring, med allt som det för med sig.
 
Thanks guys. Vi får tyvärr hoppa glaciären - vi är bara två st och vår repteknik är, tja, inte good enough. Men tack Majjen för rapporten, däri hittade jag flera fina tups!

Charlotte
 
Jag kommer inte ihåg namnen på alla fjäll och bäckar, men Grundsten beskriver en alternativ rutt från Luottolakko till Tjeura, där man håller höjd, och inte behöver gå ända ner i Njåttsosvagge. Istället tar man sig upp på en platå och fortsätter mot Roupsokjåkkå (tror jag bäcken hette).
Jag vet inte om det är den vägen du menar, men i vilket fall som helst så gick jag och en kompis där för några år sedan. Vi var lite fundersamma till att ta oss upp på platån, men väl framme så visade det sig inte vara några större problem. Vi hittade ett enkelt och säkert ställe att klättra upp.
(Nämnas kan väl också att vi var två småskadade, klättringsovana människor med alldeles för mycket packning...)
 
Hej Peter!

Ha ha ha, jodå, det låter precis som den vägen jag också läst om. Vad fint -- vi är också två klättringsoerfarna vandrare, fast som tjejer med relativt lätt packning då ryggen inte pallar lika många kilo utan att det börjar gå sjuukt långsamt.

Tack!

Charlotte
 
Här är en 6 dagar gammal bild från L-lahko - kom hem från campingtur igår :)
Rekommenderar att knalla upp dit iaf.
 

Bilagor

  • IloveCamping.jpg
    IloveCamping.jpg
    34 KB · Visningar: 651
Jodå, här är en bild där jag kom med. Dalen var fin, ingen snö i princip och när vi åkte från Sarek igår så var det helt grönt i dalarna till skillnad från när vi gick upp. Var dock väldigt tidsödande att ta sig fram på högfjällen, snö till knäna eller midjan - lite enklare på natten. Det borde oavsett vara lugnare nu, smält en hel del sista dagarna tror jag.
 

Bilagor

  • dalen.jpg
    dalen.jpg
    149.4 KB · Visningar: 645
Jodå, här är en bild där jag kom med. Dalen var fin, ingen snö i princip och när vi åkte från Sarek igår så var det helt grönt i dalarna till skillnad från när vi gick upp. Var dock väldigt tidsödande att ta sig fram på högfjällen, snö till knäna eller midjan - lite enklare på natten. Det borde oavsett vara lugnare nu, smält en hel del sista dagarna tror jag.

Är det Njoatsosvágge vi ser?

Finfint med grönt i dalarna. Det är en vecka kvar till jag åker upp till Sulitelma, så det lär väl vara fina förhållanden där. Men det är hur som helst alltid roligt med färsk information.

Vandrade ni via Pårek? Hur var det med myggen? Har de kommit till Kvikkjokk än?
 
Japp det stämmer med bilden, kul om du uppskattar dem :) Här kommer en till från andra sidan massivet.

Fanns gott om mygg i kvikkjokk, men de bet inte mig eller kompisen. Var ligger Sulitelma? Det borde helt säkert vara finfina förhållanden.

Yes, vi körde turen via Pårek båda vägar, upptäckte "Pårtetjåkkå observatorium" - kan de inte plocka bort sådana skamfläckar ur parken?
 

Bilagor

  • gadokjahka.jpg
    gadokjahka.jpg
    49.4 KB · Visningar: 611

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.