Saltoluokta till Kvikkjokk via Luohttolahko

Hej Utsidan,

Vi tänkte köra vår första vandring i Sarek och letar synpunkter, förslag och tips från andra som har gått snarlika turer. Vi är 26 resp. 29 år, har fjällvandrat några år i Jämtland samt på Kungsleden och har bra utrustning. Planen är att vara ute 11 dagar i början på Augusti, med start i Saltoluokta och slut i Kvikkjokk (via Luohttolahko).

Vi har läst på lite på Utsidan och i Fowelins ”Vandringsturer i Sarek” och Berggren, Hjorts ”Vildmarksvandring i Sarek”, men är lite fundersamma kring hur långt man tar sig på en dag. Vi är med på att oledat tar längre tid än trampad stig. Föreslagna dagsturer varierar mellan 20 och 7 km och jag undrar vad ni tror om följande upplägg:

Dag 1: Saltoluokta – Sitojaurestugorna (19 km)
Dag 2: Sitojaurestugorna, båt till Rinim, stigen i Basstavagge fram till ca Soabbevagge (ca 15 km)
Dag 3: Soabbevagge – Skarja (12 km)
Dag 4: Skarja, Algavagge, sväng söder vid Alggajåhkå (16 km)
Dag 5: Alggajåhkå, följa Niejdariehpjågåsj längs Niejdariehpvagge till renvaktarstugan längs Sarvesjåhkå, vidare till Noajdevallda (ca 16 km)
Dag 6: Noajdevallda, sväng söder vid Noajdevagge upp på Luohttolahko och sjön vid 1244 m höjd (ca 7 km)
Dag 7: Luohttolahko, ta sig ner från platån rakt söder till renvaktarstugan runt 660 m. (10 km)
Dag 8: Renvaktarstugan – Pårek (ca 14 km)
Dag 9: Pårek – Kvikkjokk (20 km)

+2 dagar vila

Känns dagsetapperna ovan lämpliga? Eller har vi underskattat något?

Det finns ganska mycket skrivet om de flesta delarna av turen (även om de föreslagna dagsetapperna i början är en del kortare), men dag 5-7 har vi inte hittat så mycket skrivet om annat än korta kommentarer här på Utsidan. Är det klokast att gå söder om Sarvesjåhkå? Har förstått att det kan vara knepigt att vada annars vid Noajdevallda, men å andra sidan ser det lite svårframkomligt ut precis där på sydsidan. Vad är er erfarenhet? Nästa fråga, när bör man vada Noajdejågåsj?

Ser fram emot era kommentarer!

Elin och Lars
 
Sarek intresserar många här på Utsidan och jag både tror och hoppas ni får många synpunkter!

Själv tror jag det blir en fin tur och jag har inga invändningar av betydelse. Men när ni kommer ner i Sarvesvágge tycker jag ni ska vada direkt och sedan snedda upp till Luohttoláhko redan vid renvaktarstugan. Omvägen via Noajdevallda innebär naturligtvis mer upplevelse av Sarvesvágge, men jag tror att uppfarten där blir jobbigare. Och även vägen dit.

Från sjön 1244 tycker jag inte man ska gå ända ner till renvaktarstugan utan sikta direkt mot stigen över Sähkok kring 1100 meter. På nerfarten gäller det att hitta lämpliga hyllor i höjdkurvorna. Lämplig färdväg har beskrivits här på Utsidan tidigare. Kanske inte så enkelt i dimma.........

Lycka till önskar Pelle
 
Tror nog att det låter som en ganska rimlig planering - särskilt med tanke på att ni har två extradagar med i beräkningen. Har gått stora delar av den föreslagna rutten - förutom svängen Niejdariehpvagge - Sarvesvagge - Noajdevagge (som ni vill ha mest info om). Tror nog Pelles förslag om att korta den rundan lite är vist. Min erfarenhet är att det inte är alltid man kommer så långt som man hade tänkt sig.

Gick runt Sähkok i dimma när jag passerade där så jag kan bekräfta att det var lite svårnavigerat i trakten vid dimma (men vi kom fram den gången).

Vadarsvårigheter kan ni stöta på i Basstavagge och vid passage av Tjågnårisjågåsj (beroende på de aktuella vattenflödena/snösmältningen). Generellt gäller att vad går lättast tidigt på morgonen. Kommer man inte över kan en god plan vara att slå läger och vänta på bättre tider. Tjågnårisjågåsj kan man ofta passera på snöbro uppströms stigen (om man den finns kvar och man törs) - annars rekommenderar jag att vada nere vid utflödet till Rapajåhko om det ser svårvadat ut - där delar sig jocken och blir mindre strid.

Sarvesjåhkkå har jag fått för mig är väldigt svårvadad, åtminstone i de nedre delarna av dalen - jag skulle nog planera ett vad så nära vattendelaren som möjligt och sedan hålla mig på södra sidan om jag vore ni. Men det kan ju hända att någon som faktiskt har gått där har bättre info om saken.
 
Fin tur ni har planerat.
Vada Sarvesjåkk direkt vid Nietrapivagge för att gå södra sidan av Sarvesjåkk. Jokken från Nuortapp Luohttojekna har vållat mig bekymmer en gång. Jag har beskrivit en snöbrygga ganska högt upp i en annan tråd tidigare i år här på utsidan.

Det är enkelt är att snedda upp mot Luhttolako ca en km innan renvaktarstugan. Det är gräs hela vägen upp. Det finns tom möjligheter att tälta i branten.

Vid sjön 1244 är det bara sten och sten, finns väldigt få godtagbara tältplatser där. Östra stranden vid Luohttojavrre är en utmärkt plats att tälta vid.

Om ni har tid och vädret är bra, stanna en extra dag på Luottolako det är en miljö som man inte finner någon annanstans i fjällvärlden.
Besök isfallet vid Svenonius glaciär. Toppen 1721 är väl värt ett besök, ger en fantastisk vy över glaciären.
Promenaden upp på Nåite ger en fin överblick i området. Passet upp mot Pårteglaciären via sjön 1341 är magisk, man går till höger om glaciären. Tvillingryggen kan nås via passpunkten. Jag har varit på Luohttolahko många gånger och blir aldrig trött på området.

Till Kvikkjokk är enligt min erfarenhet den bästa vägen från sjön 1244 rakt söderut följ jokkens östra sida tills ni kommer till fallet då sneddar ni upp på platån med höjdkurvan 1260. Vada Ruopsokjåhkå, jag och andra har beskrivit vadet av jokken i en tråd för några år sedan.

Stigen till Pårek finner man ganska enkelt omedelbart söder om höjden 1220. Sen är det bara att följa stigen till Kungsleden.


Vid Luohttojavrre 5 augusti 2010
 

Bilagor

  • SNB11956.JPG
    SNB11956.JPG
    161.9 KB · Visningar: 3,077
Tack för alla fina svar! Fantastiskt vilken initierad respons vi fick på bara några timmar från inlägget.

Vi skippar Noajdevallda och sneddar upp till Luohttolahko före renvaktarstugan som ni föreslår. Ska även anpassa vaden, nedfarten till Pårek, div. tältplatser och tiden uppe på Luohttolahko utifrån era förslag.

Hoppas kunna lämna en kort rapport när turen är genomförd!

Allt gott,

Elin och Lars
 
Gjorde en liknande vandring i somras (fast gick Akka-Ruotes i början) och skulle nog föreslå lite omfördelning i tid dag 4&5 också, Niejdariehpvagge var rätt mycket jobb att gå upp till och genom så jag skulle nog planera att tälta i mynningen vid 1000m, finns fina tältplatser där med god utsikt:

IMG_1664.b.jpg

Sedan är det en lämplig dagstur att gå ner, vada Sarvesjåhkå på fin grusbädd (strax nedströms där den är bred med massa stenar i, till höger i bilden), ett potentiellt klurigt vad från Nuortapp Luohttojekna (vi gick över på en snölega rätt långt ner i dalen, men jag skulle nog först kolla ordentligt efter ett bra vadställe först). Och sedan mot eftermiddagen/kvällen upp på Luohttolahko om vädret är bra.

Vid dåligt väder (som vi hade, alldeles för mycket regn för att hitta någon tältplats på Luohttolahko, all mark var sankmark) så kan det vara en ide att tälta lagom långt upp i backen, då har man möjlighet att bara gå rakt över platån och ner på andra sidan och tälta nere i Njoatsovagge. Björkskogen där är visserligen riktigt dryg att ta sig igenom, men kan vara bra att ha denna rutt som alternativ vid otrevligt väder. När man väl har tagit sig genom skogen till Ruopsokjåhkå är det lättgånget mot Sähkok och vidare.
 
På tal om dåligt väder, kan Niejdariehpvagge på grund av sin höjd drabbas av dimma och annat. Om man tvekar inför att ge sig upp där och tycker att man vill ha en reservväg, kan man gå öster om Sarvestjåhkkå, på Sarvesbuollda. Det blir förstås en lång omväg (och till att börja med täta videsnår) om man ska upp på Luohttolahko, men om vädret är riktigt uselt vill man kanske inte det heller utan hellre hålla sig på lägre nivå.

Nu ska man inte tro att det blir eländigt, men reservplaner är alltid bra att ha. Lycka till!

/Hans
 
Hej, bra tips i tråden redan. Jag gjorde en mycket lik vandring förra sommaren som jag skrev om i en annan tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73321

Kan tillägga, om ni vandrar basstavagge på nordöstra sidan av jokken så slipper ni ett vad som kan vara tufft, och kan istället vada basstajåkhå nere vid bierikjavrre.

På luohttolahkto finns det tältplatser öster om småsjöarna som ligger norr om 1244.

Hoppas ni får fint väder, det blir en bra tur!
 
Hej alla tipsare,

Sent omsider kommer här den utlovade rapporten efter utförd tur.

De tre första dagarna följde vi mer eller mindre schemat. Tjågnårisjågåsj var som utlovat det klart knepigaste vadet, men flera andra vandrare hade också fastnat där och vi kunde hjälpa varandra att komma över. Efter tre dagar med en del kuperad terräng och många vad nådde vi Skarja rejält trötta. Trots noggranna förberedelser hade vi inte fått färdigt packningen förrän kvällen före avfärd och den var alldeles för tung – 25 kg på Lars och 18 på Elin. Till nästa år kommer vi att reducera storleken på matportionerna och se till att nå 20 resp. 15 kg.

Framme i Skarja var Lars uttorkad och med lätt feber, varför vi beslöt oss att ta sovmorgon första halvan av dag 4. Det hade varit svårt att hitta tältplats sydväst om Skarja då det var blött och snårigt där. På eftermiddagen kämpade vi oss fram till renvaktarstugan in mot Alggavagge (vilket var snårigt och utan tydlig stig) och fortsatte sedan den lätta vandringen i Alggavagge ungefär till söder om toppen 1704. Där korsade vi Alggajåhkå/Galmmejåhkå helt torrskodda då vi märkte att den bytt riktning och började växa sig större.

Dag 5 släppte Lars feber. Vi tog oss igenom klippblocken och snåren på södra sidan. Det var segt och det fick oss att skråa på viss höjd. Vi chansade på att kunna korsa jåhken från Ridajiegna på ca 1 000 m höjd, men det var tvärbrant och helt omöjligt. Vi fick snällt gå ner i dalen och vada. Vi vågade inte gå upp i Niejdariehpvagge på seneftermiddagen utan vilade istället precis nedanför.

Dag 6 gick vi upp i Niejdariehpvagge som trots dåligt väder inte var svårt att ta sig igenom. Ett jobbigt stenparti i slutet tog 45 min att korsa, men i övrigt var det lättare än vi trott. Vi tältade i Sarvesvagge före vadet. Dag 7 gick vi upp på Luohttolahko och tältade vid Luohttojavrre. På seneftermiddagen gjordes en utflykt till Noajdde. Det var minusgrader och mycket blåsigt, så vi lämnade dagen därpå.

Vi tog den föreslagna vägen längs Balgatjåhkå, men borde ha memorerat Fowwes tips bättre. Precis vid vattenfallet borde vi ha klättrat upp på platån 1240 m, men vi förstod inte att det var platån. Det såg för brant ut, ungefär som en egen liten topp. Vi fortsatte istället rakt under platån och när vi insåg misstaget gick det inte att komma upp (det var en brant hylla) och det kändes för långt att gå tillbaka. För det straffades vi dels med skråning hela dagen genom Njoatsosvagge på ca 1 000 m, dels med att Ruopsokjåhkå var helt ovadbar. Det gick inte ens att komma ner till vattnet då det var så brant. Vi tvingades gå upp till 1 160 m där vi med ömma knän slog läger och vadade dagen därpå. Resten av vandringen var lätt.

Vi hade generellt tur med vädret (2-11 augusti) och tack vare det hade vi nästan en hel dag till godo. Nu är det dags att planera nästa års tur. Förmodligen blir det något från Ritsem till Skarja och kanske tillbaka via Staloluokta, fast med mindre packning och närmare koll på höjdkurvorna.

Hör av er om ni har några frågor på turen.

Lars och Elin
 
Tack för er rapport! Alltid roligt att läsa sådant och dessutom lärorikt. Och det mesta verkar ju ha gått bra. Lite missöden här och där råkar alla ut för.

Men visst hade ni för mycket packning, även enligt min mening. När jag gick med vår då tonåriga dotter brukade vi alltid ha 30 kg tillsammans, år efter år. Skriv noga upp allt ni hade med er, notera vad som saknades och vad som inte kom till användning. Den listan är guld värd när det drar ihop sig till nästa tur!

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Aamuvirkku Andra flygvilliga från Kvikkjokk till Tarraluoppa/ Saltoluokta 6.-8.9.? Fjällvandring 0
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
BenderMania Från Mikkastugan till Saltoluokta Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
j_felix Hur ta sig till Ritsem och från Saltoluokta? Fjällvandring 3
maria_e_k Ritsem till Saltoluokta på max 7 dagar Fjällvandring 1
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
MrsNHP Saltoluokta i början av september? Fjällvandring 3
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Pia73 Saltoluokta, tips efterfrågas! Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Tagetes Trångt och trasigt på Saltoluokta Fjällvandring 3
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
skogsavenyn Saltoluokta - Kvikkjokk, Kungsleden 8-18 auc Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
Grahniskogen Saltoluokta–Kvikkjokk med avstickare i Sarek Fjällvandring 5
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
nordängen Tvådagarstur från Saltoluokta Fjällvandring 13
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0
Kristi_Brud Tips på rundtur vid Saltoluokta Fjällvandring 4
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
arniklasses Bestigningar Saltoluokta Fjällvandring 6
Crille_ Bastu i Kvikkjokk / Saltoluokta fjällstation Fjällvandring 4
jyvgoo Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 11
tinab66 Nikkaluokta - Ritsem eller Nikkaluokta-Saltoluokta??? Fjällvandring 17
Chowdhury Start Surova slut Saltoluokta på 4 dar, genomförbart? Fjällvandring 2
HillBillyBob Tips för omgivningen av Saltoluokta (i tält)? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.