Feedback på planerad färdväg.

Här är den planerade färdvägen för sommarens tur: http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=568


Då jag aldrig tidigare vandrat där söker jag lite tips. Vart längs vägen finns det riktigt bra tältplatser? Finns det något jag missar i närheten med den här färdvägen? Tips på avstickare/toppturer osv. Som sagt, det är första gången jag kommer röra mig i de här områdena så jag är tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av.


/Erik
 
Här är den planerade färdvägen för sommarens tur: http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=568


Då jag aldrig tidigare vandrat där söker jag lite tips. Vart längs vägen finns det riktigt bra tältplatser? Finns det något jag missar i närheten med den här färdvägen? Tips på avstickare/toppturer osv. Som sagt, det är första gången jag kommer röra mig i de här områdena så jag är tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av.


/Erik

Alltså: Lapporten - Mårma - Vistasvággi

Det är en klassisk vandring och trådarna är många här på Utsidan om den turen.

Jag ska dock försöka att ge dig lite tips direkt i den här tråden.

  • Tältplatser: Mitt i Lapporten finns fina platser vid sjöarna där. I Alisvággi finns också många fina platser. Vid Mårmastugan finns det några få plana stenfria ytor. Dock går det att sova inne i stugan, där finns två britsplatser. Söder om Mårmastugan hittar du fina platser vid Vassolamijavrri, Därifrån är utsikten över Vistasvággi riktigt god.
  • Andra tips: Ett klassiskt tips gällande den här vandringen är vägvalet då du passerat Mårmapasset. Det gäller då att vika något österut och inte vandra så nära Vassacohkkas fjällsida. På så sätt undviker man de värsta blockhaven.
 
Om du har fint väder när du kommer ner mot Aliseatnu så kan det vara värt att ta en liten avstickare upp mot den lilla kullen Giegaborri på högersidan för att få lite överblick över dalen istället för att bara gå nere på bottnen.

Sydsidan på Báhkkabahokcohkka är ett enda stort videsnår (som tur är så finns det en stig igenom...) ända fram till jokken Bahkkabahoknjira där det finns helt fantastiska tältplatser med utsikt ner över Rautasjaure som belöning!

fa95172899cc4549dc3c28835a8fb9b7.jpg
 
Tack för fina svar. Precis sånt jag var ute efter, och jättefin bild!
Hur stenigt är det kring Mårma egentligen och var börjar resp. slutar den mer oavbrutna stenigheten?
 
Tack för fina svar. Precis sånt jag var ute efter, och jättefin bild!
Hur stenigt är det kring Mårma egentligen och var börjar resp. slutar den mer oavbrutna stenigheten?

Det är mycket stenigt söder om Mårma. Hur stenigheten påverkar framkomligheten beror på vilken väg man väljer då passet passerats. Precis vid Vássacohkkas sydöstra sida är blocken stora och man måste stundtals klättra kring eller över dem för att komma framåt. Den här storblockigheten fortsätter fram till den lilla namnlösa sjön som ligger vid Vássacohkka-glaciärens södra ände.
H%C3%B6gsl%C3%A4tten%2C%20S%20M%C3%A5rmapasset%20%282%29.JPG
En bild av blockrikedomen nedan Mårmapasset

Håller man istället mer österut då passet passerats kan de värsta block-avarterna undvikas och det är mer lättframkomligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.