Köpa renkött på vägen till Suorva

Tjena!

Jag ska vandra från Suorva in i Sarek i Augusti. Har bokat bussen från Gällivare som går 09:00, och kommer till Gällivare 08:00, så det finns nog inget öppet i där. Undrar därför om det kanske finns någon möjlighet att köpa en bit torkat renkött någonstans på vägen. Kanske hinner man hoppa av bussen en snabbis om chauffören är snäll. Jag läste någonstans om samevisten i krokarna som kan tänkas sälja renkött.

Om ni tror att det är omöjligt så får jag i värsta fall köpa med mig en bit från Stockholm, men det känns så tråkigt...
 
Inte längs vägen. Sjöfallet kan eventuellt ha något, kolla med dom, men du kanske hinner in på någon ICA i Gällivare innan bussen går? Torkat renkött brukar ju finnas lite här och där. Kan även rekommendera gravat renkött som är riktigt gott.
 
Coop på Luleåvägen 6 har produkter från Svantes Vilt & Bär, förutom torkat är deras Sjaunjagravade renkött mumsigt. Ja sedan är det bara halva promenixen från busstationen.
 
Coop på Luleåvägen 6 har produkter från Svantes Vilt & Bär, förutom torkat är deras Sjaunjagravade renkött mumsigt. Ja sedan är det bara halva promenixen från busstationen.
Det låter ju väldigt lovande. Jag hoppas att tåget är framme i tid, då borde jag hinna jogga till Coop och tillbaks. Ska se till att prova en sån bit sjaunjagravad.
 
Man kan ju även beställa i förväg av olika viltkött-företag, och få det skickat hem. Trist bara att det är så fantastiskt ohemult dyrt, 1k per kg...
 
Måste gå att beställa till Ica enl ovan då vet du att du inte blir utan.
Schuu du ehöver inte hålla reda på några korsningar, bara lubba rakt i 1500m. Till vänster om kyrkan finns vårt skrytbygge till skola torna upp sig. Efter det får du hålla farten nere då du passerar polisstationen, men sedan är det bara gasen i botten förbi brandstationen och burka genom vänsterkurvan. Vipps, nu är du framme.

Sjaunjagravade hittar du rakt fram och längst in i en disk på golvet, och resten i en frysdisk vid Chipsen. Köper du med Souvas för stekning, rekommenderar jag Sumunbröden också vid Chipsen, lite lök och orientdressing (Helst från Delikatesskungen). Sallad är ju bara dekoration här i norr, men är ok ändå. ;)
 
Jag brukar grava renkött själv, det är lätt. Man gör som med fisk. Gravat renkött är f ö en rätt ny företeelse och inget man inom samisk matkonst hållt på med så länge. Suovas (gärna hela bitar) är inte så dumt att ha med sig också, det håller länge.
 
När jag blev ihop med mitt barns mamma skulle vi bjuda henne på köttsoppa gjord på renkött och mina föräldrar var lite oroliga och frågade henne om renkött är ett problem.

Svaret var att hennes föräldrar hjälpte samerna nere vid kusten med svältande renar och som tack fick renkött istället för pengar så hon var uppfödd på renkött.

För övrigt älskar jag renkött i alla former. Jag och min far (låt....) brukade köpa hela renar och stycka själv.

Så vi har gjort allt man kan med renkött. Torkat, rökt, soppa etc. För mig troligen en av de bästa proteinkällorna man kan ha.

Tyvärr är priserna på väg rakt upp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
89377 Köpa spritbränsle i Undersåker Fjällvandring 6
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Namn Köpa T-Sprit i Kiruna/Kebnekaise Fjällvandring 7
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
gladegp Köpa lösa vibramsulor? Fjällvandring 3
Norris Var köpa fjällflora i fickformat? Fjällvandring 8
CyberJunkie Köpa utrustning utrikes? Fjällvandring 5
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
CyberJunkie Vad INTE köpa begagnat? Fjällvandring 20
Siwe Köpa Kängor Fjällvandring 2
zeromaker Köpa Kängor Fjällvandring 12
XAdamX Köpa kängor på nätet? Fjällvandring 4
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.