Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar.

Vi är ett gäng som skall vandra med start i slutet på veckan, ingen av oss som tidigare vandrat i fjällen så det skall bli spännande men har lite funderingar fortfarande:

* Finns det några alternativa rutter vi kan avvika på ifall kungsleden är väldigt full av folk? Vi har tält, mat och allt annat med oss så stugor behövs inte längs vägen. Avstickare som vi kan göra är också intressant ifall någon har tips om det, vi har 8 dagar totalt på oss och är alla i bra form så rätt gott om tid.

* Kan man få tag på alkohol till trangia i abisko turiststation? Har läst att man inte får flyga med det så skulle behöva köpa det någonstans längs vägen.

* Hur är det med bussarna, behöver man boka något i förväg? Det ser ut som att en buss skall åka tillbaka till kiruna från nikkaluokta den 16e vid 11:30 och vårt flyg går ungefär 2 timmar senare, är bussen ofta i tid eller kan vi få problem med det?

* Har inga regnbyxor eller buff, funderar på ifall jag bör införskaffa det? De flesta andra har tänkt ta med sig ponchos. Detta är min gear list (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bf8kEYOvFdIJgiRgzbmdGSTyW6PHm6qkfZuPvAZD2jA/edit?usp=sharing), alla tips uppskattas. :)
 
1) Så här tidigt på säsongen tror jag inte ni kommer att uppleva någon trängsel, men jag rekommenderar er att ta vägen via Vistas och Nallo eftersom ni har så gott om tid. Det är en mycket vacker sträcka.

2) T-sprit kan man med största sannolikhet köpa i butiken på Abisko Fjällstation. Vill du vara 100 % säker så ring i förväg.

3) Bussar behöver inte bokas i förväg. Både kort och kontanter brukar fungera. De går oftast i tid, mer pålitliga än både tåg och flyg enligt min erfarenhet.

4) Fundera inte mer på regnbyxorna, de är absolut nödvändiga! Både med och utan poncho. Regnet kommer inte alltid uppifrån.

Lycka till önskar Pelle
 
1) Så här tidigt på säsongen tror jag inte ni kommer att uppleva någon trängsel, men jag rekommenderar er att ta vägen via Vistas och Nallo eftersom ni har så gott om tid. Det är en mycket vacker sträcka.

2) T-sprit kan man med största sannolikhet köpa i butiken på Abisko Fjällstation. Vill du vara 100 % säker så ring i förväg.

3) Bussar behöver inte bokas i förväg. Både kort och kontanter brukar fungera. De går oftast i tid, mer pålitliga än både tåg och flyg enligt min erfarenhet.

4) Fundera inte mer på regnbyxorna, de är absolut nödvändiga! Både med och utan poncho. Regnet kommer inte alltid uppifrån.

Lycka till önskar Pelle
Tack för snabbt svar, blir att införskaffa regnbyxor då! :)
 
Tror inte du behöver water purification tablets så länge du undviker stillastående tabletter.

Nu när det är midnattssol behövs troligen inte lampan.

Jag hade tagit med en ask tändstickor i en vattentät påse som reserv ifall tändaren krånglar.
 
Har du inte huva på jackan borde du fixa någon form av regnmössa där kanterna går ut en bit så att jackan inte blir blöt inifrån av vatten som rinner från ditt huvud ner inuti.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Tror inte du behöver water purification tablets så länge du undviker stillastående tabletter.

Nu när det är midnattssol behövs troligen inte lampan.

Jag hade tagit med en ask tändstickor i en vattentät påse som reserv ifall tändaren krånglar.
Tänker vi tar tabletterna med oss ändå iom att dom bara väger några få gram.

Har ett litet tändstål och bomull med mig så hoppas det räcker som backup.

Du kanske har rätt om midnattssol, har aldrig sett det så vet inte riktigt hur ljust det är...

Har du inte huva på jackan borde du fixa någon form av regnmössa där kanterna går ut en bit så att jackan inte blir blöt inifrån av vatten som rinner från ditt huvud ner inuti.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Mm funderade på det, tänkte kanske att jag kunde ha en buff som går över kantent på jackan och håller in den så vattnet rinner utanför, tror du det kan fungera? Annars kanske skaffa en regnjacka i veckan innan vi åker, har kollat runt en del men verkar vara en djungel av jackor... Just nu tror jag mest på arcteryx beta AR eller någon av klättermusens jackor, vet inte hur det är med andra märken riktigt.
 
Instämmer med nicko, en regnjacka med huva är bäst. En keps under styr undan vattnet från ansiktet. De modeller du nämner är säkert bra men dyra. Mitt råd är att köpa ett komplett regnställ - du ska ju ändå skaffa byxor. En tusenlapp eller 1500 för ett helt ställ är en rimlig budget vid en förstagångsvandring enligt min mening.

I fjällen växlar vädret fort och man byter kläder ofta. Av den anledningen är det bra om byxorna har en dragkedja nedtill så att man inte behöver ta av kängorna varje gång.
 
Instämmer med nicko, en regnjacka med huva är bäst. En keps under styr undan vattnet från ansiktet. De modeller du nämner är säkert bra men dyra. Mitt råd är att köpa ett komplett regnställ - du ska ju ändå skaffa byxor. En tusenlapp eller 1500 för ett helt ställ är en rimlig budget vid en förstagångsvandring enligt min mening.

I fjällen växlar vädret fort och man byter kläder ofta. Av den anledningen är det bra om byxorna har en dragkedja nedtill så att man inte behöver ta av kängorna varje gång.

Har inget emot att spendera lite mera då jag får användning av åtminstonde en regnjacka rätt ofta, klättring, vandring och cykling sker regelbundet utomhus, det är bara fjällvandring som är nytt på schemat. :)

Vad menar du med en dragkedja nedtill dock?
 
Har inget emot att spendera lite mera då jag får användning av åtminstonde en regnjacka rätt ofta, klättring, vandring och cykling sker regelbundet utomhus, det är bara fjällvandring som är nytt på schemat. :)

Vad menar du med en dragkedja nedtill dock?

Regnbyxan borde ha en dragkedja som löper (minst) från benslutet till knät.

Jag kör med Berghaus Paclite Pant som har tejpad tvåvägsdragkedja från höften ned till benslutet. Extremt smidigt att reglera värme, men också att ta på och av byxan.
 
Regnbyxan borde ha en dragkedja som löper (minst) från benslutet till knät.

Jag kör med Berghaus Paclite Pant som har tejpad tvåvägsdragkedja från höften ned till benslutet. Extremt smidigt att reglera värme, men också att ta på och av byxan.

Ja det låter ju rätt så smidigt. Tack för tipset @Noun/@Swift.
 
Angående bussen från Nikkaluokta så går det inte att betala med kontanter längre, bara kontokort, mobilapp eller Resplus.

Bussen är alltid i tid (oftast 5 min tidig till Kiruna), flygbussen ansluter vid busstationen 12.35 om ditt flyg går efter 13.30.
 
Angående bussen från Nikkaluokta så går det inte att betala med kontanter längre, bara kontokort, mobilapp eller Resplus.

Bussen är alltid i tid (oftast 5 min tidig till Kiruna), flygbussen ansluter vid busstationen 12.35 om ditt flyg går efter 13.30.

Tack, bra att veta. vårt flyg går tillbaka 14:25 någon gång. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
mickebom Vandring Riksgränsen - Björkliden(Abisko Fjällvandring 3
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
ricksteam vandring i abisko slutet av augusti Fjällvandring 1
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
SnowFlax Film från vandring Katterjokk-Abisko Fjällvandring 4
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Erik.Josefson Vandring Nikkaluokta - Abisko i augusti. Fjällvandring 6
Mackan99 Tidpunkt för vandring i Abisko Fjällvandring 7
Mackan99 Vandring från Abisko Fjällvandring 3
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
ErikThorsell Varierande vandring Abisko-Keb Fjällvandring 6
OBD Nikkaluokta-Abisko, en annorlunda vandring Fjällvandring 12
zimonr1 Vandring abisko-Nikkaloukta Fjällvandring 11
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
Tilds Vandring i Narvik-Abisko-Kebområdet? Fjällvandring 4
evakur Tips på vandring från Abisko? Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Vandring, Abisko-Nikkalauokta Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...