Köpa renkött på vägen till Suorva

Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad
 

avslutat 73229

Avslutat
Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad

Torkat håller längre, men gravat - om det är suovasrökt, håller också länge. Helbit suovas på stek håller minst en vecka om man inte låter den ligga i solen. På turer då vikten inte är så noga, flugfisketurer t ex, så brukar jag ha med rätt mycket suovas och gurpi. Suovasköttet skär jag sen i tunna bitar och steker snabbt, jag vill ha det nästan rått.

Jag bodde i Jokkmokk några år och brukade då köpa en halv ren då och då som jag styckade. Jag har dock inte suovasrökt själv utan brukar oftast köpa från Sapmi Ren o Vilt. Märgben från ren är också väldigt gott.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har det gravade köttet lika bra hållbarhet som det torkade? Och sen tänker jag att det torkade är mer kalorier och protein per gram man konkar med sig... Men det kanske är försumbar skillnad

Nej gravat kan såklart inte hålla lika länge som torkat. Är fukten som är grogrunden för bakterier. Såklart är torkat mer innehåll per buren vikt. Är det gravade även rökt så blir det längre hållbarhet men inte lika länge som torkat,

Sen så handlar det också mycket om temperaturen. i en pulka/ryggsäck där temperaturen håller sig som i ett kylskåp så är ingen av metoderna något problem. Om inte solen ligger på som nu och värmer upp allt.....
 
Rysligt dyrt kan man tänka. Jag har ingen aning men kan inte till exempel rökt lammstek eller kanske filé funka lika bra eller är det att häda? *klick på en av massor med gårdsbutiker* https://jannelundsgard.se/produkt/rokt-lammstek/ . 400kr/kilot, eko&reko. Kan säkert torkas ytterligare för ökad hållbarhet.

Jo jo, egentligen. Men det är mycket känslan och det nostalgiska med just torkat renkött på fjällvandring.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

HasseQ

Avslutat
Jag håller på och provar själv nu, helt nybörjare. Köpte lite biff & entrecote, saltade, och hängde ut på balkongen. Ser lovande ut...
 

HasseQ

Avslutat
Vänta bara ! Snart kan jag oxå börja sälja en fantastisk lyxprodukt till turister för minst 2k / kg. Helt unik smak och kvalitet. Utsidan-medlemmar kan nog få en liten rabatt.

t9.jpg
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.