Marsfjället - tips på rutt

Hej!

Jag ska ta mig upp till Marsfjällets naturreservat i slutet av augusti för 8-9 dagars vandring. Ska ta mig dit med flyg och lokaltrafik.

Har studerat kartan en del men tar tacksamt emot tips på rutter. Skulle gärna vilja bestiga Marsfjällets topp och sen ta mig ner för lite vandring i skogsområdet i de östra delarna , eventuellt ta en avstickare till Njakafjäll. Eftersom jag inte är bilburen så behöver jag inte sluta på samma ställe som jag började.

Funderar på att utgå från Kittelfjäll. Göra en topptur upp till Borkafjäll och sedan Marsfjällets topp. Efter det ta mig ner mot skogen i öster, vidare mot Njakafjäll och sedan avsluta vandringen i något av byarna söder om Njakafjäll.

Är hyfsat van vandrare och har inget emot att gå oledat.

Tacksam för tips!

Några personliga favoritområden vid Marsfjället, förutom toppen som redan låg på din lista:
  • Dalen med leden mellan Ortsen och Marsliden, småkuperat och fullt av intressant terräng
  • Trollskalet och östra sidan därom (men vägen dit vi tog från väster på södra stranden av Övre Gailanjaure var otrevlig, stora stenar överallt)
  • Högplatån/skuldran vid Djupbäcken
  • Tältplatserna norr om Ortsen, uppströms leden som ansluter till toppleden. Sovplats med lång utsikt.
Hoppas du får fler tips kring de skogliga områdena, där har jag inte varit.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Några personliga favoritområden vid Marsfjället, förutom toppen som redan låg på din lista:
  • Dalen med leden mellan Ortsen och Marsliden, småkuperat och fullt av intressant terräng
  • Trollskalet och östra sidan därom (men vägen dit vi tog från väster på södra stranden av Övre Gailanjaure var otrevlig, stora stenar överallt)
  • Högplatån/skuldran vid Djupbäcken
  • Tältplatserna norr om Ortsen, uppströms leden som ansluter till toppleden. Sovplats med lång utsikt.
Hoppas du får fler tips kring de skogliga områdena, där har jag inte varit.
Tack för tipsen! Sovplats med fin utsikt är ju fina grejer. Speciellt under morgonkaffet.

Nej det verkar som de skogliga delarna är mindre besökta (kanske av en anledning). Har funderat på att korsa naturreservatet i väst-ostlig riktning men 4-5 dagars vandring över blöt myr kanske inte är så kul som man föreställer sig ;)

Tack för tipsen! Sovplats med fin utsikt är ju fina grejer. Speciellt under morgonkaffet.

Nej det verkar som de skogliga delarna är mindre besökta (kanske av en anledning). Har funderat på att korsa naturreservatet i väst-ostlig riktning men 4-5 dagars vandring över blöt myr kanske inte är så kul som man föreställer sig ;)
Jag hade en bild för att illustrera det faktiskt! Häbberskullen strax till vänster om mitten, med (jag tror) Fatmomkkeviken. Det går att skymta Marslidenleden på väg till passet vid Ortsen till vänster i bild också.

habbers.jpg

Lånar tråden:

Jag och svågern överväger tur enligt nedan (svart linje, medurs). Två hela, och en eller två halva vandringsdagar. Kan det bli kämpigt tro? Råkade dra med honom på en lite väl intensiv tur i Vålådalen förra året så vill försöka ta det lite mer lugnt i år. Preliminärt då läger 1 norr om Ortsen, läger två vid Övre Gailanjaure och läger tre så långt vi kommer på östra sidan.

Är det något vi missar med en sån här rutt som vi absolut inte får gå miste om? Vi läste ovan om att södra sidan om Övre Gailanjaure var hemskt stenig, därför lade jag rutten på norra sidan. Några andra fällor, främst på östra sidan, som man bör veta om?

2024-05-05 19_48_59-Marsfjället — Naturkartan.png

På åsen som går österut från Marsfjällets topp var det först ont om vatten, sedan ett rätt tärande åslandskap med mycket 10-15m upp och ner om och om igen (vattenbristen uppe på åsen ledde till senare lunch än optimalt, vilket kanske bidrog till hur tärande det kändes). Men vi kanske gick lite för långt ut till öst, det var ingen bra förvarning av vad som väntade när vi kom norrifrån. Lantmäteriets flygfoton visar vad det handlar om.

Förutom valet av den bättre sidan av Övre Gailanjaure är det väldigt likt en runda vi gick 2019 som var riktigt fin, även om några passager var lite dryga.

Jag kanske får locka med en kvällsbild från lägret vid Nedre Gailanjaure också?

P1070670.b.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén