Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt.

Hej!

Ska upp och gå första turen i Sarek om 3 veckor. Planen är att börja gå ifrån Aktse första dagen ca. 13:00 för att sen ta oss upp till Skierfe och sen vidare till tältplats. Sen ska vi gå höga vägen norra rapadalen med målet att nå rovdjurstorget. Sen är tanken att vi ska gå norrut och passera väster om Bierikjávrre. VI fortsätter norrut och avslutar turen i Suorva.

Jag har en del funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med.
1. Tips på första tältplats efter vi har varit på Skierfe samt tältplatser längs vägen.
2. Bästa ställena att gå ner i rapadalen från höga vägen.
3. Kan vi ta oss till rovdjurstorget genom att vada enligt karta nedanför?
4. Tips på topptur längs vägen?
5. Allmänna tips, åsikter på planerad rutt?

Med vänlig hälsning,

Sarek.png

Sarek1.png
 
Finns fina tältplatser på baksidan/öster om skierffe vid de små sjöarna.

Rapaälven är ingen lätt sak att vada. Det är inte alltid det går och bara på vissa platser. Jag undviker helst. Den är stor och stark

Andra tältplatser:
gukkesbron
Snavvavagge
Precis innan nedstigning från höga vägen.
Nienndojokken
 
Senast ändrad:
Skulle inte räkna med att passera Rapaätno, man kan välja Snavvavagge istället. Och därifrån kan man klättra upp på Låddepakte, om det är fint väder.
 
Både jag och min vän är nybörjare på vad så det känns som baserat på era svar att det är säkrare för oss att gå Snavvavagge istället.

Vet ni hur Låddepakte står sig emot nordtoppen på Sarektjåkkå? Tidsåtgång/svårighetsgrad?
 
Rapadalen är inte det enklaste om man känner sig som nybörjare så jag vill tipsa om detta jag skrev för en del år sedan:
 
Som ett par redan påpekat så bör ni inte ha några planer på att vada Ráhpaädno. Att gå runt Låddebákte i björkskogen är däremot fullt möjligt om man varken går för nära den snåriga stranden eller den blockiga sluttningen. Sedan blir det en del videpartier man behöver "läsa" för att hitta väg genom dem. Kan ju vara bra att veta om det skulle vara dimma uppe i Snavvavagge. Men att gå däruppe är ju enklare att hitta eftersom det finns en stig hela vägen.
 
Tanken från början var egentligen att börja i Sourva och avsluta i Aktse men logistiskt så passade det bättre för oss att göra tvärtom.

Tack Hans för en väldigt informativ beskrivning av färdvägar genom rapadalen. Kommer absolut att använda det underlaget när vi planerar exakt färdväg.
 
Några kompletterande synpunkter på dina frågor.

1) Efter besöket på Skierffe tältar ni i dalgången 1-2 km nordväst om S innan ni börjar klättra upp i stenrösena. Därefter dröjer det länge innan man hittar en bra tältplats. Nästa tältplats kan vara lämpligt att söka på kalfjället innan ni går ner i dalen, alltså mellan jokkarna Lulep V och Alep V. Därefter kan det vara bra att komma upp i Snavvavagge för nästa tältnatt, men jag har tältat nere vid Skårkistugan utan problem. Resten ordnar sig.

2) Ni går alltså ner mellan Lulep V och Alep V, kanske diagonalt i närheten av renvaktarstugan så att ni når Alep V vid den nedre stigen. Ni kan också gå fram till Alep V och följa den ner men inte vada förrän nere i dalen.

3) Även jag vill betona att ni inte ska försöka vada Rapaälven, livsfarligt!

4) Låddebakte har en makalös utsikt (vid bra väder). En annan möjlig topp är Vuojnestjåhkkå i närheten av Gukkesbron.

5) Ni kommer att få en fin tur!
 
Rapadalen är inte det enklaste om man känner sig som nybörjare så jag vill tipsa om detta jag skrev för en del år sedan:

Tanken från början var egentligen att börja i Sourva och avsluta i Aktse men logistiskt så passade det bättre för oss att göra tvärtom.

Tack Hans för en väldigt informativ beskrivning av färdvägar genom rapadalen. Kommer absolut att använda det underlaget när vi planerar exakt färdväg.

Alltjämt den bästa beskrivningen av höga vägen i Rapadalen, och inte omodern i första taget. Mer Fowwe på Utsidan!

Get1: Jag ser ingen vits och bara risker med att försöka vada Rapaälven och sedan tillbaka. När det finns något sevärt där vet ingen på förhand, men ta med en kikare och kliv upp på Låddepakte från Snavvavagge, då ser du troligen bättre än på plats. Det är en hyggligt enkel topptur som ni grejar på en halvdag. Utsikten tycker jag slår Skierffe.
 
Senast ändrad:
Vi gick den turen i augusti förra året, från Sitoälvbron till Suorva. Vi hade god hjälp av beskrivningen i fowwes blogg som han länkat till även om vi varit och vandrat i trakterna kring Skierfe och Gierdogiesjtjåhkkå och rekat förut samt sträckan från Biellevallda till Sourva eller omvänt som vi vandrat tre gånger förut.

Ni kan tälta i dalen mellan Skierfe och Gierdogiesjtjåhkkå där det finns några källflöden. Största utmaningen är troligen klättringen vid passagen av Gierdogiesjtjåhkkå. När ni närmar er bergets fot finns det en ravin som vi tar sikte på som start, ser ni uppåt mot kammen på södra sidan av toppen kan ni se ett svagt veck i linjen mot himlen på ca 1240 möh som ni skall ta som riktmärke. Ta det lugnt och försiktigt i klättringen och låt er inte dras åt höger dvs närmare Rapadalen då det snabbt blir obehagligt brant på den sidan och ni tvingas retirera. Jag skulle även vilja avråda från den klättringen om det är blött eller regnar då risken att halka ökar.
Efter passage av Gierdogiesjtjåhkkå (som tar mer tid än man kan tro) är det lättvandrat om ni följer färdvägen i fowwes blogg. Var noga med höjden när ni närmar er Lulep V då ni behöver vada den kring 950 m nivån, längre ner bildar jokken en brant klippravin som ni inte kommer över.
Efter passage av Lulep V tar ni sikte och går ner på den utlöpare som finns mellan Lulep V och Alep V. Vi tältade precis i slutet på den utlöparen innan man kommer ner i björkskogen. Det finns en tydlig stig på utlöparen som ni sedan följer förbi renvaktarstugan tills den möter huvudstigen utmed Alep V.
Efter passage av Rapadalen hittar ni platser att tälta över trädgränsen på väg upp i Snavvavagge och i dalens östra ände.
Resten är en ganska enkel vandring från Biellevalkda till Suorva och det finns otaliga detaljerade beskrivningar här på Utsidan.
Nu har vi gått upp från Suorva en gång och ner tre gånger så känner igen terrängen för att hitta vägen, men jag instämmer i tidigare inlägg att det nog är lättare att orientera sig i björkskogen om man går upp än ner första gången man är där.
Och jag instämmer i de andra råden, försök inte vada Rapaätno! Skaffa även en riktig karta då det inte går att navigera i Sarek från satellitbilder hämtade från internet. Blir ni även överraskade av sämre väder med låga moln och dålig sikt vid passagen över kalfjället på höga vägen kan det vara nödvändigt att orientera sig med karta+kompass eller GPS.
 
Senast ändrad:
Är ni äkta nybörjare så skulle jag rekommendera att ni tar lite enklare rutt. Avråder Sarek.
Om vädret är bra så klarar ni är kanske men om det kommer ovädret då har ni ingen erfarenhet.
Och det kan ställa till!
Fjällvandring är fin men inte game.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8
BadCash Första fjällvandringen, Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.